menu

Vijf must-have webwinkel functies

webwinkel functiesZo vlak voor de feestdagen heb je waarschijnlijk net je webwinkel geoptimaliseerd met de laatste acties en functies. Daarnaast schiet het jaar schiet al lekker op dus we komen al bijna met de trends voor 2011, maar zo op de valreep van het jaar vijf functies die je webwinkel nu al hoort te hebben.

 

Zo elk jaar rond de feestdagen zijn alle webwinkel eigenaren bezig met de laatste tweaks op het gebied van functies, presentatie en aanbod van de webwinkel. Van de zomer kwamen we al met 5 tips voor een betere conversie en de echte webwinkeliers zijn zelfs al vanaf diezelfde zomer bezig met de feestdagen maar een echte webwinkel staat tenslotte nooit stil dus de laatste tweaks worden nog tot de dag voor kerst uitgevoerd! Het internet staat dan ook vol met ervaringen, technische trucjes en de beste functies die shoppers nu al bij een webwinkel zouden willen zien. 
 
Een overzicht van de vijf meest voorkomende functies van webwinkels die online shoppers nu het meeste noemen.
 
Toon het totaalbedrag
Toon het totaalbedrag direct tijdens het winkelen en dus niet alleen in een kassa overzicht of omgeving. Steeds vaker worden er meerdere producten tergelijkertijd gekocht en shoppers willen dan niet bij de kassa opeens voor een verrassing komen te staan. De oproep om het totaalbedrag van het huidige winkelwagentje op elke pagina al tijdens het webwinkelen te tonen wordt daarom steeds groter en het is niet overbodig deze functie met spoed door te voeren in je webwinkel!
 
Unieke productomschrijvingen
Een korte samenvatting van de functies, uiterlijk of eigenschappen van een product zijn allang niet meer voldoende. Als webwinkel klakkeloos de omschrijvingen van producten van de groothandel of leverancier overnemen is echt geen optie meer en teksten moeten tegenwoordig heel wat meer doen dan enkel zoekmachine vriendelijk of prettig leesbaar zijn. Shoppers verwachten van de productomschrijvingen echt een unieke sfeer en gevoel mee te krijgen die ze precies over die streep kan trekken om het product te kopen. Zijn die van jou nog een opsomming van wat eigenschappen van je aanbod? Pas deze dan vandaag nog aan of schakel een goede tekstschrijver in!
 
Goed assortiment
Dan heb ik het niet weer gelijk over aanbiedingen want die zijn er online voldoende. Maar juist het bieden van wat extra’s voor dezelfde prijs. Net als dat een productomschrijving niet alleen een opsomming is van de functies van je producten is ook de rest van de presentatie mooi en volledig. Een trui is niet hetzelfde als een echt Peruaans cashmere vest dat is ontworpen door een opkomende Italiaanse ontwerper. Een boek is niet hetzelfde als een gesigneerde bestseller, eerste editie, van een schrijver die toevallig momenteel veel in het nieuws is. Laat je bezoekers zien dat jouw assortiment net wat extra’s heeft dat nergens anders te halen is.
 
Duidelijkheid over de voorraad
In het begin van de opkomst van het internetshoppen noemden webwinkels vaak ook andere artikelen van hun leverancier die niet op voorraad waren, maar mogelijk wel te bestellen zijn. Nu we wat verder zijn doen webwinkels dit steeds minder, de afhankelijkheid van de groothandel maakte het risico veel te groot. Maar daardoor is bij veel webwinkels ook de hele communicatie over wat er wel en niet op voorrraad is, komen te vervallen. Jammer want mensen vinden inzicht in interactieve gegevens van de webwinkels juist een pluspunt! 
 
Juist webwinkels die bijvoorbeeld laten zien dat iets bijna is uitverkocht, of na een bestelling zelfs direct op uitverkocht staat, doen het goed in bijvoorbeeld social media en vullen aan bij een ideale shopbeleving. Het is een geweldig gevoel om te weten dat je het laatste exemplaar hebt gekocht van een modieus kleding stuk!
 
De verzending
Hopelijk hebben de meeste webwinkels het hele beleid met betrekking tot de logistiek allang op orde maar uit onderzoek blijkt dat online shoppers dit ook echt steeds belangrijker vinden! Niet alleen rond de feestdagen zijn mensen benieuwd of de verzending wel op tijd zal plaatsvinden en of de webwinkel direct na de bestelling tot actie overgaat. 
 
Vijf basic zaken die online shoppers nu al van je webwinkel verwachten. Heb je deze functies al doorgevoerd? Geen nood. Binnenkort komen we met de trends en tips om je webwinkel ook in 2011 te voorzien van de laatste technische snufjes en uiterlijke tweaks om ook dan aan de verwachtingen te kunnen voldoen. Iemand overigens al tips voor het komende jaar? Wat wordt er nu echt dé trend van het komende jaar?

Tags

Reacties