Wat zijn effecten van Google Hummingbird?

Wat zijn de effecten van Google Hummingbird?Google heeft enkele weken terug stilletjes Hummingbird, een fikse update aan het zoekalgoritme, aangekondigd, eentje die volgens Google al een maand actief zou zijn. Wat zullen de effecten zijn van Hummingbird op webwinkels? Is het een vooruitgang of moeten we vrezen voor nog meer strijd om topposities in de zoekresultaten?

Google noemt Hummingbird zelf een van de grootste updates die het sinds lange tijd heeft doorgevoerd. Volgens hoofd van de zoekafdeling Amit Singhal was het in 2001, toen hij bij Google kwam, dat het algoritme zo drastisch herschreven was. Hummingbird is in principe niet te vergelijken met een Penguin- of Panda-update. Dat waren kleine wijzigingen aan het grote geheel, terwijl Hummingbird dus een wijziging van het grote geheel zelf is.

Wat die wijziging precies is? Het zoeken met hele zinnen in plaats van enkele trefwoorden is door het spraakgestuurd zoeken op mobiels én desktops veel populairder geworden. Terwijl Google a die tijd nog wel steeds slechts focuste op die paar trefwoorden. Daar komt nu met Hummingbird dus verandering in. Om wat concreter te worden, jatten we even een voorbeeld van Search Engine Land. Als je met je mobiel in de hand een iPhone 5s zoekt, dan kun je dat heel snel en gemakkelijk via spraakgestuurd zoeken dan, handig voor als je in de auto zit of ergens onderweg bent. Na de vraag ‘Welke plek is het meest dichtbij mijn huis om een iPhone 5s te kopen’ zou een ouderwetse zoekmachine focussen op de woorden ‘kopen’ en ‘iPhone 5s’, en dus pagina’s voorschotelen die deze woorden gebruiken.

Maar het nieuwe Google zal dankzij Hummingbird ook genoeg aandacht vestigen op die andere -niet geheel onbelangrijke- woorden. Het zal proberen te begrijpen dat je met ‘mijn huis’ de locatie bedoelt die je wellicht als je huis hebt opgegeven in Google. En dat je met ‘plek’ een stenen winkel bedoelt en geen webwinkel. Op deze manier gaat Google veel verder dan het enkel vinden van pagina’s met matchende trefwoorden.

Wordt locatie belangrijker?
Hummingbird besteedt dus meer aandacht aan élk woord in een zin, zodat de hele zin, een gestelde vraag of de betekenis centraal staat in plaats van een paar trefwoorden. Dit heeft (op den duur) natuurlijk ook als effect dat pagina’s die voldoen aan de betekenis van de zin (in bovenstaand voorbeeld: webwinkels in de buurt van de gebruiker z’n locatie die een iPhone 5s verkopen) het in de zoekresultaten beter zullen doen dan pagina’s die enkel wat matchende trefwoorden bevatten.

En daarmee komen we dus aan bij de webwinkels. Wat gaan die precies merken van Hummingbird? Nu werken de meeste webwinkels, net als tig andere sites, op basis van met welke trefwoorden ze gevonden willen worden. Wil een webwinkel gevonden worden op trefwoorden als ‘Nike’ en ‘hardloopschoenen’ dan zal het deze trefwoorden vaker laten terugkomen in teksten op de site. Maar deze webwinkel zal het waarschijnlijk binnenkort minder goed doen in de zoekresultaten als iedereen begint te zoeken op zinnen waarin ook de locatie van de gebruiker wordt genoemd en die webwinkel zelf geen stenen vestigingen heeft in het land.

Conversational search
Googl zet steeds meer in op wat ‘conversational search’ wordt genoemd. Het werd laatst ook naar de desktop-browser gebracht. Met conversational search is het mogelijk om een soort conversatie aan te gaan met de zoekmachine; het onthoudt en snapt bijvoorbeeld wat je een vraag geleden vroeg. Zo kan je Google vragen: “Hoe lang is Obama?”, waarna het antwoord geeft. Vraag je daarna: “Hoe oud is hij?”, dan weet Google wat je met ‘hij’ bedoelt en zal het je de leeftijd van Obama voorschotelen! Deze slimme manier van zoekopdrachten verwerken, werkte in principe alleen bij onderwerpen die onderdeel uitmaken van Google’s Knowledge Graph, maar Hummingbird moet dus uiteindelijk resultaat opleveren bij alle miljarden pagina’s die Google dagelijks indexeert. Hummingbird is dus met recht een grote update aan het zoekalgoritme van Google te noemen en het wordt zeer interessant wat dit gaat doen met de posities van webwinkels in de zoekresultaten.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten