menu

Verzenden via drones: een nieuwe werkelijkheid?

verzenden via dronesAustralië zou wel eens het eerste land kunnen worden waarin commerciële verzendingen via drones plaatsvinden. Een schoolboeken-verhuurdienst is namelijk van plan om de veelbesproken luchtvaartuigen vanaf maart volgend jaar in te zetten. Bezorgtijden veranderen daarmee van twee tot drie dagen in enkele minuten, en de verzendkosten worden tien keer zo laag.

Het bedrijf waar het hier om gaat, Zookal, heeft al twee drones in bezit en vier andere worden nog besteld. De drone is groot genoeg om een boek te dragen en met behulp van GPS kan het ’t pakketje op een buitenlocatie bezorgen. Klanten kunnen de voortgang van de aan hun bestelling gekoppelde drone volgen via een app op de mobiel. De drone zelf heeft geen camera aan boord, maar wel technologie die ervoor moet zorgen dat ‘ie in de lucht niet botst op een boom, vogel of gebouw.

Eén van de volgende multimiljard-industrieën
Het verzenden via drones is nog geen concrete realiteit, ook niet in het geval van Zookal; partner Flirtey moet eerst de goedkeuring krijgen van de Australische Civil Aviation Safety Authority voordat de drones commerciële vluchten mogen maken. Australië is al sinds 2002 in de ban van drones, toen het ’t eerste land ter wereld werd dat wetgeving omtrent onbemande vliegtuigjes invoerde.”

Zookal-oprichter Ahmed Haider is tegenover The Sydney Morning Herald in ieder geval optimistisch. “Ik denk dat de CASA wel slim is. Ze zullen inzien dat dit een van de volgende multimiljard dollar-industrieën zal worden en ze pakken het eerder proactief dan reactief aan wat betreft het leggen van funderingen voor deze nieuwe industrie. Dus ik ben er vrij zeker van… they’re onboard.”

Bezorg-drones in China en Amerika
Hoewel Zookal claimt dat hun moderne bezorgdienst het eerste commerciële gebruik van volledig geautomatiseerde drones ter wereld is, zijn er in het zuiden van China ook al drones gespot die pakketjes afleveren. En in Amerika zijn er een aantal bezig om drones in te zetten bij het afleveren van… taco’s, burrito’s en pizza’s. Vaak gaat het hierbij nog wel steeds om een proof on concept, dus het zal nog wel even duren voordat dit soort experimenten echt werkelijkheid worden.

Flirtey, die de drones voor Zookal levert, denkt de luchtvaartuigjes in de toekomst ook in te kunnen zetten om bijvoorbeeld eten en drinken te bezorgen, maar ook om reddingsvesten te brengen naar mensen in zee die aan het verdrinken zijn of om bloed van en naar bloedbanken te transporteren.

Het klinkt allemaal hartstikke leuk en we juichen dit soort innovatieve vindingen natuurlijk alleen maar toe, maar we hebben wel zo onze vraagtekens bij het hele drone-gebeuren. Want een paar drones in de lucht moet kunnen, maar wat als elke koerier, pizzaketen en postbedrijf deze vliegtuigjes gaat inzetten? En hoe werkt het met die laatste meters als een drone geen camera bevat (of mag bevatten) en het enkel op basis van GPS de locatie weet te vinden. GPS is niet héél precies, dus hoe komt zo’n drone bij je aan huis? Of moet de klant alsnog de deur uit om z’n pakketje op te halen. Misschien is het nieuwe bezorgen met behulp van een zelfsturende auto een realistischere oplossing…

Tags

Reacties