menu

Verzend jij al groen?

Duurzaam ondernemen is hot, ook voor webwinkeliers. Volgens velen zijn webwinkels sowieso al groener dan traditionele winkels, maar hoe kan het verzenden nog groener? En is groen verzenden nu echt nodig en de moeite waard?

Een offline winkel moet verwarmd worden, heeft licht nodig en een mooie aankleding. De klanten krijgen plastic tasjes mee en komen vaak met hun eigen auto naar de winkel om een aankoop te doen. Allemaal zaken die niet bijdragen aan de milieuvriendelijkheid van retail. Webwinkels hebben dan ook een duurzamer karakter. Ze gebruiken vaak minder energie en combineren bovendien het bezorgen van meerdere bestellingen.  

Toch kan het bij veel webwinkels nog  groener. Veel webwinkeliers laten steken vallen bij de verzending van hun producten, ze gebruiken teveel milieuonvriendelijke verpakkingsmaterialen of bezorgen via een vervuilende express bezorgdienst. Sommige webwinkels bieden klanten de optie hun bestelling op te halen bij bepaalde afhaalpunten, waardoor het product eerst naar het afhaalpunt vervoerd moet worden en de klant vervolgens in zijn auto moet stappen om zijn bestelling op te halen, wat veel meer schade en verbruik oplevert dan wanneer het pakketje gewoon thuis wordt bezorgd.

De verzending van bestellingen kan dus zeker duurzamer, en dat vond ook Amazon. De webwinkel kreeg onlangs een patent toegekend op een nieuw verzendsysteem dat milieuvriendelijk verzenden aanbiedt. De klant krijgt via dit systeem de keuze tussen verschillende verzendmanieren, waaronder milieuvriendelijke verpakking en verzending. Deze optie is weliswaar duurder en langzamer dan de normale verzendwijze, maar brengt minder  schade toe aan het milieu. Klanten kunnen ook kiezen voor enkel milieuvriendelijke verpakking en normale verzending, of juist milieuvriendelijke verzending met standaard verpakking. Ook is er de optie om ‘carbon credits’ te kopen om de invloed op het milieu te verminderen, zoals dat ook bij sommige luchtvaartmaatschappijen mogelijk is.

Amazon heeft hiermee een goede manier gevonden om duurzaam te ondernemen zonder hier veel geld aan kwijt te zijn. De duurzame opties geven de webwinkel een milieuvriendelijke uitstraling, terwijl de betaling ligt aan de kant van de consument. De consument wordt gewezen op zijn verantwoordelijkheid, en zal niet klagen over de milieu-onvriendelijkheid van Amazons verzending als hij zelf te beroerd is om een klein beetje extra te betalen voor groene verzending.

Toch heeft het hele systeem iets flauws. Natuurlijk, uiteindelijk heeft de consument een grote verantwoordelijkheid, en we zouden met z’n allen bereid moeten zijn om iets meer te betalen en wat langer op onze bestelling te wachten om het milieu te sparen. Maar het heeft ergens wel iets gierigs, het is alsof Amazon zegt: ‘We willen best duurzaam ondernemen, zolang onze marge maar niet krimpt.‘ Al is dit natuurlijk wel de realiteit voor veel webwinkeliers, een fatsoenlijke marge op de producten is van levensbelang voor de webwinkel, en het verzenden van producten moet toch al steeds goedkoper omdat goedkope en zelfs gratis verzending tot standaard aan het verworden is.

Wat dat betreft is het aanbieden van een milieuvriendelijke maar duurdere optie zoals Amazon dat wil gaan doen een goede manier van duurzamer ondernemen als het geld er simpelweg niet is om dit standaard te doen.

Maar denk ook eens na over manieren van groener verzenden die jou en de klant geen geld hoeven te kosten. Niet elk los onderdeeltje van je product hoeft bijvoorbeeld in een apart plastic zakje verzonden te worden, misschien kunnen bijgevoegde brieven en rekeningen wel op minder papier gedrukt worden en kun je het vervoer van bestellingen nog efficiënter regelen door zendingen te combineren. Deze maatregelen zullen je allemaal zelfs geld besparen.

Wat vind jij? Doe jij al aan groene verzending van je bestellingen of vind je dat helemaal niet nodig? En hoe onderneem je duurzaam zonder hier veel omzet op in te leveren?       

Tags

Reacties