menu

“Voor iedereen die een PC aan kan zetten”

Wij interviewen met regelmaat webwinkeliers en ecommerce specialisten. Vandaag een interview met Luuk van de Ruit, één van de oprichters van de webwinkel aanbieder Shoppagina.nl.

V: Wat is Shoppagina precies?
A: Shoppagina is een online dienst waarmee mensen zonder technische kennis zelf een webwinkel kunnen beginnen

V:Waarin verschilt Shoppagina van andere webwinkel aanbieders?
A: Bij het aanvragen van een Shoppagina wordt er gelijk een iDEAL account aangemaakt bij een betaal provider, deze maakt alle bedragen gewoon over naar je bankrekening. Met name het koppelen van een iDEAL account wil nog wel eens lastig zijn voor webshop eigenaren die hier geen ervaring mee hebben. Daarnaast is het gratis pakket ook van deze automatische iDEAL koppeling voorzien, bij veel andere aanbieders van gratis webwinkels is iDEAL alleen mogelijk bij een betaald abonnement.

V: Hoe lang zijn jullie actief?
A: Specifiek met Shoppagina zijn we bijna 2 maanden actief. Uiteraard bestaat de software die we hiervoor gebruiken al een tijd langer, deze is nu 2 jaar in ontwikkeling.

V: Hoeveel webwinkels gebruiken Shoppagina?
A: Op dit moment zijn er in de 2 maanden dat we bezig zijn ruim 200 webwinkels aangevraagd.

V: Hoe goed lopen deze winkels?
A: Daar kunnen we nu niet veel over zeggen. Er worden door ons geen verkoop statistieken bijgehouden per unieke webshop, deze informatie heeft alleen de eigenaar van de webwinkel. Uiteraard zien we wel de totale aantallen. Op dit moment zijn dat er dagelijks enkele tientallen.

V: Waarom zou een webwinkelier moeten kiezen voor Shoppagina?
A: Gemak, goede ondersteuning en lage kosten. We hebben zelf ruim 8 jaar ervaring met webshops en websites en kunnen de meeste vragen heel snel beantwoorden. Daarnaast zijn de iDEAL transactie kosten bij een abonnement van € 14,50 maar 45 cent, lager dan dit vind je nergens.

V: In hoeverre is het ontwerp van de webwinkel aan te passen? Kunnen kleuren en foto’s goed
aangepast worden zodat de winkel niet overduidelijk een standaard webwinkel is?
A; De header (bovenkant van de site) kan helemaal zelfstandig worden aangepast met eigen foto’s en een eigen logo. Daarnaast heb je de complete vrijheid om je site zelf in te delen, je kunt bijvoorbeeld zelf bepalen waar je een blokje met aanbiedingen plaatst en waar de laatst toegevoegde producten worden getoond. Verder kun je qua kleurgebruik kiezen uit 5 templates, deze bepalen de kleur van het menu, tekst kopjes en linkjes.

V; Zijn er naast IDEAL nog andere betalingsmogelijkheden mogelijk?
A: Voor het gratis pakket niet, voor de betaalde pakketten is het op aanvraag kosteloos mogelijk de optie ‘overboeking’ aan te zetten. De besteller ontvangt dan automatisch een email met het verzoek het bedrag over te maken direct naar de rekening van de webwinkel eigenaar. Op korte termijn zal het mogelijk zijn een eigen Paypal account te koppelen zodat bezoekers ook hiermee kunnen betalen.

V: Waarom richten jullie je zo op iDEAL, voor buitenlandse klanten is het bijvoorbeeld onmogelijk ermee te betalen?
A: Dat klopt. Shoppagina is in eerste instantie bedoeld voor de Nederlandse markt en daar is maar één online betaalmiddel met de garantie dat het geld ook echt aankomt, en dat is iDEAL.

V: Hoe groot kan een Shoppagina webwinkel maximaal zijn en welke functionaliteiten worden er geboden?
A: Met het ‘geavanceerd’ abonnement kunnen er maximaal 5000 producten geplaatst worden met meerdere foto’s per product. Meer dan 5000 producten kan op aanvraag. 

Onze webwinkels maken het plaatsen en beheren van producten gemakkelijk, verder kunnen gerelateerde producten aangeboden worden, en de verzendkosten zijn globaal, per product categorie of per uniek product in te stellen. Verder krijgt elke webwinkelier een duidelijk overzicht van betaalde, verstuurde of in wacht staande orders, en bevatten de winkels een leveranciers functie zodat orders automatisch naar leveranciers gemaild worden en direct verstuurd worden.

V: Is er echt geen technische kennis vereist om een shoppagina webwinkel te kunnen runnen?
A: Nee, echt niet. Shoppagina is geschikt voor iedereen die een computer aan kan zetten.

V: Bieden jullie hulp aan webwinkeliers die er zelf niet uitkomen, en hoeveel betaalt de webwinkelier hiervoor?
A: Niets, ondersteuning is altijd inbegrepen bij de verschillende pakketten.

V: Zijn jullie dag en nacht bereikbaar in het geval er problemen zijn met de webwinkel? Zoals bijvoorbeeld onbereikbaarheid van de website?
A: Onze servers zijn in eigen beheer en worden continu met een systeem in de gaten gehouden. Als hier iets aan de hand is krijgen 2 medewerkers een automatische SMS. De storing wordt dan direct verholpen, ook ’s nachts en in het weekend.

V: Voor welke webwinkelier denk je dat shoppagina het meest geschikt is? Zou het ook een oplossing zijn voor de echt grote webwinkel?
A: Het product shoppagina is geschikt voor de kleine en middelgrote webwinkel. Echter de software die hiervoor gebruikt wordt is erg krachtig en flexibel. Hier kunnen we ook maatwerk voor de grotere klanten mee leveren.

V: Wie zijn de mensen achter Shoppagina?
A: Shoppagina is opgezet door IZI Services, een full service webdesign bureau. Alle 5 de medewerkers van IZI Services zijn actief betrokken bij de ontwikkeling van Shoppagina.

V: Waaruit ontstond het idee voor dit product?
A; We kregen steeds meer aanvragen voor webshops, en als dit iedere keer op maat gemaakt moet worden voor een klant kan dit best kostbaar zijn. Toen is het idee geboren om een standaard oplossing te bedenken waarmee de meeste webwinkels uit de voeten kunnen.

V: Wat denk je dat het geheim achter een succesvolle webwinkel is?
A: Een goed product en goede promotie. Unieke producten die moeilijk verkrijgbaar zijn en waar veel vraag naar is lopen natuurlijk beter dan producten die iedereen al heeft. Daarnaast onderschatten veel mensen de promotie, dit is zeker in de beginfase van de webwinkel erg belangrijk.

V: Welke tip zou je willen geven aan beginnende webwinkeliers?
A: Bedenk een goed product en onderzoek eerst of hier vraag naar is, begin niet zomaar een webshop met bijvoorbeeld computerartikelen omdat je dit gewoon leuk lijkt. Bedenkt iets wat uniek is, of zorg dat je de goedkoopste bent met een product dat juist iedereen nodig heeft.

V: Wat is jouw visie op de Nederlandse ecommerce?
A: We zijn goed op weg. iDEAL is ondertussen goed ingeburgerd en wordt nu door velen als vertrouwd betaalmiddel gezien. Met name iDEAL heeft ervoor gezorgd dat er in Nederland zo veel online aankopen worden gedaan. Daarnaast is een andere succesfactor de vele vergelijking-sites. Hiermee is het voor de consument erg gemakkelijk geworden zijn aankoop voor de laagst mogelijke prijs te doen.

V: Hoe zie je de toekomst van ecommerce in Nederland?
A: De verschuiving van het marktaandeel van “echte” winkels naar online winkels zal nog wel even doorgaan, en omdat veel van de kleine en middelgrote winkeliers hun producten nog niet online aanbieden zie ik hier een gemiste kans voor deze groep. Het gebruik van mobiele applicaties zal ook alleen maar toenemen, er is nu zelfs al een applicatie waarmee je met je telefoon een barcode scant terwijl je in de winkel staat en je krijgt binnen een paar seconden te zien waar dat product het goedkoopst te krijgen is. Als dit veel voordeliger is bestel je toch gewoon online?

Meer informatie over de Shoppagina webwinkels vind je op Shoppagina.nl.

Tags

Reacties