menu

Virtueel kleding passen en kopen bij Stylewhile

virtueel kleding passen en kopen bij stylewhileEr zijn nu al een aantal tech-startups die zich storten op het virtueel passen van kleding. Stylewhile is er ook zo een. De Finse startup laat gebruikers een model kiezen en vervolgens kunnen daar kleren van diverse webwinkels overheen gelegd worden. Stylewhile doet het met een eigen site, inclusief bestelbutton. Een eigenschap die het bedrijf in de toekomst nog verder wil uitwerken.

Op zich is het niet meer logisch dat er bedrijfjes uit de grond worden gestampt die stuk voor stuk dé virtuele-kleding-pas-tool proberen te maken. Kleding is namelijk altijd al een goed lopende branche geweest en ook online floreert deze business. Als je daar als onderdeel van een kledingwebwinkel mee kunt liften op de steeds groter wordende omzetten uit deze branche, dan ben je natuurlijk zo binnen.

En dus zijn er startups als Metail, TrueFit, True & Co., Clotheshorse, Fitiquette, PhiSix, Fits.me en nog tig anderen die met een tool komen waarmee klanten van kledingwebwinkels binnen de webwinkel kleding kunnen ‘passen’. Als webwinkel wil je zo’n tool, want het verhoogt niet alleen de klantvriendelijkheid van je shop, maar het kan ook drastisch het aantal retouren verlagen, omdat mensen nu minder snel de verkeerde maten of toch-niet-matchende outfits bestellen.

Stylewhile komt met eigen site
Stylewhile is in dezen echter iets anders dan de meeste virtuele-kleding-pas-tools, in die zin dat het de tool eens níét verkoopt als licentie voor een externe webwinkel. In plaats van dat het opgaat in een bestaande webwinkel, is Stylewhile eigenlijk zelf een webwinkel met een eigen domeinnaam. Aangekomen op de homepage kun je rechts kiezen voor het vrouwelijke model dat het beste bij jou past qua figuur. Vervolgens kun je links van haar kleding uitkiezen van diverse webwinkels, zoals Shopbop, My-wardrobe en Neiman Marcus.

 stylewhile virtueel kleding passen en kopen

 
CEO Jutta Haaroma liet tegenover Business Insider weten dat Stylewhile de nadruk meer legt op outfits, in plaats van losse kledingstukken (wat veel andere virtuele-kleding-pas-tools doen). Op het voor de iPad geoptimaliseerde platform kunnen gebruikers verschillende kledingstukken mixen en matchen met elkaar tot ze de ideale look gecreëerd hebben. Die stijl kun je opslaan en, als je dat wil, delen met je vrienden om zo tips of feedback te krijgen.

Haaramo is er trots op om te melden dat gebruikers van haar startup gemiddeld 17 kledingstukken per bezoek ‘proberen’ en dat ongeveer één op de tien gebruikers daadwerkelijk op de bestel-button klikt. Dat is best een hoog percentage als je je bedenkt dat de conversieratio bij Nederlandse webwinkels vaak stukken lager ligt.

Kledingstukken alleen los te bestellen
Maar daar komt dan ook gelijk het minpuntje van deze startup om de hoek kijken. Het is immers (nog) niet mogelijk om de kledingstukken van diverse webwinkels in één keer te bestellen. Je zult dus het rokje bij webwinkel A moeten bestellen, terwijl je die leuke blouse bij webwinkel B moet afrekenen. Erg omslachtig dus, al begrijpen wij de logistieke uitdaging hierin wel. Hoe ideaal zou het zijn als je als gebruiker je ideale outfit bij elkaar klikt en je vervolgens met één simpele druk op een button de kledingstukken – via Stylewhile – kunt bestellen. Dat je het benodigde bedrag overmaakt naar Stylewhile, dat vervolgens de boel bij elkaar bestelt en bij jou thuis laat bezorgen.

Dat is ook de bedoeling, vertelt Haaramo. In de toekomst wil Stylewhile één winkelwagen aanbieden waarmee vervolgens via diverse webwinkels besteld kan worden. Nu is het nog zo dat voor elke transactie die op een aangesloten webwinkel (waar ook Asos en Ivana Helsinki toe behoren) plaatsvindt dankzij Stylewhile, de Finse startup een percentage van de omzet krijgt.

Tags

Reacties