menu

Wat is de beste nieuwe webwinkel van vandaag?

Beste Startende WebwinkelOp 26 maart vindt weer het Thuiswinkel Awards-gala plaats. Hét event met de grootste brancheprijzen. Verschillende rubrieken worden gedomineerd door de grotere jongens maar er is ook een award die juist op de nieuwkomers is gericht: De prijs voor de Beste Startende Webwinkel van het Jaar. Wat voor webwinkels maken hier zoal kans op en wat zijn hierin nu de laatste trends? 

Om door te breken als webwinkel zijn er verschillende manieren. Wehkamp veroverde ons land door als groot postorderbedrijf als eerste de stap naar ecommerce te maken, Bol.com doet het als warenhuis, Zalando wist met buitenlands kapitaal een plekje in ons land te veroveren en Coolblue deed het vooral met nicheshops die samen zoveel volume maakten dat er goedkoop kon worden ingekocht en voldoende kon worden geïnvesteerd in klantenservice. Maar dit zijn toch vooral de successen uit het verleden. Als je vandaag de dag begint, waarmee word je dan nog succesvol?

De Thuiswinkel Award voor beste Startende Webwinkel geeft hier misschien wel een leuke indicatie van. Dirkjan Vis, oprichter van dit weblog, zit zelf in de jury en heeft tijdens de eerste rondes bijzonder leuke dingen voorbij zien komen. Daaruit zijn (op alfabetische volgorde) Brandkids.nl, JACKZ.nl, Jemappelle.nl, LampenOnline.com en Proforto.nl de uiteindelijk genomineerden die doorgaan naar de juryronde. Maar wat zijn dit nu eigenlijk voor een webwinkels?

Kinder-, dames- en bedrijfskledingwinkel tussen genomineerden
Laten we beginnen met die laatste, Brandkids. Kinderkleding wordt wel eens gezien als het segment dat online al verzadigd is. Daarin starten is dus een hele kluif. Brandkids toont dat een startende webwinkel zich best in verzadigde markten kan begeven want als genomineerde voor de Beste Startende Webwinkel van het Jaar-Thuiswinkel Award doet de webwinkel het natuurlijk al erg goed.

Net als JACKZ.nl, een webwinkel op een SaaS-platform. Blijkbaar is een dure maatwerk-webwinkel geen vereiste want deze speler lijkt vooral de standaardopties van SEOshop te gebruiken en onderscheidt zich eerder door middel van aanbod en marketing. Dat je als klant van een SaaS-aanbieder gewoon mee kunt doen om de prijzen, bewees Yumeko.nl in 2011 toen het met software van Mijnwebwinkel.nl tot de beste starter van dat jaar werd uitgeroepen.

JACKZ.nl is een webwinkel die zich puur richt op mannen. Ze zijn daarin niet de enige, want afgelopen jaar was een van de genomineerden House of Einstein en dit jaar lijkt mede-genomineerde Proforto zich ook steeds meer op mannen te focussen. Al richt deze bedrijfskleding-webwinkel zich ook zeer sterk op business-to-business, iets wat bij de Thuiswinkel Awards nog niet vaak voorkwam.

Afgezien dus van Brandkids met hun kinderkleding en Proforto met hun bedrijfskleding, hebben we dit jaar bij de genomineerden nog een die zich in de kleding heeft gestort. In het damessegment zit met Jemapelle.nl een andere kanshebber voor de award, want als je door de webwinkel heen scrollt zie je dat deze het ook met een duidelijk eigen stijl doet. De 3-in-één-deals, de Franse uitstraling en de zichtbaar eigen productfoto’s maken deze speler duidelijk onderscheidend en tonen aan dat ook voor nieuwe kledingwinkels er voldoende ruimte is om een uniek eigen beleving te creëren.

Omschrijvende naam als domeinnaam
LampenOnline.nl is dit jaar de enige in het lijstje met een productomschrijvende naam in de url, maar zeker niet de enige die het hiermee erg goed doet. Onder de inzenders waren er enkele die dichtbij de presentatieronde zaten maar het uiteindelijk net niet hebben gered. De tactiek van het scoren met een omschrijvende naam is niet nieuw maar daardoor niet minder succesvol en er zijn écht nog voldoende nichemarkten onontgonnen. Al is LampenOnline natuurlijk geen nichespeler meer te noemen want voor verlichting is online een grote markt. De jury is dan ook benieuwd naar de ambities van dit bedrijf.

Wie van de bovenste is nu de allerbeste? Dat weet zelfs de jury nog niet want voor de komende juryronde mogen de webwinkels zich ook via een presentatie nog verdedigen. Op 26 maart tijdens het Thuiswinkel Awards-gala zal de winnaar bekend worden gemaakt, al is de nominatie an sich voor deze spelers ook wel wat waard. En voor jou misschien een duidelijke boodschap. Een nieuwe kledingwinkel in een SaaS-webwinkel, omschrijvende URL of duidelijke nichemarkt? Het kan zeker succesvol zijn. Ook voor de starters van nu zijn er nog volop markten en kansen aanwezig!

Tags

Reacties