menu

Waarom Twitter jij?

Waarom Twitter jij?Bijna elke webwinkel gebruikt Twitter maar iedereen op zijn eigen manier. De een gebruikt het om in contact te blijven met klanten, een ander zoekt naamsbekendheid of om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Sommigen zien het zelfs als hun grootste verkoopkanaal! Waarom Twitter jij?

 
Zelf ben ik vrij laat ergens in 2009 omgegaan en ook maar Twitter gaan gebruiken. Ik las over een bakkerij die via Twitter liet weten wanneer de broodjes warm waren. En dat werkte! Als het werkt voor een bakkerij op de hoek, dan zal het voor mij ook van meerwaarde moeten zijn. In januari 2010 schreven wij hoe je als webwinkelier gebruik van Twitter kunt maken. Iets dat bijna elke webwinkel nu doet.
 
Maar nog niet elke webwinkelier heeft zijn focus echt gevonden. En dat is jammer, want juist met een sterke missie kun je jouw bereik met Twitter versterken. Natuurlijk is het leuk om je neefje via Twitter te feliciteren als hij net zijn rijbewijs heeft gehaald, maar als je de hele dag je Twitter account gebruikt voor contact met je familie, klanten én allerlei wetenswaardigheden dan zal uiteindelijk niemand echt begrijpen waarom ze jou moeten volgen. 
 
Een focus vinden voor je Twitter
Door echt jouw doel na te streven wordt het duidelijk voor bezoekers, zoekmachines en Twitter zelf wat er te vinden is. Je zult sneller in follow suggestions terecht komen, meer loyaliteit van volgers mogen verwachten en meer plezier aan je Twitter beleven als deze een sterke focus heeft. Als het duidelijk is voor wie deze is bedoeld.  Maar wat is precies jouw hoofddoel om gebruik te maken van Twitter?
 
Kennis opdoen
Een simpele reden om gebruik te maken van Twitter is om kennis op te doen. Voor Twitter kreeg ik een tiental extra nieuwsbrieven binnen en surfde ik vaak naar websites voor het laatste nieuws. Nu zijn al dit soort bronnen samen gebundeld in een paar lijsten die ik heb aangemaakt of accounts die ik volg. Volg ook ons Twitter account en je ziet het direct wanneer wij weer nieuwe interessante artikelen hebben geplaatst!
 
Bereikbaarheid
Niet iedereen is zomaar bereikbaar. Neem onze minister President. Die heeft normaal bodyguards, bescherming, en kan echt niet iedereen te woord staan. Via Twitter kan wél iedereen hem vragen stellen, en als jouw vragen serieus zijn is Twitter dé manier om lastig bereikbare personen te informeren. Zo hadden wij als klein weblog, binnen een korte tijd een reactie van de directeur van Bol.com, Wehkamp en andere mensen in de ecommerce branche die we anders niet zo gemakkelijk te pakken zouden kunnen krijgen. 
 
Een reden om van Twitter gebruikt te maken is bijvoorbeeld om de ontwikkelingen te volgen van bedrijven die die voor jou belangrijk zijn. Buitenlandse groothandels bijvoorbeeld of concurrenten in het buitenland. 
 
Webcare
Tijdens de vulkaanuitbarsting liet KLM goed zien wat het nut van Twitter kan zijn op realtime berichtgeving. Ze reageerden snel op vragen, informeerden per minuut over de laatste stand van zaken en doordat andere mensen de antwoorden op vragen konden lezen beperkte KLM met het Twitter account de druk op de telefonische helpdesk waarschijnlijk enorm! De reputatie van KLM verbeterde zelfs terwijl ze eigenlijk alleen maar slecht nieuws konden brengen. Hoevaak zijn mensen nu positief over een bedrijf die dagenlang niet kan leveren?
 
Marketing
Uit onderzoek blijkt dat vooral moeders erg sterk beinvloedbaar zijn door aanbevelingen van collega’s, familie en vrienden. Aanbevelingen in de vorm van een like of tweet. Uit een Amerikaans onderzoek bleek zelfs een op de vier moeders wel eens een aankoop te hebben gedaan nadat deze het aanbod via social media als Twitter of Facebook was tegengekomen.
 
Internetmarketing
Naast het informeren via Twitter, is het mogelijk om door middel van Twitter ook buiten de berichtendienst mensen te bereiken. In zoekmachines bijvoorbeeld. Google heeft recent nog bevestigd dat pagina’s mogelijk beter in de zoekmachine te vinden zijn als deze ook op Twitter worden genoemd. Bing, de zoekmachine van Microsoft, werkt sterk samen met Facebook en likes op dat netwerk zullen een bericht mogelijk sneller en beter vindbaar maken. Met dit weblog merken wij bijvoorbeeld dat Google vrijwel direct na plaatsing op Twitter onze berichten al indexeert! 
 
Direct verkopen!
Een betere naamsbekendheid of reputatie is leuk. Gewoon keihard verkopen na het versturen van een Tweet is misschien nog wel veel leuker. Het Nederlandse iBood plaatst dagelijks de beste aanbiedingen op Twitter en krijgt daar elke dag enorm veel bezoekers vandaan. Dell doet hetzelfde en heeft zelfs publiekelijk al bekend gemaakt miljoenen aan omzet te behalen door middel van Twitter.
 
Waarom zit jij op Twitter?
Waarom maak jij gebruik van de berichtendienst? Probeer een focus te vinden voor je account. Probeer een patroon te ontdekken in de mensen die je volgt, de berichten die jij retweet of de mensen die jou volgen. Je zult merken dat meer mensen je volgen, je vaker in suggestions terecht komt en dat meer mensen naar je reageren. 
 
Plaats alleen berichten en volg alleen mensen die deels met je focus te maken hebben. Voor privé gebruik kun je het beste een tweede account, of de lijsten optie inzetten. Zo blijft je zakelijke Twitter duidelijk, kom je vaker in suggesties, sneller in zoekresultaten en zullen volgers je berichten meer kunnen waarderen. 
 
Jouw cloud
Een website die jouw Twitter bijvoorbeeld snel in een hokje plaatst is Klout.com. Ze geven je een bepaalde score. Die is gebaseerd op wie je volgt, wie jij volgt maar ook op je interactie en de wijze waarop jij gebruik maakt van dit netwerk. Natuurlijk moet je een geautomatiseerde score nooit serieus nemen maar het kan je wel helpen bij het maken van de focus. Wat voor type Twitteraar ben jij volgens deze website?

Tags

Reacties