menu

Wat is de waarde van je webwinkelnaam?

Net als bij elk bedrijf is de naam van je webwinkel van essentieel belang voor het succes ervan. Vandaag sloot de veiling voor enkele domeinnamen als autos.nl, laarzen.nl en erotiek.nl. Komen er weer enkele nieuwe succesvolle webwinkels aan?

Een naam kiezen voor je webwinkel is altijd een lastige taak. Terwijl de eerste .com domeinnaam eerder deze maand precies 25 jaar bestaat sloot vandaag juist de Benelux domeinnamen veiling van Sedo.com. Dit is het grootste handelsplatform voor domeinnamen wereldwijd. In deze Benelux veiling werden enkele interessante domeinnamen aangeboden zoals laarzen.nl, tshirts.nl, erotiek.nl en autos.nl. Voor de naam erotiek.nl werd het hoogste bod gedaan met 40.000 euro. Onbekend is wel of de huidige eigenaar het voor deze prijs ook echt verkopen zal. Er was een reserve minimum ingesteld waarbij de huidige eigenaar de optie krijgt om alsnog van de verkoop af te zien, en bij deze naam is dit minimum niet bereikt.

Andere namen welke in deze veiling boven de 10.000 euro gingen waren politiek.nl, autos.nl, laarzen.nl en uit mijn hoofd (het is niet meer op de veiling te vinden) tshirts.nl.

Bij de meeste domeinen is het minimum behaald en deze zullen wisselen van eigenaar.  Interessante domeinnamen waarbij wij ook het (ecommerce) perspectief wel zien. Een domeinnaam als laarzen.nl of erotiek.nl is natuurlijk een interessante optie voor een webwinkel. Een trefwoord in de domeinnaam wekt vertrouwen van consumenten en helpt met de vindbaarheid in zoekmachines op deze woorden. Maar hoever moet je hiervoor nu gaan? En hebben de mogelijke webwinkels die in deze branches werken, en de domeinnaam niet gekocht hebben, nu een kans aan zich voorbij laten gaan?

Ooit leek hierin “The sky the limit”. In de eerste dagen werden domeinnamen vaak nog gegokt en leverde een mooi trefwoord direct extra traffic of aanzien. Er werd verwacht dat de waarde enkel zou stijgen vanwege de schaarste van goede namen. Tenslotte is er maar één diamonds.com en dat is een stuk minder dan de vele fysieke diamanten! Dus wat moet diamonds.com wel niet waard zijn?!

Sex.com is in 2006 nog verkocht voor 14 miljoen dollar. Business.com en Diamonds.com zijn voor 7,5 miljoen dollar van eigenaar gewisseld. Maar werkelijk opgebracht hebben ze het nog niet. Tegenwoordig typen mensen zelden een naam zomaar in maar moeten internet adressen het vooral hebben van naamsbekendheid, mond-tot-mond reclame en zoekmachines. De werkelijk succesvolste domeinnamen in de praktijk blijken eerder domeinnamen als Amazon.com, Google.com en Yahoo.com. Dit soort domeinen zijn gewoon verzonnen, kun je nog steeds verzinnen en vaak al kopen voor een tientje per jaar. 

Wij hebben vooral gekeken naar de domeinnaam webwinkel.be welke in deze veiling verkocht werd. We willen nog verder groeien in de ecommerce markt en de Belgische markt is een logische volgende stap. Een domeinnaam als webwinkel.be past prima in ons portfolio en wij hadden er dan ook wel interesse in. De domeinnaam stond een uur voor het einde van de veiling op 2500 euro. Wij haakten af en hebben deze veiling niet gewonnen. Webwinkelweblog.be is nog te koop in België en hebben we dan al voor een tientje. Dan kunnen we voor 2000 euro adverteren. Wat zal meer traffic en vertrouwen wekken? De website webwinkel.be noemen en geen marketingbudget hebben of webwinkelweblog.be en gelijk 2500 euro kunnen uitgeven om traffic en vertrouwen te winnen?

Laarzen.nl is een mooie naam voor een webwinkel in laarzen. Het trefwoord zit erin, het is een duidelijk woord, mooie markt en kan het goed doen. Maar de naam ging op de veiling voor meer dan 10.000 euro. Laarzenwebwinkel.nl is nog vrij en te koop voor een tientje. Dan heb je 10.000 euro om aan marketing activiteiten te besteden. Welke webwinkel trekt meer traffic en zal uiteindelijk meer verkopen?  

Overigens wordt verwacht dat Sex.com binnenkort weer te koop zal staan. Meer info hierover op maltzauctions.com. Zal het de 14 miljoen in deze crisistijden weer halen?

Tags

Reacties