menu

Virtuele winkelstraten nieuwe trend?

virtuele winkelstraten nieuwe trend?Virtuele winkelstraten worden door sommige gezien als de nieuwste manier
om een webwinkel onder de aandacht te brengen bij de consument. Er zijn
dit jaar dan ook weer diverse nieuwe virtuele winkelstraten geopend.
Onder deze initiatieven bevindt zich zelfs ‘de eerste online
3D-winkelstraat van Nederland’.

Start op een verjaardag een discussie over winkelen in de stenenwinkelstraat versus winkelen online en de voorstanders van het eerste zullen met argumenten komen als dat ‘echt winkelen’ gezelliger is, het fijner is om producten eerst even vast te pakken en te bekijken en dat het gewoon leuk is om een middagje langs wat winkels te lopen, bij etalages naar binnen te gluren en sommige winkels van binnen te bekijken.

Die laatste dingen zijn echter online ook mogelijk, met de komst van zogeheten virtuele winkelstraten. Er zijn in de loop der jaren wel wat pogingen gedaan, maar vaak komen die toch niet verder dan wat kleinschalige initiatieven en die komen in enkele dubieuze gevallen niet verder dan wat slechte designs en matig werkende pagina’s of zijn eigenlijk alles behalve een winkelstraat.

Stad.nl brengt digitale winkelstraat
Initiatieven waar we wat meer van verwachten zijn de recente aangekondigde projecten Stad.nl en Gift Avenue. Die eerste werd tijdens de Webwinkel Vakdagen door oprichters Mabel Mangnus en Helene van der Meijs gepresenteerd. Stad.nl moet plaats gaan bieden aan kleine ondernemingen en uiteindelijk een alternatief worden voor het ‘overbevolkte en dure’ Google Adwords.

Net als bij andere soortgelijke initiatieven zal ook Stad.nl bestaan uit diverse straatjes. Zo is er bijvoorbeeld een Modegracht, het Kinderlaantje of de Interieurstraat. In deze straten zullen bijbehorende webwinkels hun assortiment kunnen aanbieden aan de ‘voorbijlopende’ consument.

Extra etalage voor je webwinkel
Een virtuele winkelstraat is natuurlijk gewoon de zoveelste manier voor webwinkels om hun shop onder de aandacht te brengen van de internetter. Het is een creatieve vorm van marketing, waarbij hij de webwinkelier zijn etalage kan tonen in een omgeving waar ook andere webwinkels aanwezig zijn. Als zo’n virtuele winkelstraat eenmaal lekker loopt, kan de concurrent vaak niet achterblijven en ontstaat er zo vanzelf een sneeuwbaleffect van webwinkels die zich zullen aanmelden.

Gift Avenue
Dat de virtuele winkelstraat eigenlijk niets meer is dan een vorm van marketing, begrijpt ook het bedrijf DNP Groep. Samen met communicatiebureau LaComm Media zal het in mei van dit jaar officieel de virtuele winkelstraat Gift Avenue, als woordspeling op de bekende New Yorkse straat Fifth Avenue, lanceren.

De website zal eruit gaan zien als een echte winkelstraat. Met een simpele muisklik kun je de winkels binnenlopen om er rond te kijken en dingen te kopen. “Online kopen is nu makkelijk en handig, maar niet zo gezellig als echt winkelen. Daar speelt Gift Avenue op in. De klant moet achter de computer het idee krijgen dat hij zich in een winkelstraat bevindt. De virtuele winkels krijgen namelijk ook etalages waarin ze hun producten en aanbiedingen kunnen promoten. En dan is er Tiffany, de virtuele gastvrouw die bezoekers de weg wijst en attent maakt op aanbiedingen”, aldus de oprichters.

Het marketinggedeelte komt om de hoek kijken bij de betaling. Alle aangesloten winkels hebben namelijk gemeen dat je bij hen kunt betalen met de Webshop Giftcard, een product van… de DNP Groep.

Al met al kan de virtuele winkelstraat als marketinginstrument voor zowel de consument als voor de webwinkelier een interessant gegeven worden. De consument krijgt zo allerlei interessante webwinkels op één, hopelijk fraai vormgegeven, website terwijl hij nog een beetje de offline winkelervaring behoudt, terwijl de webwinkelier de winkelstraat kan gebruiken als een extra kanaal om de webshop te promoten.

Tags

Reacties