menu

Wat bén jij eigenlijk?

Wat bén jij eigenlijk?Dit is niet bedoeld als een filosofische of existentiële vraag, maar wat ben jij nu eigenlijk? En dan doelen we eigenlijk alleen op de mensen die een webwinkel runnen. Noem je jezelf een webwinkelier? Een webwinkel-eigenaar? Een retailer? Er is niet echt een eenduidig antwoord, zo blijkt na onderzoek van ons op LinkedIn, en visitekaartjes en een rondvraag onder webwinkeliers. 

Op LinkedIn zochten we naar enkele trefwoorden die slaan op het runnen van een webwinkel (of is het webshop? Of online shop? Of e-store…). De term ‘webwinkelier’ levert ons 56 resultaten op, al moeten we daarbij gelijk opmerken dat niet al deze resultaten direct slaan op iemands functie. Soms komt het woord namelijk ook voor in de functieomschrijving van iets anders, bijvoorbeeld die van een marketeer die veel ecommerce-bedrijven als klant heeft.

Webwinkel, webshop en online winkel…
De term ‘eigenaar webwinkel’ is al wat succesvoller, want hiermee vinden we 193 mensen terug. En bij deze duidelijke term kun je er ook van uitgaan dat deze woordencombinatie alleen terugkomt in functies die iemand momenteel heeft of ooit heeft vervuld. Het omgekeerde ‘webwinkel eigenaar’ laat ons trouwens 20 profielen zien. De combinatie ‘eigenaar’ en ‘webshop‘ levert ons nog eens 172 resultaten op, ook niet verkeerd.  De omgekeerde variant, ‘webshop eigenaar’ doet het met 54 resultaten ook niet slecht. Maar de term ‘eigenaar online winkel’ is met slechts 2 resultaten duidelijk minder populair. ´Online winkel eigenaar´ levert zelfs helemaal niks op. Blijkbaar hebben we het met z´n allen toch meer over webwinkels of webshops dan online winkels.

Eigenaar webwinkel, eigenaar webshop, webwinkelier of toch eigenaar online winkel?

De zoektocht op LinkedIn is een prima weerspiegeling van hoe het er in de offline wereld aan toe gaat. In al die jaren dat wij actief zijn in de ecommerce hebben wij bij het handen schudden namelijk heel wat verschillende termen, voor dezelfde functie, voorbij horen komen. Zo ontmoetten wij webwinkeliers, online retailers en webshop-eigenaren en ze de deden allemaal hetzelfde. Het runnen van een webwinkel.

Maar wordt het niet eens tijd voor één duidelijke term? Een die we met z’n allen kunnen gebruiken als we ons voorstellen, een die we kunnen laten drukken op visitekaartjes en een die we gebruiken als functietitel op LinkedIn en in ons CV. Dat maakt het namelijk veel gemakkelijker voor andere partijen als ze op zoek zijn naar bepaalde mensen uit de ecommerce.

Stel dat een journalist voor een artikel op zoek is naar een webwinkelier om te interviewen en die via LinkedIn probeert te vinden. Kan hij jou tegenkomen? Of gebruik je een veel te ongebruikelijke naam om je functie als webwinkelier te omschrijven? Gemiste kans… Of wat als iemand uit de ecommerce-wereld op zoek is naar een branchegenoot om een strategische samenwerking mee aan te gaan? Of wat als een fulfilmentbedrijf nieuwe klanten zoekt? Als de een zichzelf webwinkelier noemt en de ander noemt zich online retailer, dan is het lastig om alle webwinkeliers in ons land te vinden.

Tags

Reacties