menu

Waarom Amazon.nl ons nog weinig boeit

Waarom Amazon.nl ons nog weinig boeitAmazon is eindelijk naar Nederland gekomen. Sinds woensdag kunnen consumenten e-books en ereaders bestellen bij de Amerikaanse ecommerce-gigant. Maar is deze webwinkel niet veel te laat naar ons land gekomen? Wij zetten een aantal redenen op een rij waarom Amazon.nl voorlopig niet veel zal bereiken.

1. Bol.com is de Amazon van Nederland
Probeer in Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland of Frankrijk maar eens serieus wat marktaandeel af te snoepen in productcategorieën als boeken, media of consumentenelektronica. Gaat lastig, want Amazon is in die landen alom vertegenwoordigd.

Zo is dat ook met Bol.com in ons land. Sinds 1999 wist dit van origine Duitse bedrijf steeds groter te worden, nadat het ooit begon met de verkoop van alleen boeken, cd’s en dvd’s. Nu verkoopt Bol.com bijna alles wat je kunt bedenken: speelgoed, tuinartikelen, gadgets, woonartikelen, babyproducten, sieraden, dierbenodigdheden, et cetera.

En nu komt Amazon dus ons land binnen met alleen e-books en hun eigen ereaders. Tsja, zoals Daniël Ropers van Bol.com het zelf al zei: “Er zijn al 150 aanbieders van e-boeken in Nederland waaronder Google en Apple. Toch kiezen veel mensen voor ons. Dus of een nieuwe toetreder nog veel kan toevoegen, is nog maar de vraag.”

2. Amazon.nl staat geen iDeal-betalingen toe
Als je iets wilt kopen op Amazon.nl kun je alleen maar terecht met je creditcard. En Nederland is nog steeds geen creditcard-land. Liever betalen we online met iDeal of desnoods acceptgiro. Maar beide betaalmethoden behoren niet tot de opties op Amazon.nl. En daarmee maakt het Amerikaanse bedrijf dus vanaf het prille begin al een grote denkfout.

Hoe kan het ooit enige voet aan de grond krijgen als het zich niet ook maar een klein beetje aanpast aan de markt? Elk bedrijf dat ook maar een klein beetje research heeft gedaan over ons land, weet dat een groot percentage van de online betalingen met iDeal verlopen. Het is daarom des te jammer dat Amazon dit dus niet als betaalmethode aanbiedt. Want het vormt meteen een extra drempel voor nieuwe klanten die er misschien wel over dachten om dat ene ebook via Amazon.nl te bestellen.

3. Amazon.nl steekt weinig aandacht in de site
Oké, eerlijk is eerlijk, ze hebben het slim aangepakt door gelijk op de homepage een “Sinterklaas-promotie” te doen en door bijvoorbeeld een typisch Nederlands fenomeen als Fokke & Sukke exclusief te verkopen op Amazon.nl. Maar wat is er aan de hand met de prijzen van de Kindle Ereader? €80,33 voor de Kindle, €100,66 voor de Kindle Paperwhite en €192,17. Rare, onafgeronde prijzen. Het is natuurlijk wel te verklaren: Amazon.nl verkoopt de ereaders niet vanuit eigen huis, maar verstuurt ze nog steeds uit het buitenland naar hier. En afhankelijk van het land waaruit het apparaat wordt besteld kan de prijs licht afwijken, zo vertelde Ezequiel Szafir, hoofd van Amazon Europa tegen Nu.nl. (Overigens wel apart dat in datzelfde artikel andere prijzen staan: Kindle (€59), Paperwhite (€109) en Kindle Voyage (€189)).

Kindle prijzen op webwinkel Amazon.nl

4. Informatie is niet toereikend genoeg
Wat ook erg tegenvalt is hoe weinig uitgebreid de hulpsectie is op Amazon.nl. Er staan wat handige onderwerpen zoals “betalen, prijzen en acties” en “retouren en terugbetalingen”, maar als je daar op klikt krijg je heel summiere informatie. Bij het laatste onderwerp staat bijvoorbeeld alleen iets over “de status van je terugbetaling controleren” en “over terugbetalingen”. Over het herroepingsrecht bijvoorbeeld staat hier niks vermeld.

Nee, als je meer informatie wilt moet je (vanaf de homepage) op gebruiksvoorwaarden klikken. Daar vind je wel de benodigde informatie over onder andere herroepingsrecht, maar bijvoorbeeld ook de verplichte contactgegevens. Toen we echter even door deze zee aan tekst wandelde, kwamen we het volgende tegen:

Indien levering aan de besteller niet mogelijk is omdat de geleverde goederen niet door de toegangsdeur, huisdeur of trappenhuis passen, of omdat de besteller niet op het door hem aangegeven leveringsadres aanwezig is, hoewel het tijdstip van levering aan de besteller is meegedeeld met een redelijke termijn, zijn de kosten voor deze vergeefse levering voor de besteller.

Oftewel, als Amazon.nl communiceert dat je bestelling vrijdag wordt bezorgd en jij bent die dag net even naar de bakker om de hoek of je zit net iets te lang op de wc, dan zijn de kosten voor die vergeefse levering voor jou. Bij de eerste afleveringpoging dus al. We mogen het wel belachelijk noemen dat een grote ecommerce-speler als Amazon zoiets in de gebruiksvoorwaarden heeft opgenomen. Het is alles behalve klantvriendelijk en totaal niet van deze tijd.

Of gaat Amazon.nl dan toch slagen?
Bovenstaande kritieken zou je kunnen zien als wat kinderziektes en als Amazon.nl die oplost, dan staat hen misschien wel weinig in de weg om alsnog een serieus marktaandeel te verkrijgen in Nederland.

We vragen ons alleen wel af of hoe serieus Amazon is op dat gebied. Wil het wel groot worden in ons land? Of is Nederland toch meer een soort “leuke bijvangst”, zoals Ropers het verwoordde. Het is immers inderdaad opmerkelijk te noemen dat Amazon in zo’n klein land als Nederland investeert en er een lokale webwinkel start. En Nederland is niet alleen erg klein, maar ook nog eens erg volwassen als ecommerce-land. Consumenten verwachten erg snelle levering, uitstekende service, achteraf betalen, voldoende ophaalpunten, et cetera. Kan Amazon.nl hier nog wat aan toevoegen?

Tags

Reacties