Verovert Pinterest nu Nederland?

Verovert Pinterest nu Nederland?2012 was het jaar waarin Pinterest definitief doorbrak. Wat eerst werd gezien als een plaatjessite voor vrouwen, wordt nu ook ontdekt door mannen, jongeren én webwinkeliers. Vooral voor die laatste categorie kan Pinterest een interessant sociaal netwerk zijn. Alleen slaat het hier in Nederland nog niet écht aan. Verandert dat in 2013?

Tussen het social media-geweld Facebook, LinkedIn, MySpace en Hyves was daar halverwege 2011 opeens Pinterest. De site werd als bèta-product gelanceerd in maart 2010. Na negen maanden had het al tienduizend gebruikers. In maart 2011 steeg de populariteit van het netwerk toen er een iPhone-app werd gelanceerd. En nadat Time Magazine Pinterest had genoemd als een van de vijftig beste websites van 2011 ging het helemaal los. In december 2011 had het al zo’n elf miljoen bezoekers per week.

2012 werd dan ook het jaar waarin Pinterest definitief doorbrak. Alleen had het imago-technisch gezien wel een klein probleempje: het werd door velen gezien als een vrouwensite. Iets wat ook lastig te ontkennen viel als je als bezoeker Pinterest.com bezocht: foto’s van cupcakes, sieraden en jurkjes wisselden elkaar af op de frontpage.

Meer webwinkeliers ontdekken Pinterest
Hoe meer gebruikers de site echter verwelkomde, hoe diverser het aanbod van pins, boards en gebruikers werd. Plots werden er ook andere interessante afbeeldingen gedeeld. Iets wat webwinkels ook begonnen te merken in hun website-statistieken. Ze kregen steeds meer bezoekers op hun site die via Pinterest bij hun webwinkel waren terechtgekomen. En dus begonnen steeds meer webwinkeliers Pinterest te ontdekken en deze sociale netwerksite in te zetten om extra bezoekers en potentiële klanten naar hun webwinkel te lokken.

Pinterest kan dan ook erg interessant zijn voor webwinkeliers en andere retailers. Als het niet is door jouw content die sommige gebruikers en fans via deze site delen, dan is het wel door de content die jij er zelf kunt uploaden. En content kan via Pinterest al snel ‘viral’ gaan. Daar waar het bij Facebook meer draait om de gebeurtenissen uit iemands privéleven (en er zo af en toe iets van een retailer wordt gedeeld, maar dan vooral om aanspraak te maken op een prijs), daar draait het bij Pinterest juist om het laten zien van producten die de gebruiker heeft of graag zou willen hebben. Het opnieuw delen van content is op deze site dus razend populair. En unieke content doet het ook erg goed. Bij Facebook wil een unieke foto nog wel eens ondergesneeuwd raken door de tientallen andere foto’s die er in iemands timeline verschijnen. Maar bij Pinterest zijn juist veel gebruikers op zoek naar die ene unieke foto of een plaatje van dat ene exclusieve jurkje.

Bied je als webwinkelier unieke of exclusieve producten aan, dan is Pinterest zeker een sociale netwerksite die je een paar maanden moet uitproberen. Op SEO-gebied was Pinterest in de begindagen al erg interessant, omdat het de nofollow-tag níét gebruikte. Dat is het sinds het begin van 2012 echter wel gedaan, maar daardoor is de site er niet minder interessant op geworden voor bedrijven die Pinterest willen gebruiken voor hun marketing en bezoekersaantallen.

Wat kun je doen met Pinterest?
Er zijn verschillende manieren waarop je Pinterest kun inzetten. Uiteraard kun je foto’s van je meest interessante of exclusieve artikelen delen. Maar je kan ook leuke en deelbare foto’s van achter de schermen tonen aan je volgers. Of zorgen voor foto’s tijdens een evenement dat je bezoekt of organiseert. En als je je aanmeldt bij Pinterest met behulp van je Facebook-account dan kun je die twee profielen ook weer aan elkaar koppelen. Zo kunnen je Facebook-vrienden en volgers jouw pin-activiteiten volgen en gelijk doorklikken naar je pins op Pinterest.

Vergeet ook niet om de zogeheten ‘Pin it’-buttons aan je website (vooral de productpagina’s!) toe te voegen. Hierdoor maak je het voor je bezoekers gemakkelijk om jouw content te delen op Pinterest. Ben je eenmaal een tijdje bezig met je Pinterest-account kijk dan goed naar welke pins het goed doen en welke niet. Hier kun je dan weer adequaat op reageren en zo een prachtige collectie van populaire foto’s plaatsen die niet alleen jouw online aanwezigheid vergroten, maar die ook je bedrijfsnaam en website op verschillende plaatsen zichtbaar maken.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten