menu

Waar plaats jij het winkelmandje?

De vormgeving van je website kan grote inlvoed hebben op de conversie van je webwinkel. Om inzicht te krijgen in de manier waarop de look van je website verkoopcijfers kan doen stijgen is het een goed idee om de online tests van Anne Holland te volgen.

Anne Holland is oprichtster en voormalig directrice van MarketingSherpa, een onderzoeksburo dat zich specialiseert in marketing. Tegenwoordig is ze eigenaar van online media bedrijf Anne Holland Ventures Inc. en publiceert ze de website Whichtestwon.com. Via tests op het gebied van marketing en ecommerce onderzoekt ze op deze site de invloed van verschillende esthetische elementen op de conversie en bezoekersaantallen van websites.

Zoals bijvoorbeeld de positie van het winkelwagentje (of -mandje) op de site. De meeste webwinkels plaatsen de button voor het toevoegen van een artikel aan het wagentje of mandje aan de rechterkant van de site. Maar zou een positie aan de linkerkant niet net zo goed, of wellicht beter kunnen werken?

Anne onderzocht het in haar laatste test. Uit het opmerkelijke resultaat bleek dat het verplaatsen van het winkelwagentje naar de linkerbovenhoek van het scherm een stijging van de verkopen opleverde van 16,7 procent.

Bij elke test word je als bezoeker gevraagd eerst een keuze te maken tussen twee alternatieve ontwerpen van dezelfde website die verschillen in één element. Welke denk jij dat de meeste conversie opleverde of het grootste aantal bezoekers trok?

Hierna krijg je te zien wat de andere bezoekers dachten, alvorens doorgelinkt te worden naar de resultaten van de daadwerkelijke test. Een leuke manier dus om op de hoogte te blijven van wat werkt online en tegelijkertijd je eigen inzicht te testen.

Neem eens een kijkje of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Tags

Reacties