menu

Waar een klein favicon groot in kan zijn!

faviconsDe favicon. Haast iedere website heeft er een, maar de verschillen in kwaliteit zijn enorm. En dat is bijzonder, want een goede favicon maakt een groot verschil. Uit  onderzoek blijkt dat een op de tien webwinkeliers nog geen drie minuten per maand bezig is met de favicon!

Goede favicon kleine moeite
Uit recent onderzoek onder verschillende webwinkels blijkt dat webwinkeliers maar weinig tijd steken in hun favicon. Verschillende ondernemers die wij persoonlijk hebben benaderd keken zelfs vrij vreemd op, toen wij vroegen hoeveel tijd ze maandelijks aan deze uiting besteden. Geen! Antwoorden er zelfs een paar! Het plaatje staat er soms al maandenlang en was niet meer dan een half uurtje werk! Het wordt soms gezien als noodzakelijk kwaad en verreweg de meesten doen er weinig meer mee dan het plaatsen van een kleine versie van het logo. Pas wanneer deze wordt aangepast, wordt er weer naar het favicon gekeken. 

 

Niet in hokjes denken
De tijd die er aan besteed wordt hoeft natuurlijk niet doorslaggevend te zijn. Al met een bescheiden inzet kan er soms een prima uiting gerealiseerd worden. Mensen denken bij favicons nog weinig out of the box. En dat is jammer, want het is echt een onderbelichte marketingtool. Ondernemers beseffen het misschien niet maar het is een van de eerste dingen die een browser van jouw site zal tonen. Niet zelden staat het icoon, want die status mogen we het toch wel geven, zelfs voor- en bovenaan, nog voor de adresregel zelf! Het wordt niet alleen getoond tijdens het bezoek aan jouw site of webwinkel, maar ook in bijvoorbeeld favorietenlijsten. Soms bij RSS-feeds of op websites die deze overnemen. 

 

Netvibes.com is hier een bekend voorbeeld van. Deze organisatie toont miljoenen mensen dagelijks het laatste nieuws en toont consistent het favicon prominent bij elke lijst. Daarnaast tonen browsers het vaak al als men in de adresregel de eerste letters van de naam van jouw webwinkel invullen, als suggestie. Afhankelijk van je naam heeft jouw favicon de potentie om door miljoenen mensen gezien te worden! Zelfs als ze je webwinkel helemaal niet eens bezoeken!

 

 

 

Los van de potentiële exposure zijn er legio manieren waarop de favicon zijn investering kan terugverdienen. Internet staat niet stil en er kan steeds meer gerealiseerd worden in steeds kleinere ruimtes. Binnenkort kun je mogelijk de ruimte kunnen gebruiken om er nieuwe aanbiedingen in te tonen. Je kan er je twitterfeed in laten verschijnen of je kan er een foto van jezelf in plaatsen, zodat mensen weten wie je bent, zelfs als ze op dat moment in een ander tabblad aan het browsen zijn. Ik ken zelfs webwinkeliers die wilden dat ze een complete webshop in hun favicon hadden gebouwd, inclusief Thuiswinkel Waarborg-logo.

Geen klik met de favicon
Ondanks de potentie die de favicon heeft, helemaal als marketingtool, zijn er toch nog genoeg sceptici die de favicon liever linksboven laten liggen. “Pff, ik heb gewoon nog nooit een klik gehad met een favicon. Het doet me dan ook niks”, aldus een ongemotiveerde webwinkelier, die liever anoniem wil blijven uit angst voor represailles uit de favicon-fanhoek.

Hij is niet de enige. Het meten van statistieken blijkt lastig, zo blijkt ook uit forumvragen op bijvoorbeeld het internationale Webmasterworld.com. Exposure van de favicon is lastig terug te zien binnen de cijfers van bijvoorbeeld Google Analytics, waar veel webwinkeliers zich soms blind op staren. Helaas vergeten ze op deze manier het complete branding-effect van marketinguitingen. “Zonder klik, heb ik er geen klik mee,” is een veelvoorkomende gedachte. Gelukkig is die klik helemaal niet zo ver weg!

Nu klein en vierkant, straks 3D en grenzeloos?
De klik met het favicon komt er wel. Zo kan de favicon meer dan je denkt. Op favris.info kun je een van de grootste kaskrakers uit de entertainmentindustrie aanschouwen. En zo zijn er meer! Met DEFENDER of the Favicon is het bijvoorbeeld mogelijk om het oeroude spelletje Defender, te spelen in de favicon op de website. Probeer het maar eens! Surf naar deze website en klik op het icoon.

Een klein spelletje lijkt nog geen groot commercieel succes, maar vergeet niet dat Super Mario ook ooit klein en met vierkante hoeken begonnen is. Hij beleeft tegenwoordig de mooiste 3D-avonturen! Een ding is zeker. Het favicon hebben wij gedurende het onderzoek steeds meer leren waarderen. Wij blijven dan ook vierkant achter het favicon staan! De favicon is ook niet iets waar je gelijk je hele marketingbudget aan opmaakt als je een website of webwinkel begint. Maar geloof ons, over een paar jaar zullen de meeste ondernemers vanzelf inzien dat ze echt een grote kans hebben laten liggen door de favicon stelselmatig te negeren.

Bereik favicon is browserafhankelijk
Fans van favicons er verstandig aan doen om de juiste browser uit te kiezen, want niet iedere browser ondersteunt hun iconische idolen even goed. Firefox was tot op heden de beste, want deze browser ondersteunt de meeste afbeeldingstypes en laat de favicon ook nog eens zien op de meest diverse plekken. Maar de kans is groot dat dit verandert, want Firefox is bang dat het favicon misbruik vergroot. Chrome paste hierdoor al eerder de browser aan, en toont het icoon momenteel vooral in openstaande tabbladeren.

Neem ook eens uitgebreid de tijd voor een favicon van formaat. Je zult zien dat het resultaat aanzienlijk zal zijn!

Tags

Reacties