Combined Shape menu

Waar blijven de diensten in de Twinkle100?

Waar blijven de diensten in de Twinkle100Elke keer als de Twinkle100 wordt opengeslagen blijft het knagen. Waar zijn de diensten? Natuurlijk hebben we de ticketverkoop, reisaanbieders en die paar uitzonderingen. Maar missen we daarmee niet enorm veel spelers en kan er naast een speciale rubriek voor de reisbranche niet ook een speciaal dienstenlijstje worden samengesteld?

De Twinkle100 is in ons land dé lijst met de grootste retailers op het gebied van ecommerce. Bij het openslaan valt het dus wel op dat het een redelijk eenzijdig lijstje is: de normale detailhandel zoals we die ook in de winkelstraat kennen én de reisaanbieders. De redactie sluit verder alle business-to-business-spelers uit en hierdoor lijkt het alsof er online en offline eigenlijk enorm veel overeenkomsten zijn. Toch knaagt er iets. Want onder retail wordt toch ook het online dienstenaanbod verstaan?

Het mag duidelijk zijn dat ook in Nederland er online veel geld wordt uitgegeven zonder dat er gelijk bij PostNL een pakketje verzonden wordt. Denk aan het online kopen van erotische content,  abonnementen op een datingsite, tijdschrift of krant of diensten zoals Spotify en Netflix. Maar vergeet ook niet apps als Angry Birds of een online wisselkantoor voor bitcoins. Stuk voor stuk kunnen ze gemakkelijk uitgroeien tot een miljoenenbusiness maar blijkbaar blijven ze buiten de radar van een Twinkle Magazine of Thuiswinkel Organisatie en daarmee helaas ook buiten de meeste congressen, best practises, et cetera. Jammer eigenlijk, want er valt enorm veel te leren van juist dit soort spelers.

Hoe haal je mensen nu over om online zoveel mogelijk geld uit te geven? Als je naar een online goksite als Unibet kijkt, krijg je daar een heel ander gevoel bij dan bij een reguliere webwinkel. Toch zijn we er van overtuigd dat Unibet alles doorgetest zal hebben. Nu is online gokken psychologisch gezien ook heel wat anders dan het kopen van een paar sokken, maar dat wil niet zeggen dat dit niet ook voor webwinkeliers erg interessant kan zijn om gebruik van te maken. Bijvoorbeeld door klanten gratis bij elke bestelling een soort weddenschap te laten doen waarmee van alles te winnen valt. Op die manier prikkel je bij elke bestelling opeens een compleet ander deel van de hersenen van je klant, wat zomaar een flinke conversiestijging kan veroorzaken.

Of hoe zorg je nu dat een mobiele app Europees het beste kan worden uitgerold? Je kunt leren van de best practises van app-eigenaren als de H&M of de Appie-app van Ahold, maar zou je niet veel liever willen horen hoe het Nederlandse softwarebedrijfje Gamebasics met de Online Soccer Manager-app in enkele maanden de halve wereld veroverde? Ze wisten dit jaar het leden aantal te verdubbelen naar ruim vier miljoen gebruikers, afgelopen augustus nog wist het bedrijf uit Zoetermeer te melden dat ze in Zweden, Denemarken en Noorwegen zelfs op nummer één in alle categorieën in Apple’s Appstore stonden, terwijl ze op dat moment in Finland de eerste plaats in de categorie Games bezaten. Mocht je dus een app in Scandinavië willen lanceren zou dit bedrijf je wel het een en ander kunnen leren.

Hoe zorg je nu dat je sokkenabonnement goed loopt of waar moet een abonnementendienst als Hellofresh nu precies opletten? Het is deels logistiek, maar op het gebied van het vasthouden van maandelijks betalende klanten kunnen ze ongetwijfeld veel leren van de ervaringen van de gemiddelde datingsite of  andere abonnementenaanbieders.

Verkoop je eigenlijk minder als je zo nu en dan opeens uitverkocht bent? Van Apple wordt wel eens aangegeven dat ze bewust uitverkocht zijn bij nieuwe lanceringen. Is dat nou verstandig om ook eens te proberen? Grote webwinkels hebben hier ongetwijfeld wat ervaring mee, maar gezien alle berichtgeving rond bitcoins was een site als Bitonic bijna de halve maand november vrijwel uitverkocht. Als een partij nu weet wat een trendgevoelig product doet wanneer het zo nu en dan is uitverkocht, zijn zij het wel.

In de begindagen domineerden vooral veel reisspelers de online omzetten en heeft de redactie van de Twinkle100 besloten om daarvoor een losse top30 samen te stellen. Om het aanbod nog wat verder te verbreden zouden wij er voorstander van zijn als deze jaarlijkse uitgave nog verder kan worden uitgebreid  door daarnaast ook een top dertig voor de business-to-business en voor de dienstensector toe te voegen. Op die manier kan deze specifieke uitgave echt uitgroeien tot een allesomvattende uitgave met de echte hoogtepunten van de branche, en komt er daarnaast ook gelijk wat ruimte voor spelers die nu lastig in een specifiek hokje te plaatsen zijn.

Tags

Verder lezen

Reacties