menu

Pakketbezorgers & vervoerders

De pakketbezorging is een onmisbaar onderdeel voor elke webwinkel. Met name de keuze voor de vervoerder is een bepalende factor. Niet alleen het tarief heeft veel invloed, je moet er ook maar op vertrouwen dat de pakketbezorger netjes omgaat met het pakket, en een goede eerste menselijke indruk achterlaat bij jouw klant. Welk bedrijf doet dit nu het best?

pakketbezorgers & vervoerdersWaar je aspecten als de inrichting van je magazijn en het orderpicken nog in eigen beheer kunt doen, zijn er maar weinig webwinkeliers die de pakketjes daadwerkelijk naar hun klanten vervoeren. Vrijwel elke webwinkel gaat dus in zee met een pakketbezorger. Een vaste kostenpost dus. En op het gebied van klanttevredenheid speelt de vervoerder een belangrijke rol, aangezien een smetteloze bezorging de standaard is van menig consument.

Verschillen tussen pakketbezorgers en vervoerders

Het vinden van een vervoerder met een goede service tegen acceptabele kosten is voor veel webwinkeliers best een uitdaging. Er zijn talloze aanbieders die pakketjes kunnen bezorgen, maar binnen de ecommerce zijn dit de pakketbezorgers die wij het meest tegenkomen.

PostNL
PostNLPostNL is de grootste pakketbezorger van ons land. Hoewel het bedrijf bekend werd met de bezorging van brieven, neemt de ecommerce-tak een steeds prominentere rol in. Om het toenemende volume aan pakketten te kunnen verwerken, opent PostNL zeer regelmatig nieuwe sorteer- en distributiecentra.

Een van de nieuwe panden biedt extra faciliteiten voor grote pakketten, omdat PostNL signaleert dat consumenten steeds vaker grotere producten online bestellen. Ook speelt deze Nederlandse vervoerder in op de trend van same day delivery en tijdvakbezorging. Consumenten die gebruik willen maken van een afhaalpunt kunnen kiezen voor een MyParcel-locatie. Ecommerce News verzamelt nieuws en ervaringen over PostNL.

DHL
DHLDHL is niet alleen wereldwijd één van de grootste logistieke bedrijven, ook in Nederland verovert de Duitse vervoerder steeds meer marktaandeel. Vooral DHL Parcel, dat een (inter)nationale pakketservice biedt, wordt regelmatig ingezet door Nederlandse webwinkeliers. Dit komt met name omdat de dienstverlening, die vroeger zorgde voor wisselende ervaringen, de laatste jaren sterk is verbeterd.

Net als PostNL heeft DHL meerdere servicepunten, waar mensen hun pakketjes kunnen ophalen of retourneren. Daarnaast heeft het bedrijf meerdere terminals in de Benelux, die ervoor moeten zorgen dat internationale zendingen sneller worden verwerkt. Waar PostNL Nederlands georiënteerd is, richt DHL zich veel meer op de internationale ecommerce-markt. Om consumenten in de Benelux sneller te kunnen bedienen, is DHL een samenwerking aangegaan met de Belgische vervoerder Bpost. Ecommerce News verzamelt nieuws en ervaringen over DHL.

UPS
UPSEen andere belangrijke vervoerder binnen de Nederlandse pakkettenmarkt is UPS. Deze Amerikaanse speler staat bekend als een duurdere, maar zeer correcte pakketbezorger voor de ecommerce. Het bedrijf, dat beschikt over een eigen wagenpark en vloot, wordt hoofdzakelijk ingezet door de grotere ecommerce-spelers die regelmatig internationale zendingen hebben.

Om de marktpositie in Europa te versterken, nam UPS in 2012 Kiala over, de Belgische partij die bekend werd met de afhaalpunten. Door de overname kreeg UPS toegang tot duizenden afhaalpunten, die inmiddels allemaal zijn omgedoopt tot UPS Access Points. Ecommerce News verzamelt nieuws en ervaringen over UPS.

Dynalogic
DynalogicDe meeste vervoerders richten zich op het leveren van standaard-pakketjes, maar Dynalogic heeft zich juist gespecialiseerd in uitzonderlijke (en mocht het nodig zijn) persoonlijke logistiek. Denk bijvoorbeeld aan koelkasten, een bed dat gemonteerd moet worden of een telefoon in combinatie met het afsluiten van een abonnement.

Omdat de service verder gaat dan alleen het afleveren van een pakketje, wordt Dynalogic vooral ingezet voor producten die meer aandacht vereisen dan de gemiddelde vervoerder kan leveren. Het bedrijf heeft Nederlandse roots, maar is inmiddels in handen van het Belgische Bpost, dat in 2016 honderd procent van de aandelen in handen kreeg. Ecommerce News verzamelt nieuws en ervaringen over Dynalogic.

Fadello
Met behulp van een geautomatiseerd platform en een netwerk van lokale koeriers wilde Fadello een bezorgalternatief bieden voor de grote pakketbezorgers. De vervoerder was voornamelijk bekend vanwege de same day delivery, maar de dienstverlening omvatte ook tijdvaklevering en next day delivery. Het leek even goed te gaan. Toch moest Fadello in juni 2017 haar faillissement aanvragen toen de investeerder besloot om uit het project te stappen. Ecommerce News verzamelt nieuws en ervaringen over Fadello.

Fietskoeriers
Fietskoeriers zijn er in alle grote steden, maar het koeriersplatform Fietskoeriers.nl is de enige met een landelijke dekking. Het merendeel van de pakketjes wordt, zoals de naam al zegt, met de fiets bezorgd. Alleen buiten de stedelijke gebieden worden de pakketten met groengrasauto’s geleverd. Om te voorkomen dat er meerdere auto’s in deze buitengebieden moeten rijden, werkt het bedrijf samen met Redjepakketje.

Fietskoeriers.nl richt zich op same day delivery, waarbij de pakketten overdag bij de webwinkelier worden opgehaald en ’s avonds worden bezorgd bij de consument. Voor bepaalde webwinkels verzorgt het bedrijf eveneens de retouren. Er zijn plannen om ook next day delivery aan de dienstverlening toe te voegen. Ecommerce News verzamelt nieuws en ervaringen over Fietskoeriers.

Red je Pakketje
Red Je PakketjeDe last mile-dienstverlener Red je Pakketje focust zich volledig op same day delivery. Waar oud-concurrent Fadello externe koeriers inzette voor de pakketbezorging, werkt Red je Pakketje met een eigen netwerk van auto’s en chauffeurs. Het voordeel hiervan is dat het bedrijf pakketten met afwijkende maten of versproducten niet hoeft te weigeren.

Een ander punt waarmee het zich probeert te onderscheiden van de concurrent, die ook steeds meer inzet op same day delivery, is het hanteren van tijdvakken van slechts een half uur. Om niet alleen afhankelijk te zijn van de thuismarkt introduceerde de vervoerder de internationale tak Nedwrk. De naam Red je Pakketje blijft bestaan als consumentenonderdeel. Ecommerce News verzamelt nieuws en ervaringen over Red je Pakketje.