menu

Wat is nou echt de totale ecommerce-omzet?

wat is nou echt de totale ecommerce omzet?Het lijkt goed te gaan met de Nederlandse ecommerce. iDeal breekt nieuwe records, grote spelers noemen flinke groeicijfers en ook de onderzoekers zien weer positieve vooruitzichten. Maar in hoeverre kloppen die cijfers van onderzoeksbureaus eigenlijk met de werkelijkheid? Blogger Nando van Essen heeft zijn twijfels, en terecht!

Ecommerce is inmiddels een volwassen branche met een volwassen omzet. Volgens Thuiswinkel.org, die het halfjaarlijks laat onderzoeken, hebben we 2013 afgesloten met een omzet van 10,5 miljard. Tenminste, dat is de verwachting, de werkelijke cijfers moeten nog komen. Echter hebben we afgelopen jaren telkens letterlijk die verwachtingen behaald. En dan is het toch wel een opvallend getal als je bedenkt dat dit bijna het vijfde jaar op rij is met een groei van vrijwel exact 800 miljoen. Is 2013 dan werkelijk zo gemiddeld geweest?

Nando van Essen van E-sharp vroeg het zich ook al enige tijd af en ging op onderzoek. Op Twinkle Magazine blogt hij dat hij eerder een omzet van vijftien miljard verwacht. Nogal een verschil! Hij twijfelt dan ook aan de cijfers zoals die afgelopen keren zijn uitgegeven door Thuiswinkel.org. Die onderzoekt het al jaren via cijfers van diverse winkels, telefonische enquêtes en internetonderzoeken. Het onderzoek bestaat al even en de cijfers worden eigenlijk, bij gebrek aan beter, door de complete branche als waar aangenomen.

Toch heeft Nando zijn getal van vijftien miljard euro niet zomaar uit de lucht gegrepen. Nando is al jarenlang actief in de ecommerce en baseert zijn getallen op basis van logistieke cijfers, de cijfers van betalingsoplossingen als iDeal, op basis van uitingen van grote webwinkeliers en enorm veel gesprekken met allerlei spelers uit de branche.

Nando noemt diverse redenen en heeft duidelijk zijn huiswerk gedaan. De simpelste reden uit zijn blog zijn de iDeal-betalingen. Natuurlijk is iDeal al lang geen pure ecommerce-omzet meer, want een beetje boekhoudsoftware stuurt tegenwoordig de factuur of in ieder geval de herinnering per e-mail met iDeal-link daar direct in geïntegreerd. Maar laten we eerlijk zijn: iDeal is binnen de Nederlandse ecommerce een aardige indicatie. In de eerste helft van 2013 hebben er 66,7 miljoen betalingen via iDeal plaatsgevonden. Met een betaalmarktaandeel van iDeal van 60 procent komt het totaal aantal online bestellingen dan op circa 110 miljoen uit. Echter, de Thuiswinkel Markt Monitor meldt in dezelfde periode het aantal van 46 miljoen. Dat verschil is inderdaad wel heel erg groot. En haalt iDeal zelfs die 60 procent marktaandeel binnen Nederland nog wel? Anders is het verschil nog  groter.

Veel bijval uit de markt
Wij hebben een rondje onder specialisten gedaan en eigenlijk krijgt Nando stuk voor stuk bijval. Zoals van Jurjen Jongejan van ISM eCompany, het bedrijf dat o.a. de webwinkels voor het Kruidvat en Primera heeft verzorgd. “Bij webwinkels waar wij bij betrokken zijn zie ik groeicijfers van tientallen procenten, in plaats van die acht procent die geschat wordt. Dat zijn niet alleen de grote jongens hoor, ook kleinere webwinkels, waar wij als internetbureau mogen meekijken, groeien veel harder dan dat. Als ik kijk naar de pak ‘m beet driehonderd webwinkels waarvan ik regelmatig de statistieken zie kan ik me niet voorstellen dat de groei niet veel hoger is dan Thuiswinkel.org noemt,” geeft Jurjen ons telefonisch aan. Dat ook de kleinere webwinkels het goed doen beaamt ook  Mijnwebwinkel.nl. Het bedrijf dat de software levert voor vele duizenden webwinkels. “De groei zit er bij ons dit jaar goed in. Volgens mij zijn de cijfers al jaren hoger dan wat Thuiswinkel telkens publiceert”, aldus Christian Waijers van de webwinkelsoftware-aanbieder. 

Who cares?!
We kunnen ons voorstellen dat je het blog op Twinkle Magazine leuk vindt ter positieve inspiratie, maar dat je verder denkt… who cares? Toch zijn dit vrijwel de enige branche-cijfers die we hebben. Deze komen dus in alle marketing-, beleids-, en ondernemingsplannen terug. Of we het willen of niet!

Hiervan hangt het af hoeverre een overheid ecommerce serieus neemt in besluiten. Of investeerders Nederland als kansrijke markt zien. Of merken en groothandels besluiten ook Nederland als afzetmarkt te zien. En bovenal om zelf even idioot trots te kunnen zijn op het gegeven dat  Nederland qua ecommerce, zeker gezien de omzet naar aantal inwoners, gewoon een topspeler van formaat is. We zijn in Nederland vaak al bescheiden genoeg!

Tags

Reacties