menu

Vierde Webwinkeldag in het teken van marketing

Hoe zorg je ervoor dat je een duurzame relatie opbouwt met je klanten? Hoe werkt contentmarketing? En hoe zet je video op een laagdrempelige, maar effectieve manier in? Tijdens de Nationale Webwinkeldag, die Checklist Webwinkel afgelopen dinsdag voor de vierde keer organiseerde, kregen de ruim honderd gasten diverse tips om hun marketingaanpak te professionaliseren. Webwinkel Weblog was erbij.

Investeren in je klant liep als een rode draad door het programma van Webwinkeldag. Gwendoline Teske van de Webshop Academy vertelde dat slechts tien procent van je klanten verantwoordelijk is voor bijna veertig procent van de omzet. “De verkoop per loyale klant staat gelijk aan die van zeven eenmalige shoppers. In plaats van veel geld uitgeven aan het binnenhalen van nieuwe klanten, kun je beter investeren in bestaande klanten. Het allerbelangrijkst is dat je je klant het gevoel geeft dat hij bijzonder is. Slechts twintig procent van de producten wordt gekocht op logica, de rest gebeurt op gevoel.”

Het juiste gevoel overbrengen
Hoe kun je laten zien waar je als merk voor staat? Wat is jouw belofte? Martijn Hendrikx van marketingbureau Stormoog vertelde hoe je door middel van online branding het juiste gevoel bij je klant kunt overbrengen. “Bij mijn oude werkgever Coolblue deden we alles voor een glimlach. Dus in plaats van saaie algemene voorwaarden, maakten we ook van deze tekst een klein feestje. En wees bereid je klant te helpen, ook wanneer dit betekent dat je hem naar de concurrent moet verwijzen.”

Contentmarketeer Alen Sirovica van internetbureau Elephant gaf antwoord op de vraag wat contentmarketing nu precies is. “Het wordt vaak gezien als het promoten van je best verkopende producten, maar dat is juist wat het niet is. Kom liever met een oplossing voor de problemen of behoeften van je klanten. Verkoop je ski-jassen? Vertel dan niet hoe goed je bestsellers zijn, maar geef bijvoorbeeld achtergrondinformatie over populaire wintersportbestemmingen.”

Videospecialist Pelpina Trip riep de zaal op om nú te investeren in video’s. “Er wordt in Nederland nog relatief weinig gedaan met video, dus dit is het moment om ermee te beginnen. Video’s komen niet alleen het dichtst in de buurt van persoonlijk contact, ook Google is er dol op. In een goed filmpje geef je de consument het gevoel dat hij het product in handen heeft. Details die hij ook wel in de tekst of in een afbeelding kan zien, laat je weg. Geef liever antwoord op vragen die het product kan oproepen.”

‘Voorkom dat je de boot mist’
Waarom zou je zoveel moeite voor je bestelling doen, als de klant uiteindelijk toch ontevreden is omdat het product beschadigd aankomt? Met die opmerking trok Arie Barendregt van De Jong Verpakkingen meteen de aandacht. “Niemand staat stil bij de verpakking, totdat ‘ie opeens kapot is.” Jeroen Dekker van fulfilmentpartij Active Ants haakte hier tijdens zijn presentatie op in door te vertellen over de Carton Wrapper; een machine die de dozen ter plekke om de pakketjes vouwt. “Nog niet eerder was er een machine die zo revolutionair is en zich aanpast aan de grootte van de pakketjes.”

Ook al was Jeroen de zesde en laatste spreker van de dag, hij wist de zaal wel te boeien. In zijn presentatie legde hij uit waarom het belangrijk is om naar de toekomst te kijken. “Wanneer je niet innoveert, zou je zomaar een Kodak-moment kunnen krijgen. Het bedrijf had de trend van de digitale camera’s onderschat en moest uiteindelijk een faillissement aanvragen. In sommige landen zijn mensen tevreden met een 48-uurs levering. In Nederland niet. Ook al vind je het zelf onzin, als je klant het belangrijk vindt, geef hem dan de mogelijkheid om zijn pakketje op zondag te ontvangen. De technologieën maken het mogelijk, dus zet ze in en voorkom dat je links en rechts wordt ingehaald door de concurrent.”

Al met al was het een afwisselende middag. De presentaties volgden elkaar lekker snel op, dus we hebben ons geen moment verveeld. En ook al volg je niet alle tips op, je bent tijdens zo’n middag wel weer even op scherp gezet. De volgende Webwinkeldag staat gepland voor mei 2016 en dat is de vijfde en dus speciale lustrumeditie!

Reacties