menu

Vierde maand op rij met dubbele cijfers

Ecommerce februariFebruari was een prima maand voor de webwinkeliers in de Verenigde Staten. Online werd er voor bijna 14 miljard dollar besteed, een stijging van 13,2% ten opzichte van vorig jaar. Daarmee was het de vierde maand op rij met een stijging van tien procent of meer.

Ecommerce en de gestegen gasprijzen
Verklaringen hiervoor zouden de gestegen gasprijzen en het erg koude weer kunnen zijn. Hierdoor is men namelijk eerder geneigd om lekker thuis vanachter de computer aankopen te doen. Ook januari begon al lekker met een stijging van twaalf procent in vergelijking met het jaar ervoor. Bron: Mastercard SpendingPulse.

“Niet alleen doet online verkoop het goed, webwinkels winnen qua klanten ook steeds meer terrein van de fysieke winkels”, aldus analist John Gamel van SpendingPulse, dat het onderzoek deed met data van hun creditcard-netwerk. “Een ding om in de gaten te houden zijn de gasprijzen. Als die nog meer stijgen, zal dat de online verkopen alleen maar meer helpen.”

De verschillen tussen webwinkels
De online verkopers van kleding staan nog steeds bovenaan in de lijst van bestverkopende webwinkels, al wordt de groei steeds minder. Online werd er in februari voor 15% meer kleding verkocht dan precies een jaar geleden, terwijl in het vierde kwartaal van 2010 de groei in een jaar per maand gemiddeld 26,9% was. Volgens Gamel komt dit omdat bij online kledingwinkels de rek een beetje uit de groei is.

Aan de andere kant deden juwelen het de afgelopen maand erg goed. Terwijl in januari de verkoop in vergelijking met vorig jaar voor een tiende afnam, steeg de verkoop in februari juist met 7,2 procent. Maar dat heeft natuurlijk alles te maken met 14 februari…

Reacties