menu

Vierde Cross Border Event in het teken van lokaliseren

Gistermiddag verzamelden honderden geïnteresseerden zich voor het jaarlijkse Cross Border Event in Bunnik. Dagvoorzitter Ben van den Burg beloofde ons de dag van ons leven. Hoewel dat misschien wat overdreven was, waren de seminars, keynotes en rondetafelgesprekken zeker de moeite waard.

Met vidaXL als eerste keynote werd meteen duidelijk hoe hoog het niveau van de sprekers op het Cross Border Event was. De online retailer is actief in 29 landen en behaalde vorig jaar een omzet van honderd miljoen euro. Hiermee sleepte het tijdens de laatste Thuiswinkel Awards een Cross Border Award in de wacht. Kijo Oudshoorn vertelde dat vidaXL al vanaf de start in 2006 gebruikmaakt van markplaatsen om snel bereik te krijgen in nieuwe landen. Na tien jaar ervaring met verkopen op grote platformen als eBay en Amazon besloot het bedrijf zelf een marktplaats op te zetten. “We hebben nog steeds een start-up mentaliteit. Als we iets willen, doen we het gewoon. Daarbij doen we het liefst alles op eigen kracht, zodat we alle kennis in eigen huis hebben en snel kunnen opschalen.”

‘Schaalbaarheid is belangrijker dan lokalisatie’

Een verrassend vervolg was het verhaal van Helloprint. Bij de start van het online printplatform drie jaar geleden concludeerden de oprichters dat de Nederlandse markt te klein is om te kunnen concurreren met de grote jongens. Helloprint probeert dan ook zo snel mogelijk de Europese markt te veroveren. Met behulp van klantonderzoeken, testen en simpelweg experimenteren rolt het bedrijf binnen drie maanden een nieuwe webshop uit. Rick Molenaar: “Bij het lanceren van nieuwe webshops gaan we uit van de overeenkomsten tussen landen in plaats van verschillen. Betaalmethodes en dergelijke lokaliseren we uiteraard, maar verder proberen we het zo schaalbaar mogelijk te houden.”

De grootste uitdaging in het internationaal ondernemen ligt volgens Sarah Hennecke van Mister Spex in het verschuiven van de focus van de thuismarkt naar de internationale markt. De van oorsprong Duitse retailer is sinds een jaar actief in ons land. In tegenstelling tot Helloprint, die het liefst binnen drie maanden uitrolt in een nieuw land, trekt Mister Spex hier minimaal een half jaar tot een jaar voor uit. “Maak eerst een goed businessplan en verwacht hierbij niet dezelfde resultaten als in je thuismarkt. De eerste maanden moeten vooral in het teken staan van testen en onderzoeken om de bezoekers beter te leren kennen.”

To localize or not to localize

Waar vidaXL het liefst alles in eigen huis doet, vertelde Eduard Brenninkmeijer van huidverzorgingslijn Paula’s Choice het liefst met partners te werken. Ook zijn mening dat lokale focus een must is om succesvol te zijn in het buitenland stond haaks op die van Rick Molenaar van Helloprint. “Er is geen algemeen advies. De beste strategie hangt af van je merk, het verhaal dat je wilt vertellen en natuurlijk je budget.” Het van oorsprong Amerikaanse Paula’s Choice timmert lekker aan de weg. Het bedrijf groeide vanaf 2009 jaarlijks met vijftig procent en vorig jaar zelfs met negentig procent. Elk maand worden er veertienduizend Europese orders verwerkt en komen er bijna vijfduizend nieuwe klanten bij. In totaal bedient Paula’s Choice 146.000 Europese klanten.

Cross Border Top 30

Waar voorgaande edities veel aandacht werd besteed aan de Cross Border Challenge, werd er dit jaar met geen woord over gerept. Daarvoor in de plaats was de Cross Border Top 30, een gezamenlijk initiatief van Dexport en Twinkle. Voorwaarde voor deelname was een minimale groei van twintig procent en een omzet van meer dan honderdduizend euro in het buitenland. GoCustomized, Helloprint en The Sting waren de bedrijven die het afgelopen jaar de meeste omzetgroei over de grens realiseerden. De prijs werd gewonnen door GoCustomized. Met de bekendmaking van de winnaar werd tevens het startsein voor de goedverzorgde barbecue gegeven.

Het event is vooral een aanrader voor ondernemers die net actief zijn in het buitenland of plannen hebben om buiten de landsgrenzen te ondernemen. Voor gevestigde spelers is het interessanter op het podium of bij de rondetafelgesprekken waar ze hun kennis kunnen delen.

Tags

Reacties