Verpakkingsmateriaal voor de webshop

Als je webwinkel bestellingen krijgt heb je verpakkingsmateriaal nodig. Denk aan de verzenddoos, maar natuurlijk ook aan opvulmateriaal om het product niet te laten schuiven in de doos, aan het plakband om de doos mee dicht te maken of zelfs aan folie om een pallet die je aan PostNL meegeeft mee te verzegelen.

Verpakkingsmateriaal voor de webshopVerpakkingsmateriaal lijkt op het eerste gezicht vrij simpel. Het moet ervoor zorgen dat je producten onbeschadigd aankomen bij de klant. Toch zijn er veel verschillen. Qua stevigheid bijvoorbeeld, want wat gebeurt er met jouw verzenddoos als deze natregent of valt? En naast de primaire taak om een product onbeschadigd te houden, kan verpakkingsmateriaal nog enkele andere taken dienen. Denk aan de marketing, duurzaamheid en de logistiek van je webwinkel.

Logistieke vereisten

De verpakking moet betaalbaar en handelbaar zijn, anders had je de bestelling net zo goed niet kunnen hebben. Verpakkingsmateriaal kent veel prijsverschillen. De grotere leveranciers kunnen de beste prijzen regelen, maar daarvoor moet je soms wel enorme volumes afnemen. Soms kan het dus helpen om samen in te kopen met een bevriende mede-webwinkelier, of gelijk voor een langere periode verpakkingsmateriaal in te slaan. Ook kan het geen kwaad tarieven van verschillende aanbieders te vergelijken.

De werkelijke logistieke kosten liggen vaak in de verzending zelf. Een verzenddoos is bijvoorbeeld zelf niet zo duur, maar zorgt meestal wel voor een hoger tarief bij een vervoerder dan bijvoorbeeld een brievenbuspakket of bubbeltjesenvelop. Die kunnen namelijk door de brievenbus en dat scheelt ruimte en geld. Het nadeel van deze oplossingen is wel dat je vaak geen standaard track & trace-codes hebt en brievenbuspost ook niet standaard is verzekerd. Meerdere verzendverpakkingen kunnen daarmee dus zorgen voor lagere logistieke kosten van de webwinkel!

Veilige verpakking

De primaire taak van de verpakking is dat het product veilig en onbeschadigd aankomt bij je klant. Daarbij kun je dus denken aan een stevige verzenddoos, die goed is dichtgeplakt en zelfs geschikt is voor een eventuele retour. Daarnaast wil je niet dat je product beschadigd raakt bij het vallen van de doos. Dus goed opvulmateriaal of beter nog, een goed sluitende verpakking, is belangrijk.

Maar wat nu als de doos wordt gestolen? Er bestaat zelfs verpakkingsmateriaal waarin speciale radiosignalen zijn verwerkt. Meestal werkt dit alleen op korte afstand en zal een gestolen pakket dus niet via dit signaal kunnen worden teruggevonden, zoals bij auto’s bijvoorbeeld mogelijk is. Maar het is wel te zien tot wanneer de signalen dan zijn opgepikt. Is hij wel in de bus beland van de bezorger, maar nooit geleverd? Dan heeft de bezorger mogelijk de doos verkeerd geleverd of over het hoofd gezien!

Verpakkingsmateriaal als marketinginstrument

Als je iets verkoopt in je webwinkel is de verzenddoos het eerste dat je klant in zijn handen krijgt van de bezorger. De doos moet natuurlijk stevig en schoon zijn zodat je gelijk een goede indruk maakt. Maar zou die eerste indruk niet nog beter zijn als de verpakking er al uitziet als een cadeautje op zich? Webwinkels als Zalando, Coolblue of Bol.com hebben de verzenddoos daarom helemaal in hun eigen huisstijl laten maken.

De verzenddoos geeft weliswaar de eerste indruk, maar als je de verpakking openmaakt wil je het liefst dat ook dát als een cadeautje aanvoelt. Dus ook over wat er in de doos zit, zoals opvulmateriaal, folders of zelfs het tape waarmee je de doos dichtplakt, mag vanuit het marketingoogpunt best nagedacht worden!

Duurzaamheid

Letterlijk betekent een duurzame organisatie dat deze geschikt is voor de langere termijn en iedereen is het erover eens dat er bij verpakkingsmateriaal ook aan duurzaamheid gedacht moet worden. Dat scheelt natuurlijk voor het milieu, maar ook voor de efficiëntie van je webshop zelf. Denk alleen al aan de ruimte die het in jouw magazijn in beslag neemt, aan de verzendkosten die ongetwijfeld stijgen als jij onnodig grote verpakkingen gebruikt, of simpelweg aan de inkoopkosten van onnodig veel materiaal. De consument vindt duurzaamheid steeds belangrijker en ook vanuit de overheid of brancheorganisatie wordt er naar je gekeken. Wat is jouw aanslag op de maatschappij?

Er zijn grote verschillen. Zo klinkt een 3D-printer voor verpakkingsmateriaal ideaal. Je kunt de verzenddoos dan naadloos aan je product aanpassen, of zelfs de verzendingen van de dag aan de ruimte in de bus die de pakketten komt afhalen. Maar voor een kleinere webwinkel is dat wel een erg grote investering. Wel kun je kritisch kijken naar je materiaal. Zijn jouw verzenddozen gemaakt van gerecycled papier, is al jouw materiaal, inclusief labels en plakband, allemaal biologisch goed afbreekbaar en gebruik je niet meer dan nodig is?