menu

Wat biedt Safeshops Belgische webshops?

safeshops goed keurmerk voor belgische webshops?Afgelopen september lanceerde enkele Belgische webwinkels samen de nieuwe organisatie, met keurmerk Safeshops. Als ‘sectorvereniging van webshops in België en Luxemburg’ wil Safeshops worden wat Thuiswinkel.org in ons land is. Wat is de stand van zaken, bijna een half jaar later?

Safeshops een initiatief van Belgische webshops
Safeshops is een initiatief van verschillende grote namen uit de Belgische
ecommerce-sector, waaronder Coolblue.be, Sunweb.be, Snapstore.be en
YvesRocher.be. Veel van deze shops waren hiervoor betrokken bij BeCommerce maar
zagen naar eigen zeggen dat het beter kon.

“We stelden samen vast dat er tot op heden gewoonweg te weinig goede
initiatieven geweest zijn om het vertrouwen van consumenten in ecommerce écht
te stimuleren. Daarom hebben we de handen in elkaar geslagen en het resultaat
hiervan is SafeShops.be
, een project waar we allemaal heel sterk in
geloven”, aldus medeoprichter Jo Vansteenvoort.

Iedereen blij. Zo zou je denken. Toch gaat het niet zo gemakkelijk. BeCommerce,
die we voor het gemak dan maar even zien als directe concurrent, heeft ruim
tweehonderd aangesloten leden. Het heeft recent Belgacom zowel als lid, als in
het bestuur mogen verwelkomen en alhoewel de organisatie niet bijzonder veel in
het nieuws is, kan het zichzelf toch gemakkelijk de grootste belangenbehartiger
van de Belgische ecommerce noemen.

Verwachtingen Safeshops hooggespannen

De verwachtingen van Safeshops zijn dus hoog. Dan is het lastig als je als
bestuur niet gelijk uit de startblokken kunt. Een Belgische website laat weten dat enkele oprichters zelf
niet meer bij de organisatie actief zijn. Het zou onder andere gaan om Cedric
Braem (Internetvista), die medeoprichter ervan was, maar ook Alexandre Centner
(Snapstore). De belangrijkste namen zijn echter nog steeds actief en kwamen
deze maand met enkele nieuwe persberichten.

Het bestuur is nu ongeveer een half jaar bezig. Ze hebben vooral
aan voorbereidende zaken gewerkt. Zo vertellen ze via een nieuwsbrief (waarvan
de privacygevoelige e-mailadressen de laatste keer overigens allemaal in het
aan-veld zijn geplakt wat op zijn minst ongebruikelijk is voor een organisatie
die vertrouwen en veiligheid verkoopt!) dat ze de consument garanderen dat deze bij haar leden snel de weg vindt naar het product of de
dienst, hij bij leden veilig kan
betalen, en dat hij duidelijke
algemene voorwaarden terugvindt die voldoen aan de wetgeving. Last but not
least garandeert Safeshops zelfs dat de consument haar leden makkelijk kan benaderen.

Snelle duidelijke garanties
dat het makkelijk is?
Voor wie dit weblog een tijdje kent weet dat wij woorden als garantie,
veilig, en makkelijk vrij letterlijk nemen. We hebben dus onze kanttekeningen
bij de vereniging. Het zijn beloftes die ze zeker niet waar kunnen maken en
beter hadden ze hierbij ook het advies van het Nederlandse voorbeeld kunnen
vragen. Die heeft wat meer ervaring op dit vlak en weet als geen ander dat
garanties lastig zijn te geven op zaken die je alleen via momentopnames extern
controleren kunt.

Maar goed. We zijn toch benieuwd en ontdekken dat in totaal,
volgens de organisatie, zo’n zestig webshops het label hebben aangevraagd. Daar
moeten we het dan over de afgelopen maanden mee doen want  getallen over
ledenaantallen zijn er niet. Logisch, ze keuren nog maar net een weekje of wat, maar dat maakt het gelijk ook moeilijk te bepalen
hoe succesvol de organisatie tot op heden is geweest.

Keuringen nu echt van
start

Als we kijken naar de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie (het grote voorbeeld
van de club) zijn er waarschijnlijk maandelijks honderden die het keurmerk
overwegen. Maar een handjevol legt echter het geld neer voor het keurmerk en
weet ook werkelijk door de keuring heen te komen. Safeshops hanteert dezelfde
voorwaarden die worden gecontroleerd door Sirius Legal. Juristen die sinds
februari officieel zijn aangesteld voor de controle. Zestig geïnteresseerden, het aantal dat ze nu in de persberichten noemen, zegt dus eigenlijk helemaal niets.

Safeshops geeft aan dat in België 95% van de webwinkels zich
niet houdt aan de wet. Als we van die zestig dit percentage uit moeten sluiten
houden we niet veel leden over! En vragen we af of het wel slim is geweest om gelijk
de voorwaarden van de grootste (en strengste) Nederlandse club op dit gebied te
gaan hanteren.

En… de eerste misser?
Op Twitter noemt de organisatie inmiddels een eerste lid. Tuinserres.com
is met glans geslaagd! En dus is het tijd voor onze eerste test. We proberen een serre te kopen
en kijken of we 14 dagen bedenktijd hebben (de organisatie noemt het wel maar
sluit van alles hierop uit) en of we achteraf kunnen betalen. Helaas, enkel
betalen op de vestiging en een vooruitbetaling via creditcards staan bij de
betaalmogelijkheden. Kan me niet voorstellen dat deze voldoet aan de
voorwaarden van het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk.

Bij een telefoontje ter controle is de man me uitermate
bereid van dienst te zijn en kan ik ook (grotendeels) achteraf betalen. Ook de optie via de
vestiging is erg netjes natuurlijk. Zoveel achteraf betaalmethoden zijn er in
België niet actief en qua service zit het bij dit lid ongetwijfeld goed. Maar
dat is nog steeds niet wat er exact door
Safeshops beloofd is.

Zijn de verwachtingen en idealen van Safeshops niet gewoon
wat te hoog gegrepen? Vragen wij ons dan inmiddels ook stiekem af?

Tags

Reacties