menu

Waar komen de klantgegevens van ShopVIP terecht?

waar komen de klantgegevens van shopvip terecht?De geruchten over het mogelijke faillissement van ShopVIP staken enkele maanden geleden de kop op. Inmiddels is de ondergang van de webwinkel een feit en is bekendgemaakt dat het bedrijf verdergaat onder de vleugels van FashionQlub. Maar wat heeft Snapstore daar eigenlijk mee te maken?

Het oorspronkelijk Nederlandse ShopVIP had naar eigen zeggen in haar eerste jaar (2009) al 180.000 klanten en 2,5 miljoen omzet. In 2011 werd ShopVIP overgenomen door het Belgische bedrijf Cameleon. Helaas heeft dit bedrijf na de overname blijkbaar niet het succes gekregen waar het op had gehoopt want 15 juli jl. is ShopVIP failliet  verklaard. Een duidelijke reden hebben wij niet kunnen vinden, zelf noemt het bedrijf ‘diverse technische storingen’ als oorzaak van de problemen. Vervelend voor het bedrijf en uiteraard voor klanten. Wie via iDeal vooruit heeft betaald is zijn geld kwijt.

Snapstore benaderde klanten
Tenminste, dat zou je denken. Klanten van ShopVIP werden vlak na het faillissement opeens benaderd door Snapstore. Een deel van de gedupeerde klanten ontvingen zelfs een ‘cadeaubon’ ter waarde van het bedrag dat zij nog van ShopVIP zouden moeten ontvangen. Blijkbaar is nog voor het faillissement het complete klantenbestand overgedragen aan deze webwinkel. Snapshot lijkt net als ShopVIP dezelfde moederorganisatie ‘Cameleon’ te hebben, die zelf weer onder Famous Clothes N.V. valt. Maar hoe al die organisaties, en vooral de twee webshops precies met elkaar waren verbonden, kan een servicemedewerker van Cameleon ons telefonisch niet uitleggen. Wel wist hij te vertellen Snapstore de mails ,,eigenlijk niet had mogen versturen’’.

Het klantenbestand is inmiddels overgedragen aan FashionQlub, de nieuwe eigenaar van de webshop. Desondanks heeft Snapstore twee weken lang de oude klanten van ShopVIP kunnen benaderen. De webshop deed zich zelfs voor als nieuwe eigenaar en heeft niet alleen contactgegevens, maar blijkbaar ook inzicht in de bedragen die het oude ShopVIP haar klanten nog verschuldigd is. Zo citeerde ‘MdB’ in haar klacht over ShopVIP een mail die zij ontving van Snapshot ‘Een tijdje geleden heb je bij ShopVip.com een bestelling geplaatst. Omwille van legale redenen kan snapstore.nl, als nieuwe eigenaar van het ledenbestand, hier spijtig genoeg geen gevolg aan geven. Wij vinden dit zelf een zeer spijtig begin van een prille relatie en daarom doen we je als welkomstgeschenk een aankoopbon van €88.45 cadeau!’. Precies het bedrag dat ‘MdB’  nog moet ontvangen van ShopVIP.

De onduidelijkheid over niet ontvangen bestellingen zorgt voor meer reacties op diverse fora. ‘Op 20 juni heb ik via ShopVIP een koffer besteld en direct via Ideal betaald. Uiterlijk 1 juli zou deze geleverd worden, maar tot op heden heb ik niets ontvangen. Ik ben niet geïnformeerd over mijn bestelling en kwam er zelf achter dat ShopVIP niet meer bestaat. Na gemaild te hebben over mijn bestelling (twee keer) heb ik nog steeds geen informatie over of mijn product nog aankomt, of ik mijn geld terugkrijg of er misschien een andere oplossing komt’ , aldus een bezoeker van Klachtencompas.nl.

Of gedupeerden ook werkelijk een oplossing krijgen is nu niet zeker. Niet alleen zijn die hun geld kwijt, maar blijkbaar zijn ook hun gegevens bij inmiddels meerdere partijen onterecht terecht gekomen.  Duidelijk is wel dat niet Snapstore maar FashionQlub de nieuwe eigenaar van ShopVIP is geworden. Op de inmiddels kale website van ShopVIP waarschuwt de curator voor de mails die door Snapstore worden rondgestuurd. ‘De curator adviseert verzoeken tot vorderingen door te sturen naar box@fortadvocaten.nl en nieuwe eigenaar FashionQlub verzamelt klachten in de mailbox  support@shopvip.nl, waar wordt geprobeerd voor zoveel mogelijk situaties een oplossing te bedenken.

Tags

Reacties