menu

Wal-Mart laat je online bestellen in winkel

walmart laat je online bestellen in winkelWal-Mart haalt hun ecommerce-afdeling naar de offline wereld. Het gaat
in twee winkelcentra computers plaatsen, in zogeheten ‘Walmart.com
stores’, waarmee consumenten via de webwinkel van Wal-Mart spullen
kunnen bestellen. Het klinkt omslachtig, maar wellicht wordt dit de
toekomst.

In Nederland, Almere om precies te zijn, is Scheer & Foppen hiermee al aardig aan het experimenteren en ook voor Wal-mart gaat het vooralsnog alleen om een soort project. De twee tijdelijke winkels werden op 1 november geopend en gaan op 31 december weer dicht. “Het is voor ons niet ongebruikelijk om te kijken naar manieren waarop we onze klanten beter kunnen dienen, in verschillende vormen en markten”, zo legt een woordvoerder van de winkelketen het uit. “We hebben tijdens de feestdagen de mogelijkheid om dit uit te testen en onze klanten op een gemakkelijke en handige manier toegang te geven tot de site.”

De twee winkels hebben allebei zo’n twaalf computers aan staan en er lopen tijdens de drukkere uren bijna vijf medewerkers rond. De winkels bevatten verder product-displays en showmodellen van populaire cadeau-artikelen, zoals speelgoed, Bluray-spelers, spelcomputers en tv’s. Klanten kunnen deze dus in de winkel aanraken, bezichtigen en uitproberen, maar moeten uiteindelijk naar de computer lopen om er een te kunnen kopen.

De tijdelijke ‘offline webwinkels’ dienen ook als ophaalpunt voor producten die via de site zijn besteld, al blijft het ook nog steeds mogelijk om bestellingen via de normale Wal-Mart-winkels op te halen. Bron: Reuters.com

Omslachtig of handig?
In een offline wereld – wat een winkelcentrum bij uitstek is – iets online bestellen, het heeft iets omslachtigs. Waar je ‘normaal’ bij een webshop winkelt vanachter je pc, of vooruit, onderweg op je mobiel, daar vindt dat proces nu opeens plaats in een winkelcentrum, in een stenen winkel met echte mensen.

Maar toch kijken we niet raar op als meer winkels dit voorbeeld zullen volgen. Hoe vaak gebeurt het niet dat je iets bij bijvoorbeeld de MediaMarkt of Intertoys wil halen en het blijkt dat het uitverkocht is of dat de rij bij de kassa zolang is dat je hier niet op wilt wachten? Hoe handig zou het dan zijn als je in die zelfde winkel het product via internet kan bestellen en het morgen alsnog in huis hebt?

De multichannel-winkels zien door de populariteit van online bestellen hun winkels soms leegstromen, maar de fysieke winkel heeft ten opzichte van de webwinkel altijd het grote voordeel dat producten daar aangeraakt, bekeken en uitgeprobeerd kunnen worden. Door computers in de winkel te zetten waarmee (in het geval van uitverkocht) online besteld kan worden, combineer je in feite het beste van deze twee werelden. En daar is toch niemand op tegen?

Tags

Verder lezen

Reacties