menu

Waar promoot je je aanbiedingen?

Waar promoot je je aanbiedingen?Nog een paar weken en dan is het weer december. Sinterklaas, Kerstmis en de bijbehorende kerstvakantie staan zoals altijd garant voor omzetstijgingen bij webwinkels, mede door aanbiedingen. Maar wat kun je als webwinkelier allemaal doen om de consument op de hoogte te brengen van wat jij allemaal (aan kortingen) te bieden hebt tijdens deze feestdagen?

In Amerika hebben ze eerst nog Thanksgiving, dat dit jaar op 22 november is. Maar voor (web)winkeliers is de dag erna nog iets belangrijker. Dan is het namelijk Black Friday. Oftewel de dag die volgt op Thanksgiving Day in Amerika en wordt gezien als het startschot voor het kerstmis-shoppingseizoen. Op deze dag gaan veel winkels extreem vroeg open (openingstijden van vier uur in de ochtend zijn geen uitzondering) en veel werkgevers geven hun werknemers op deze dag vrij. Zo kan het dat deze vrijdag al sinds 2005 de drukste shopdag van het jaar is in Amerika.

Aanbiedingen, kortingen en deals
Webwinkeliers stunten op Black Friday met speciale aanbiedingen, kortingen en aantrekkelijke deals. Maar om daar wat uit te kunnen halen, moeten consumenten wel op de hoogte zijn van die aanbiedingen. En dus doen winkeliers er van alles aan om die aandacht te trekken. Uit onderzoek van Shop.org blijkt dat bijna de helft van de winkeliers die ze deze herfst ondervroegen speciale acties heeft gepland. Eén op de drie ondernemers maakte een week voor Thanksgiving Day al gewag van de aanbiedingen die ze gaan doen, terwijl 16% dit zo’n vijf à zes dagen voor deze feestdag deed.

Bijna de helft van de ondernemers gaat tijdens de naderende feestdagen speciale aanbiedingen doen voor specifieke producten of productcategorieën. Zo’n twee op de vijf ondernemers gaat een gaat een dag lang stunten met prijzen, terwijl een derde van plan is om gratis verzending te bieden op alle aankopen in deze periode.

Social media als promotie-tool
Aangezien we in een tijd leven waar veel consumenten het internet raadplegen om gedetailleerd research te doen alvorens ze naar een winkel gaan, zullen veel ondernemers van stenen winkels social media inzetten om hun winkel-aanbiedingen te promoten. Voor tachtig procent van de ondervraagden is Facebook de nummer één-plek waar ze hun aanbiedingen zullen promoten, terwijl de helft van hen ook Twitter zal gebruiken voor soortgelijke doeleinden. Een kwart zal de aanbiedingen het wereldwijde web op slingeren door gebruik te maken van een of meerdere weblogs.

Social media mag dan een zekerheidje zijn in de promotie-carrousel, dat is e-mail zeker ook, aangezien driekwart van de ondervraagden dit medium gebruikt om consumenten op de hoogte te brengen van hun aanbiedingen. Een gegroeid aantal (29% dit jaar ten opzichte van 18,4% vorig jaar) gaat mobiele notificaties gebruiken om de consument te waarschuwen.

Homepage wordt gepasseerd
Wat dan wel weer opvalt aan het onderzoek is dat verrassend weinig ondernemers stilstaan bij de enorme potentie die hun homepage heeft als boodschapper van deals en kortingen. Minder dan de helft van de ondervraagde winkeliers zal de homepage van hun website gebruiken om de blijde boodschap te melden. En dat terwijl dat juist een plek is waar veel consumenten langs zullen komen in hun zoektocht naar winkellocaties, productinformatie, prijzen en aanbiedingen.

Nu Sinterklaas in ons land is aangekomen en de gezellige feestdagen naderen, zijn we benieuwd hoe jij de consument op de hoogte zal brengen van mogelijke aanbiedingen?

Tags

Reacties