menu

Verzenden via een multi-carrier: de voor- en nadelen

Wanneer jouw vervoerder kampt met een storing of gaat staken, wordt het pijnlijk duidelijk hoe afhankelijk je als webwinkelier eigenlijk bent van zo’n partij. Je kunt dan overstappen naar een andere vervoerder, maar ook deze club kan niet garanderen dat het werk altijd doorgaat. Niet gek dus dat veel webwinkeliers liever verzenden via twee of meer vervoerders, zodat ze in geval van nood altijd een alternatief hebben. Maar waar moet je op letten als je verzendt via een multi-carrier?

Multi-carrier
Door gebruik te maken van meerdere vervoerders heb je toegang tot talloze bezorgopties. Hierdoor kun je niet alleen beter inspelen op de wensen van je klant, maar ben je ook wat flexibeler in je eigen bedrijfsvoering. Stel dat je na verloop van tijd toch graag same day delivery wilt aanbieden of wilt verzenden naar het buitenland, dan is dit met één druk op de knop geregeld.

Je kunt ervoor kiezen om de software van de verschillende vervoerders parallel aan elkaar te gebruiken, maar erg overzichtelijk is dit niet. Het is handiger om te werken vanuit één interface. Je kunt hiervoor een samenwerking aangaan met een stapelaar, maar het is ook mogelijk om alleen de software van een tussenpartij te gebruiken. In het eerste geval lift je mee op de afspraken die de stapelaar heeft met de verschillende verzenders, in het laatste geval ben je hier zelf verantwoordelijk voor.

Volumekorting door collectieven

Bekende partijen die pakketjes op een collectieve manier verzenden zijn Shops United, SendCloud en KeenDelivery. Via hun contract versturen meerdere webwinkeliers hun orders, waardoor bovengenoemde clubs goedkoper bij de verzender kunnen inkopen. Door je aan te sluiten bij zo’n collectief profiteer je van deze volumekorting. Hier staat tegenover dat een stapelaar zelf ook iets wil verdienen, maar de marge die zij vragen is vaak een stuk lager dan de korting die je zelf bij een vervoerder zou kunnen realiseren.

Omdat het voor stapelaars ondoenlijk is om voor elk type webwinkelier afzonderlijk prijsafspraken te maken, is de prijs die je bij hen betaalt gebaseerd op een gemiddelde. In de praktijk kan het dus betekenen dat wanneer je kleine of lichte pakketjes verstuurt je in verhouding iets minder profiteert van de schaalvoordelen ten opzichte van een webwinkelier die wat grotere of zwaardere pakketjes verzendt.

Alleen een logistieke oplossing

Een mogelijk nadeel van het versturen van je pakketjes via een stapelaar is dat je je volume versplintert. Als kleine webwinkelier maakt dit niet zoveel uit, want als je rechtstreeks via de vervoerder zou versturen zou je met lage aantallen toch geen grote kortingen kunnen afdwingen. Maar als redelijk grote webwinkel zijn er wel degelijk onderhandelingsmogelijkheden. Verstuur je grote aantallen en veelal via dezelfde partij, dan kan het dus lucratiever zijn om hier zelf afspraken mee te maken.

Kies je ervoor om rechtstreeks je pakketjes te versturen, dan moet je niet vergeten dat je per verzender een integratie nodig hebt. Omdat het aardig tijdsintensief is om zelf een koppeling te maken, kiezen veel bedrijven voor software van een externe partij. Deze partijen hebben zelf geen transportcontracten, maar zorgen enkel voor de juiste koppelingen. Voor het gebruik van de IT betaal je weliswaar een maandelijkse bijdrage, maar daarentegen hoef je het niet zelf te ontwikkelen en kun je meteen jouw contracten activeren. Parcel Pro, Paazl en Transsmart zijn bekende leveranciers van deze logistieke software. Ook de software van SendCloud is los te gebruiken.

Wat moet ik kiezen?

Of het lucratiever is om zelf afspraken te maken met verschillende vervoerders of in zee te gaan met een stapelaar hangt hoofdzakelijk af van het aantal pakketjes dat je verwacht te versturen. Over het algemeen is het voor kleine tot middelgrote webwinkeliers voordeliger om mee te liften op het volumevoordeel van een stapelaar, terwijl grotere shops ook in staat zijn om zelf goede prijsafspraken te maken.