menu

Verpakking: reclame of duur cadeaupapier?

De verpakking van je producten. Duur cadeaupapier of goedkope reclame?Bij iedere bestelling die online wordt gedaan heb je ermee te maken: de verpakking. Gebruik je dit als webwinkel voor gratis reclame of weet je zelfs geld te verdienen aan je verpakking door een extra vergoeding te vragen voor je cadeaupapier?

Een verpakking heeft meerdere functies. Het zorgt er niet alleen voor dat het ingepakte product heelhuids aankomt, het kan ook een esthetische functie hebben. Niet geheel onregelmatig dient cadeaupapier tegelijkertijd als verpakking; in dat geval heeft het dus een dubbele functie en moet je er als webwinkelier met extra aandacht naar kijken. Voor wat voor verpakking kies je, zet je er wel of niet reclame op en hoe informeer je de klant hierover.

Betalen voor cadeaupapier?!
Online lijkt het de gewoonste zaak van de wereld, de klant laten betalen voor cadeaupapier. Zo kost cadeaupapier bij Bol.com, waarbij je kan kiezen tussen een rood velletje met ‘Billie’ of een wit velletje met blauwe bollen, 45 cent. Voor luxe verpakkingen (ook hier is een keuze te maken uit rood of blauw) betaal je zelfs €1,75. Nu kunnen we ons bij dat laatste nog wel voorstellen dat zoiets best wat mag kosten, maar bijna een halve euro voor een velletje reclame om je aankoop?

Een hele rol cadeaupapier los kopen bij de V&D is goedkoper dan een enkele felicitatie in laten pakken, zo lijkt het.  Bij de webwinkel van V&D kost de inpakservice maar liefst €1,95. Een bijzonder verschil met het in laten pakken bij een stenen winkel van de V&D. Daar hoef je toch niks extra’s te betalen als je zegt dat het een cadeautje is?

Waarom is dit online dan anders? Omdat het extra moeite kost? Dat kost het in de winkel toch ook? En natuurlijk, bij bol.com gaat het normale inpakken geautomatiseerd, maar kost het handmatig inpakken van een dvd’tje of wat speelgoed met cadeaupapier nou écht zoveel per verpakking?

Reclame op het verpakkingsmateriaal
We hadden op Twitter al even rondgevraagd wie van de webwinkeliers reclame zet op de verzendverpakking. Sommigen zetten het logo van hun webwinkel op de envelop of op de doosjes, anderen kiezen er bewust voor om het niet te doen. In sommige gevallen is dat ook wel logisch: als sieradenwinkel kun je er voor kiezen om het logo er niet op te zetten: het zorgt er niet alleen voor dat de verrassing (“oeh, wat zal er in zitten?”) intact blijft, maar ook voorkom je zo dat mooie en dure sieraden achterblijven bij dubieuze pakketbezorgers.

Duidelijkheid over de verpakking
Vraag jezelf eens af: ben je wel duidelijk genoeg tegenover de klant over de verpakking die hij of zij kan verwachten? En ben je ook helder over de extra prijs die de klant hiervoor dient te betalen? En weet ‘ie wel hoe en in wat voor verpakking zijn aankoop thuis aankomt? Staat er bijvoorbeeld (veel) reclame op je verpakking/cadeaupapier en zo ja, communiceer je dat naar de klant of zeg je lekker niks?

De aloude winkelwet ‘de klant is koning’ lijkt, als het aankomt op de online verpakking, in ieder geval niet echt te gelden. Zou het niet van service richting de klant getuigen als je de optie voor cadeaupapier gratis levert? Of gaan te veel mensen hier dan misbruik van maken, waardoor je al snel heel veel tijd kwijt bent aan het juist en mooi inpakken van je producten?

Hoe doe je het in je eigen webwinkel? Kan de klant kiezen voor cadeaupapier en zo ja, hoeveel geld kost het de klant en hoeveel moeite kost het jou?

Tags

Reacties