menu

Waarom je gebruikersreviews moet plaatsen

Waarom je gebruikersreviews moet plaatsenGebruikersreviews worden nog steeds niet door alle webwinkeliers omarmd. Terwijl het toch een handige, makkelijk te implementeren en gratis tool is die je webwinkel zeker ten goede kan komen. En aangezien het gebaseerd is op user generated content, hoef jij er zelf weinig voor te doen!

Green Host It, een internetprovider die ‘groene’ webhosting aanbiedt, heeft dan ook een blogpost gewijd aan gebruikersreviews en komt met een aantal goede argumenten waarom je als webwinkelier het toelaten van gebruikersreviews een zou moeten overwegen. Om hun argumenten enige kracht bij te zetten, hebben ze (enigszins gedateerde) cijfers van eMarketer erbij gehaald. Onder 1200 online shoppers, die per jaar minstens vier keer iets bestellen bij een webwinkel en meer dan 500 dollar uitgeven, werd gevraagd of zij gebruikersreviews raadplegen voordat ze een aankoop doen. Van hen antwoordde 22% “altijd”, 43% “vaak”, 24% “soms”, 9% “af en toe” en 2% “nooit”.

Positief of negatief, allebei is welkom
Dat is dus tweederde van de online shoppers die gebruikersreviews gebruikt om een aankoopbeslissing te maken. Als webwinkelier moet je van deze kennis gebruikmaken. Want gebruikersreviews geven je niet alleen inzicht in wat nou de beste verkopen zijn en op welke artikelen je je wellicht wat meer zou moeten focussen, maar het geeft je ook snel en gemakkelijk inzicht in de producten die de klant juist níét wil. Als je bij een bepaald product alleen maar negatieve reacties leest, dan kun je hier adequaat op inspringen en dat product uit het assortiment halen, want het voorkomt alleen maar ontevreden klanten en klanten die het product terugsturen. Met als resultaat dus minder gezeik en minder administratieve en logistieke rompslomp.

Maar één procent van de ondervraagde online shoppers vertrouwden op maar één review. Voor 28% van de shoppers was twee à drie reviews lezen voldoende om een beslissing te maken, terwijl 46% van de ondervraagden zo’n vier tot zeven reacties van klanten las om een goede aankoopbeslissing te kunnen maken. Het aantal reviews dat doorgenomen wordt heeft uiteraard ook te maken met de prijs van het te overwegen product. Zo zal een shopper maar een paar reviews lezen voordat hij een mp3-spelertje op de kop tikt, maar zal hij uitgebreider kijken naar andermans ervaringen als hij besluit een high-end smartphone te kopen.

Gebruikersreviews beïnvloeden veel shoppers
Gebruikersreviews zijn uiteraard een van de vele promotionele inspanningen die je op je site kan uitvoeren. Maar de reviews zijn een van de meest effectieve, zo blijkt uit diezelfde enquête van eMarketer. Gebruikersreviews beïnvloeden namelijk de aankoopbeslissingen van zo’n 64% van de ondervraagde online shoppers. Speciale aanbiedingen en kortingcoupons deden dit voor 61% van de shoppers, terwijl product- en prijsvergelijkingstools dit voor 59% deed.

Er is ook nog een ander soort ‘gebruikersreview’, de expertreview, eentje die je vaak ziet in gespecialiseerde (online) magazines. Maar deze beoordelingen zijn minder invloedrijk dan recensies die geschreven zijn door daadwerkelijke kopers van het desbetreffende product. Dit omdat men de ‘consument-recensent’ meer betrouwbaar acht, die heeft immers -in principe- geen bijbedoelingen. En de ‘expert’ vaak wel. Die heeft te maken met een adverteerder, of een fabrikant die hij niet tegen de schenen wil schoppen.

Negatieve reviews net zo belangrijk
Als eigenaar van de webwinkel kun jij natuurlijk beslissen welke beoordeling je wel en welke beoordeling je niet op de site plaatst. Maar doe je er wel slim aan om de uiteindelijke selectie van reviews die shoppers te zien krijgen zo te beïnvloeden? Zo kun je als webwinkelier je eigen, zelf verzonnen recensies plaatsen onder artikelen, om zo de verkoop te stuwen. Maar uiteindelijk heb je hier alleen jezelf mee. Het is niet alleen desastreus voor (het imago van) je webwinkel als de waarheid boven tafel komt, maar zelfs als niemand erachter komt kan het negatieve gevolgen hebben. Want je krijgt op den duur heel veel klanten die, teleurgesteld door de ware aard van het product, hun artikelen terugsturen en dat gaat jou weer kostbare tijd en geld kosten.

Ook zou je recensies kunnen verwijderen als een paar consumenten bijvoorbeeld jouw best verkopende product finaal de grond in schrijven. Maar waarom zou je? Een enkele negatieve recensie bevordert juist de betrouwbaarheid van de totale recensies en dus van je site. Als er alleen maar super positieve recensies onder een (goed verkopend) product zouden staan, dan zou dat alleen maar argwaan opwekken bij de online shopper. En mocht je nou ontiegelijk veel negatieve reacties krijgen onder een product, dan doe je er misschien goed aan om die gewoon maar uit de schappen te halen. Laat de consumenten beslissen wat ze willen en bied hen dat ook.

Tags

Reacties