Combined Shape menu

Wat willen klanten eigenlijk betalen?

Wat willen klanten eigenlijk betalen?Een van de lastigste vragen voor een webwinkelier is het bepalen van de juiste prijs. Dat hoeft het niet altijd te zijn. Tegenwoordig hebben gebruikers steeds meer invloed op de beleving van de webwinkel. Waarom niet eigenlijk ook op de prijs? Een Amerikaanse webshop probeerde het écht uit!

GAP Name Your Price
Met de domeinnaam Gapmyprice.com probeert de kledingwinkel GAP de juiste prijs te bepalen voor een nieuwe broek. De kans is groot dat bezoekers een mooie aanbieding willen en laag zullen bieden maar in vergelijking tot de nieuwe trend van daily deals zoals Livingsocial en Groupon, is dit het testen zeker waard. Wat willen mensen eigenlijk betalen voor het nieuwste model broek van GAP?

GAP is actief!
GAP is flink aan de weg aan het timmeren en eigenlijk valt er dus dagelijks wel wat over het bedrijf te noemen. Zo benoemen ze hun steun aan Japan, duidelijk op de homepage, was het GAP die de actie had met het kopen van kleding, direct via de iPad, en hebben ze een interessant kostenplaatje bij het retourbeleid. Zo was GAP direct betrokken bij drie van onze laatste berichten.

Op het gebied van korting en prijzen is GAP ook veel in het nieuws. Ze waren (een van) de eerste die in Amerika een landelijke actie met Groupon hebben opgezet. “We did a lot of aggressive promotions but in general, our marketing could have been done more surgically. There could have been a little more thought and innovation and creativity brought to it. And that’s the expectation of a company like ours,” Aldus Glenn Murphy, CEO of Gap Inc. “Anybody can put an easel outside a door that says take an extra 25% or 30% off. We’ve fallen for that trick a few times, and that’s not smart as far as I’m concerned.”

Het vinden van de ideale prijselasticiteit
Het bedrijf is dus op zoek naar een betere tactiek om het optimale uit de prijselasticiteit van het assortiment te behalen en dat is eigenlijk alleen maar mogelijk met informatie van gebruikers zelf. De actie ligt dan ook meer voor de hand dan je eigenlijk zou zeggen en lijkt een schot in de roos.

Toch lijkt het niet zo makkelijk te gaan. Uit de actie van afgelopen twee dagen blijkt dat er toch veel kritiek kwam. Zelfs de reacties op de eigen Facebookpagina van GAP zijn de reacties gemengd. “Niet verwonderlijk” Reageert een marketingexpert op het nieuws. “Een broek blijft een van de lastigste dingen om online te bepalen. Je wilt dat die lekker zit. Daarnaast is een broek nog relatief saai. Ze hadden beter met echte innovatieve producten kunnen stunten.”

Mogelijk heeft hij gelijk en kan het dus zelfs beter dan dit. Welke Nederlandse webwinkel weet zijn gebruikers en hun loyaliteit echt goed in te zetten en op deze manier de ideale prijzen voor zijn producten neer te zetten?

Tags

Verder lezen

Reacties