menu

Wat doe je met niet-leverbare-product-pagina’s?

Wat doe je met niet meer leverbare producten?Als een product niet langer te koop is, dan heeft het wellicht weinig zin om de bijbehorende productpagina te behouden in je webwinkel. Maar aan de andere kant: als je die pagina niet had, was de bezoeker waarschijnlijk nooit bij jouw online shop terechtgekomen. Wat te doen dus met productpagina’s van producten die je niet langer levert?

Om te beginnen zet je betaalde campagnes naar de pagina stop en zorg je dat de pagina uit betaalde feeds zoals vergelijkingssites wordt verwijderd. Het is een gemakkelijke gedachte om te denken dat zodra je een product niet langer levert, om ook alle verwijzingen die er naar leiden weg te halen en de productpagina te verwijderen. Maar dan loop je misschien ook wel een essentieel aantal bezoekers via zoekmachines mis. Marketingtechnisch klinkt het dus logisch dat je toch íéts moet doen met je productpagina van uitverkochte, niet meer te leveren, of uit voorraad zijnde producten. Maar wat?

Vergelijkbare producten aanbieden
Een van de dingen die je zou kunnen doen is door middel van een “301” een redirect te maken naar een ander, vergelijkbaar product. Het is hierbij wel belangrijk dat je via bijvoorbeeld een kleine melding bovenaan de pagina of een pop-up duidelijk maakt aan de bezoeker waarom hij op deze pagina is terechtgekomen. Door voor deze mogelijkheid te gaan, hou je de bezoeker op je website en kun je misschien toch nog die gewenste conversie scoren. Maar dan moet dat vergelijkbare product nou wel net datgene zijn waar je bezoeker naar op zoek was. En is jouw webwinkelsoftware wel zo goed ingesteld op vergelijkbare producten, dat je de bezoeker op zo’n moment wel echt iets relevants als vervanging kan aanbieden? Of wordt het een pijnlijke shoot-and-miss-operatie?

Een andere, meer gangbare optie is om een (aangepaste) 404-pagina voor te schotelen met informatie over waarom het gezochte product niet meer leverbaar is en met daaronder een lijstje van vergelijkbare producten die nog wél te bestellen zijn.


Wehkamp.nl laat duidelijk zien dat een product is uitverkocht, verwijst met een call-to-action-button door naar de productcategorie en wijst de bezoeker op alternatieven.

Herleiden naar categoriepagina
Wat ook een mogelijkheid is, is om de bezoeker die stuit op een niet meer leverbaar product gelijk te herleiden naar de productcategoriepagina, begeleid door een melding waarin wordt uitgelegd waarom hij deze pagina te zien krijgt en niet de beoogde productpagina. Het nadeel hiervan is wel dat je (potentiële) klanten misschien wat afschrikt. Ze komen immers niet op de pagina die ze voor ogen hadden, iets wat wel het geval is bij bovenstaand voorbeeld van Wehkamp. Het voordeel van herleiden naar de productcategoriepagina is natuurlijk dat de bezoeker in één oogopslag ziet wat de andere opties zijn. Zijn gewenste product mag dan misschien wel uitverkocht of niet meer leverbaar zijn, maar heeft ‘ie wel eens nagedacht over variant X of Y?

Tags

Reacties