Vijf tips voor je begint met A/B-testen

Vijf tips voor je begint met A/B-testenAfgelopen woensdag vond een compleet uitverkochte Webshop Wednesday-event plaats. Deze keer was het de eer aan Optimizely, een bedrijf dat software levert waarmee je makkelijker kunt A/B-testen. Waarom zou je eigenlijk A/B-testen en wat zijn in dat geval de belangrijkste eerste lessen? Martijn Geerlings vertelde aan de hand van diverse voorbeelden enkele simpele best practises waar je vandaag nog mee aan de slag kunt!

Afgelopen woensdag was het weer tijd voor de laatste Webshop Wednesday van dit jaar. Dit keer was het woord aan Optimizely en omdat zij geen eigen kantoor in Utrecht hebben is er gekozen voor de ruimte van Online Dialogue, een consultancybedrijf dat organisaties kan ondersteunen met het optimaliseren van de website en/of webwinkel. Online Dialogue trapte af met een welkomstwoordje, maar al snel was het Martijn Geerlings van Optimizely die vertelde waar Optimizely vandaan komt en wat je er zoal mee kunt.

Optimizely biedt software waarmee je gemakkelijk kunt A/B-testen. Door simpelweg een regel code aan je webshop toe te voegen kun je hier via Optimizely kleine variaties in aanbrengen en zo ontdekken welke versie in bepaalde situaties beter werken. Denk aan het wisselen van productfoto’s, kleine tekstuele wijzigingen, aanpassingen in de navigatie, tot het testen van een compleet nieuwe huisstijl.

Weet wat je meet
A/B-testen kan op duizenden manieren en je kunt er enorm veel mee testen en dus opende Martijn al snel met de eerste tip. Zorg dat je vooraf weet wat je verbeteren wilt. Wil je betere reviews, meer traffic naar je site of toch gewoon een beter conversiepercentage? Want als je vooraf je doelen niet goed in kaart kunt brengen is het testen op zichzelf bijna een onmogelijke taak.

Less is more
Een tweede tip die Martijn met voorbeelden duidelijk wist te maken is dat overdaad soms daadwerkelijk schaadt. Oftewel: alles dat te zien is op je webwinkel kan als afleiding fungeren. Juist met al die actiebanners, carrousels en een idioot uitgebreide navigatie loop je dus kans dat elke uitbreiding die je nu toevoegt aan je webwinkel alleen maar zorgt voor een nog slechter conversiepercentage. Oppassen dus met elke uitbreiding die je doet!

Onderschat de kracht van woorden niet
Zeggen afbeeldingen meer dan duizend woorden? Dan nog is elk woord belangrijk, zo bleek wel uit de presentatie van Martijn. Want weet jij het verschil tussen ‘free trial’ of ‘try it free’? Het bedrijf LiveChat weet inmiddels het verschil want uit een uitgebreide test blijkt dat de tweede variatie 14,6% meer clicks opleverde op een pagina die verder exact hetzelfde is gebleven.

Durf te falen
Verder is het belangrijk om bij A/B-tests niet alleen de geijkte oplossingen te testen, maar soms ook een beetje lef te durven tonen. Durf vooral ook eens iets te testen waarvan je de kans groot acht dat het negatief werkt, of waarbij je zelf geen verschil ziet. Juist bedrijven die durven te testen en buiten de geijkte paden durven te testen hebben volgens Martijn de beste ervaringen met het doen van A/B-tests en bereiken de beste resultaten.

Durf te experimenteren
Je moet niet alleen durven te falen, je moet ook gewoon gaan experimenteren. Zo testte Netflix een variatie die vrijwel direct na de lancering compleet werd afgeschoten op diverse social media-kanalen. Echter bleek uit de test dat de eerste resultaten helemaal niet zo verkeerd waren. Wat blijkt? Mensen die iets negatief ervaren laten al snel hun mening horen, maar het overgrote deel bleef stil omdat ze de verschillen eigenlijk wel best vonden. Uiteindelijk zorgde de nieuwe layout voor een half procent meer retentie en bijna anderhalf procent meer engagement. Bij de bezoekersaantallen van Netflix al zeker de moeite van de test dus meer dan waard!

Webshop Wednesday
Klinkt bovenstaande interessant en zou je zelf ook dit soort events willen bijwonen? Dat kan! Webshop Wednesday biedt ongeveer maandelijks events voor webwinkeliers. Onderwerpen zijn divers, maar hebben altijd tot doel om het publiek weer een stapje verder te brengen met hun webwinkel. Webshop Wednesday is opgericht door en bestaat uit een zelfstandige club enthousiastelingen, waaronder ook Dirkjan Vis, eigenaar van dit blog, en wordt mede mogelijk gemaakt door Thuiswinkel.org.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten