menu

Voordelen van het HBD voor jouw webwinkel!

Voordelen van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) voor jouw webwinkel! Als je een webwinkel start moet je een lidmaatschap heffing betalen aan het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Een organisatie die zich inzet voor iedereen die spullen verkoopt aan consumenten. Toch wordt niet elke webwinkelier blij van deze club. Wij zochten uit hoe jij er wel je voordeel mee kunt doen!

Hoofdbedrijfschap Detailhandel onder vuur bij webwinkels
Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, afgekort het HBD, ligt momenteel flink onder vuur. Nieuwe ondernemers in de detailhandel willen het graag anders en zien al die verplichte ondersteunende organisaties regelmatig als ouderwetse meuk die alleen maar de gevestigde orde ondersteunt. Deels hebben ze daar wel gelijk in, want een organisatie die zich inzet voor een branche helpt graag het hele collectief, terwijl een jonge nieuwe ondernemer graag juist zo’n collectief openbreekt om nieuwe kansen te benutten.

Daarnaast is het gewoon een plaatje op basis van cijfers. Webwinkeliers zijn, hoewel dat langzamerhand wel verandert, nog steeds flink in de minderheid. Nog steeds worden negen van de tien euro’s in de detailhandel, offline uitgegeven. Een bedrijfschap werkt voor partijen die de meeste omzet, werkgelegenheid en kennisbehoefte hebben en dat zijn gewoonweg nog niet de webwinkels.

Maar wat doen ze dan wel voor webwinkels?
Veel mogen we dus niet verwachten en daar houden we dan maar rekening mee. Prima. Maar de klachten gaan veel verder dan dat. Het is niet zo dat webwinkels klagen dat ze weinig nut voor zichzelf kunnen ontdekken, ze zien geen enkel nut voor de complete online verkoop in het algemeen. Het HBD zou de gehele groep van webwinkeliers links laten liggen en dat is nogal een heftige gedachte.

Tien procent van de gehele detailhandel links laten liggen, want zoveel wordt er online wel afgerekend, kan natuurlijk niet. En mocht dat wel zo zijn dan zal het HBD dit natuurlijk nooit kunnen volhouden. Er wordt regelmatig onderzoek gedaan naar het nut van bedrijfschappen op zich en momenteel wordt het HBD zelfs extra intensief onderzocht. Maar aangezien dit soort onderzoeken regelmatig even duren en lang niet altijd de gewenste uitkomst hebben kun je ertegen vechten, petities blijven tekenen, of toch maar gewoon kijken hoe ook jij ook met de huidige situatie er je voordeel mee kunt doen.

Want voordelen zijn er ook voor jouw webwinkel… Toch?

1. Check het nieuws op HBD.nl
Regelmatig (nou ja, zo nu en dan) herpubliceert het info van onderzoeken die door anderen zijn gehouden brengt het HBD cijfers en actualiteiten naar buiten. Oké, het laatste bericht in de rubriek webwinkels, op het tabblad actueel, is dat de winnaars van de Thuiswinkel Awards van afgelopen maart, bekend zijn. Echt actuele info brengt het HBD dus niet maar toch, wie weet pik je er wat van op of heb je wat aan product- en branchegerichte berichten.

2. Toon het lidmaatschap je heffingsplichting
Het logo van het HBD kan voor consumenten een indicatie zijn die jouw organisatie betrouwbaarder kan doen overkomen. Plaats deze op een plek waar het een twijfelende consument net over de streep kan trekken toch iets bij je te kopen. Als je al niet het logo van PostNL gebruikt. Of, nog beter, het logo van iDeal, als je ook consumenten daarmee af laat rekenen. Of gewoon een kleine afbeelding van een blije consument die zijn duim opsteekt. Een plaatje van vijf sterren, of een verzonnen keurmerk.

3. Gebruik de ondersteuning
Alhoewel wij nu even geen training, cursus of duidelijk op webwinkels gerichte ondersteuning konden ontdekken kunnen deze natuurlijk niet lang uitblijven! Houd dus actief de website in de gaten op zoek naar voor jou gesubsidieerde geselecteerde studies, opleidingen, cursussen en workshops.

4. Ehm… Lastig…

5. De vijfde tip is even niet op voorraad! Komen we op terug.

6. Echt, lastig hoor…

Goed, ik zal het eerlijk bekennen. Sinds afgelopen week is het HBD zo vriendelijk om een linkje naar dit weblog te plaatsen op allerlei voor webwinkeliers gerelateerde pagina’s en dus probeer ik al twee dagen lang een positief bericht te plaatsen over deze organisatie. Want wij zijn altijd zeer blij met elke link en mogelijke bezoeker. Zo corrupt zijn wij van dit weblog dan weer wel. 😉 Maar ondanks alle goede wil, inzet en het aandachtig lezen van de folders en website is het ons gewoonweg niet gelukt een serieus voordeel voor een webwinkel te kunnen ontdekken.

Lidmaatschap HBD? Ehh, nee
We hebben even telefonisch contact opgenomen met de vraag wat het Hoofdbedrijfschap Detailhandel dan doet voor webwinkeliers die lid zijn, maar we worden direct gecorrigeerd. Je bent geen lid, maar heffingsplichtige. Het is geen brancheorganisatie maar een productschap. Die helpt geen individu, maar brancheorganisaties en verenigingen. Ook onze goede tips werden helaas niet in ontvangst genomen. Zonder leden is er geen ledenraad en overleg vindt niet plaats met individuen maar alleen voor het collectief. Je zegje, mag je als heffingsplichtige, dus eigenlijk gewoon niet doen.

We geven natuurlijk niet zomaar op en na lang aandringen proberen we toch stiekem wat verbeterpunten te noemen maar merken al snel dat het kansloos is. Alles wat de branche of markt zelf oppakt, laat het HBD graag over aan de branche zelf. Alles dat  webwinkeliers zelf, bijvoorbeeld via de Thuiswinkel Organisatie, al  regelen laat het bedrijfschap graag over aan de markt. Daar bemoeien ze zich liever niet mee.

Een verplichte nota zonder tegenprestatie omdat wij als webwinkeliers onze branche zelf zo goed regelen. Daar komt het eigenlijk op neer. Eigenlijk is het grootste voordeel van het HBD voor webwinkeliers dus dat wij de markt zo goed onder controle hebben dat ze dáárom niets voor dit deel van de detailhandel willen betekenen.

Eigenlijk al met al een mooi compliment dus!

Tags

Reacties