Voorraad financieren

Binnen de ecommerce is het op peil houden van de voorraad vaak een uitdaging. Voorraad financieren kan op verschillende manieren. Zo kun je producten inkopen via leverancierskrediet of online een zakelijk krediet afsluiten. De kosten, mogelijkheden en aanbieders van voorraadfinanciering voor online retailers.

Kosten van voorraad financieren

Als je net start zijn de kosten van voorraad inslaan al hoog, maar als de webshop draait kunnen deze bedragen ook nog flink oplopen. Zeker als je het assortiment uitbreidt en ook de longtail zelf op voorraad wil hebben. Dan ligt er veel kapitaal in je magazijn. Zowel in de inrichting en software maar vooral in de ingekochte voorraad van producten zelf. Als je ook investeert in techniek, marketing of de klantenservice dan kan de financiering een uitdaging zijn.

Financiers voor de voorraad

Een kortlopende financiering via zakelijk krediet kan lastig zijn. Banken willen beperkt financieringen verstrekken voor voorraad. Naast banken zijn er wel financiers die gespecialiseerd zijn in een kortlopende zakelijke lening voor de retail. Bekende aanbieders zijn:

Floryn

Biedt mkb-bedrijven die minimaal 6 maanden bestaan een zakelijk krediet (rood staan) tussen de 10.000 en 2.000.000 euro. Je bepaalt zelf je opnames en aflossing. Je kredietlimiet groeit mee met je omzet. Rente betaal je alleen over het opgenomen bedrag. Zie Floryn.com.

KredietVooruit

Biedt een zakelijk krediet tussen de 3.000 en 250.000 euro, met looptijd van 3 tot 6 maanden en tegen een vaste rente. Met deze financiering kun je voorraad, apparatuur of een marketingcampagne voorfinancieren. Je bedrijf moet wel langer dan een jaar bestaan en minimaal 50.000 euro omzet hebben op jaarbasis. Zie Kredietvooruit.nl.

New10

New10 biedt een zakelijke lening of krediet tegen redelijke rente-percentages en voorwaarden. Het is een online fintech van ABN Amro dat aanvragen snel beoordeelt en geheel online werkt. Zie New10.com.

Andere mogelijkheden van voorraadfinanciering

Naast de lening betaal je ook rente terug. Soms kan dit bedrag fors oplopen, dus je moet wel zeker weten dat je de aanvullende financiering met een flinke winstmarge terugverdient. Met goede inkoopsoftware kun je soms juist minder voorraad inkopen of een snellere doorlooptijd realiseren.

Als je weet dat je omzet groeit met een grotere voorraad, bijvoorbeeld omdat je dan snellere levertijden kunt garanderen of een breder assortiment kunt hanteren, kun je ook andere opties overwegen om extra financiële ruimte te creëren.

Leverancierskrediet

De meest voorkomende oplossing is om in te kopen op basis van krediet bij je leverancier. Die heeft goed inzicht in jouw inkoopgedrag en kan de risico’s van de financiering goed inschatten. Daarnaast wil die jou motiveren om veel en groot in te kopen.

Dankzij de eigen winstmarge is het risico lager dan bij andere financiers. Omdat een leverancier de voorraad als onderpand kan laten dienen (in tegenstelling tot andere financiers kan die deze voorraad wel doorverkopen aan anderen) zijn de tarieven die leveranciers rekenen meestal ook redelijk te overzien.

Daarnaast bieden leveranciers soms ook vormen van dropshipping aan. Hierbij kun jij wel al nieuwe producten in je assortiment opnemen, maar koop je deze pas in nadat je er een bestelling voor hebt ontvangen. Voor zowel jou als de leverancier zijn de risico’s hiervan vrij laag, maar het zorgt wel voor extra papierwerk en  lagere winstmarges. Dropshipping wordt daarom meestal vooral voor de longtail ingezet.

Crowdfunding

Een eenmalige voorraadfinanciering kun je ook ophalen met crowdfunding. Zeker als het om grotere bedragen gaat. In de ecommerce zijn er vaak grote groeicijfers mogelijk en de reputatie van webwinkels is vaak redelijk bekend.

Soms ook specifiek als voorraadfinanciering terwijl de leverancier de ‘ijzeren voorraad’ ook op krediet wilde leveren. Als je extra voorraad hiermee direct kunt afrekenen kun je kun je soms betere tarieven of voorwaarden krijgen dan wanneer je dit koopt op krediet. Verschillende webshops hebben hun leverancierskrediet daarom vervangen met een aanvullende crowdfunding-financiering.

Als je een financiering ophaalt via crowdfunding is het slim om ook je leverancier hierover te informeren.

Soms investeren leveranciers zelfs voor grote bedragen mee in campagnes, omdat ze weten dat de retailer dit geld uiteindelijk weer bij hen uitgeeft. Als je een zakelijke financiering voor je voorraad regelt via crowdfunding is het dus slim om ook je leverancier te vragen of die meefinanciert.

Investeerders

Crowdfunding financiert meestal door middel van langlopende leningen, maar soms is het ook mogelijk om een equity-crowdfundingcampagne te starten voor durfkapitaal.

Daarmee betaal je de investeerders niet alleen de inleg en rente terug, maar geef je ook aandelen weg. Je kunt ook de financiering of aandelen door één partij laten financieren. Als banken of financiers lastig blijken, is een investeerder soms een uitkomst.

Groeit jouw webshop snel en wil je binnenkort ook internationaal verkopen? Dan is een business angel misschien wel wat voor jou. Meestal investeren die niet alleen om voorraad voor te financieren maar als je ook investeert in marketing of techniek dan kan een investeerder helpen.