menu

Vlaanderen helpt startende webwinkeliers

vlaanderen helpt startende webwinkeliersVlak voor kerst keurde de Vlaamse regering “Winkelen in Vlaanderen 2.0” goed. Dit betekent dat ondernemers die meer mogelijkheden van het web en mobiel willen gebruiken, steun kunnen krijgen van de Vlaamse overheid.

Vlaamse bedrijven behoren tot de Europese top wat betreft het aanbieden van een eigen website, en wat betreft het ontvangen van online bestellingen. Toch is er nog veel ruimte voor verbetering, vooral op het vlak van webwinkelen door Vlaamse burgers. Dat blijkt uit een studie die de Belgische minister-president Peeters liet uitvoeren door de studiedienst van de Vlaamse regering.

Minister-president Peeters wil Belgische ondernemers dan ook blijven ondersteunen en begeleiden in hun keuze voor ecommerce, waardoor de internetconsument uit een mooi pakket aan online winkels en producten kan kiezen. Daarom wordt, op initiatief van minister-president Peeters, het project “Commerciële Inspiratie” opgestart. Dit project zal handelaars begeleiden in het wereldwijde web van sociale media, e-commerce, m-commerce, … .

Vlaamse ecommerce loopt achter met binnenlandse consumentenmarkt
De online markt stijgt wereldwijd, en zal ook in Europa blijven stijgen. In Vlaanderen staat de online markt achter maar toch is er al een jaarlijkse groei van 20%. De haperende online markt in Vlaanderen is, naar mening van de Vlaamse regering, vooral te wijten aan de kleine interesse in e-commerce vanuit de eigen binnenlandse consumentenmarkt.

Wel wordt Vlaanderen steeds aantrekkelijker voor buitenlandse online aanbieders (zoals Zalando). Om te zorgen dat ook de binnenlandse consumentenmarkt meer aantrekt, wordt dus nu een extra project gestart.

Kansen voor startende webwinkeliers
Het plan beslaat vele miljoenen en resulteert in een investeringsplan dat nog eens 43 miljoen brengt, maar dat wordt vooral gestopt in allerlei renovaties en andere bredere plannen. Dat betekent niet dat jij als kleine ondernemer in spe, hier niet een graantje van mee kunt pikken. In de plannen is bijvoorbeeld ook een flink budget voor gemeentes opzij gezet, waarmee deze specifiek ondernemers moet gaan helpen met het beginnen van een webwinkel.

Vanaf 1 juli moeten er al minimaal zeshonderd webwinkeliers in spe gebruik maken van deze faciliteiten. Ze krijgen ondersteuning in de vorm van workshops en literatuur dat ze moet helpen te leren hoe je een webwinkel moet beginnen, maar de overheid is van plan om het gelijk goed aan te pakken en gaat verder dan alleen de basis.

Deelnemers leren daarnaast ook hoe ze moeten omgaan met social media, of wat de kansen van de opkomst van de rol van mobiel binnen ecommerce zal zijn. Zodat de startende webwinkeliers niet alleen leren hoe ze iets online kunnen verkopen, maar ook gelijk worden opgeleid voor de ontwikkelingen binnen de retail van de toekomst. “De winkel is niet langer de enige plaats waar de consument zich oriënteert en koopt. De informatie-, verkoop- en servicefunctie van de detailhandel wijzigt drastisch”, aldus de Vlaamse regering.

Vervolg op de plannen uit 2010
Het plan is een vervolg op de plannen met de naam Commerciële Innovaties die in 2010 zijn opgesteld en afgelopen jaren in werking zijn gezet om te zorgen dat handelaren meer mogelijkheden krijgen om het ‘nieuwe winkelen te promoten’.

Tags

Reacties