menu

Wat kun je wel en niet uitbesteden?

Wat kun je wel en niet uitbesteden?In principe kun je elk onderdeel van het gehele webwinkel-proces uitbesteden. Het inkopen, het opslaan, het verzenden, de marketing, de administratie… Maar is dat wel zo slim? En wat voor plezier heb je nog van je webwinkel als je alles uit handen geeft? Wij vroegen Alpak wat je zoal kunt uitbesteden en wat je misschien beter zelf kunt blijven doen.

Jeroen Dekker, niet alleen commercieel directeur, maar ook eigenaar van Alpak, is het er in ieder geval ook over eens dat ‘werkelijk bijna álles is uit te besteden’. “En wij gaan daarin al vrij ver, volgens mij verder dan alle andere fulfilmentbedrijven in Nederland. Wij doen hosting, het bouwen van webwinkels, beheer, support, doorontwikkeling, logistiek, financiële fulfilment, productfotografie, klantenservice en ook workshops en kennisdeling.”

Marketing en inkopen assortiment
“Maar ik vertel mijn klanten altijd dat ze beter alles kunnen uitbesteden, behalve twee zaken. Die kunnen ze beter in eigen beheer houden. Ik heb het dan over de inkoop van het assortiment en de marketing rondom je webwinkel. Waarom? Omdat dit zaken zijn waarmee je je als webwinkelier écht kunt onderscheiden. Deze twee diensten bieden wij zelf dan ook niet aan. Al snappen we wel dat je marketing kunt uitbesteden, dat doen veel bedrijven natuurlijk ook. Die laten alle SEO en SEA buiten de deur plaatsvinden. Maar assortiment-selectie kun je volgens mij beter echt niet uitbesteden. Je moet zelf selecteren wat je inkoopt, toch? Dat is volgens mij het enige dat niet uitbesteed kan worden.”

Bij de vraag wat je wel en wat je niet kunt uitbesteden, is het natuurlijk niet écht een kwestie van wat kan. Technisch gezien is namelijk álles mogelijk. Maar als webwinkelier moet je jezelf per onderdeel vragen, waarom zou ik dit willen uitbesteden? Wat gaat de doorslag geven? Wil ik professionaliseren, wil ik kosten of tijd besparen, wil ik de processen optimaliseren?

“Wat doorslaggevend is verschilt per case. Er kloppen klanten aan die zelf de rekensom hebben gemaakt en erop uitkomen dat het zelf organiseren van fulfilment gewoon te duur is. Prijsgedreven gaan die op zoek naar een fulfilmentpartner. Andere klanten hebben een internationale groeiambitie, maar goede afspraken maken met internationale vervoerders en een goed internationaal verzendmodel opzetten is echt heel complex. Ze kloppen dan hiervoor dus bij ons aan.”

Cutoff-tijd steeds belangrijker
“En weer andere ondernemers hebben hun buik vol van het steeds maar weer aannemen en motiveren van magazijnpersoneel. Liever zijn zij met een veel kleiner team bezig uitsluitend met marketing en inkoop. Ik merk nu ook dat de cutoff-tijd (van 22:00) erg belangrijk wordt. Veel webwinkeliers zien dit als een onmisbare dienst, maar zijn zelf te klein om een avondploeg te organiseren. Als commercieel verantwoordelijke bij Alpak is het voor mij steeds zaak om in het eerste gesprek te achterhalen wat het leidmotief is van de klant om eventueel uit te besteden en hier dan vervolgens op in te spelen. Dit maakt ons vak juist zo interessant.”

Moet je al gaan uitbesteden als je nog een laag volume hebt of moet je eerst wachten tot je een aardige klantenkring en dito omzet hebt weten te bereiken? Volgens Dekker kun je met elk volume uitbesteden, maar als je volume laag is, dan moet er wel een groeiscenario voorzien zijn. “We schieten nooit op voorhand een case af op basis van lage volumes. Tegelijkertijd hebben we wel al aanvragen geweigerd vanwege een laag volume. Je kijkt als leverancier namelijk naar het totaalplaatje dat de klant schetst. Is het een ervaren ondernemer? Heeft hij realistische verwachtingen? Is het een goed product, een goede propositie? Is er een (marketing)budget? Zit er een grotere organisatie achter? Heeft het lang geduurd voordat de klant dit volume bereikt had, et cetera. Dat soort vragen bepalen of het wat ons betreft zinnig is om te gaan uitbesteden.”

Tags

Reacties