menu

Verkoop Belgische ecommerce gedaald

De verkopen in de Belgische ecommerce-sector zijn in augustus, vergeleken met augustus vorig jaar, met 8% gedaald. Het goede nieuws is wel dat de verkoop ten opzichte van vorige maand met 1% zijn gestegen. Dit blijkt uit onderzoek van BeCommerce, in samenwerking met Capgemini.

Over een heel jaar gezien is er wel een groot verschil tussen de eerdergenoemde maand augustus en bijvoorbeeld de maand ervoor, juli. Daar was dit jaar juist een groei van 18% te zien, vergeleken met een jaar eerder. Maar dat het al met al niet héél goed gaat met de Belgische ecommerce, blijkt ook wel uit het feit dat de waarde van een gemiddeld winkelwagentje online naar een recorddiepte van 141 euro zakte.

 

Lagere conversieratio
De gemiddelde conversieratio daalde ook. Was het in juli nog 2,4%, in augustus daalde het met drie procentpunt tot 2,1%. “Terwijl de jaarlijkse daling in de BeCommerce Capgemini e-Retail Sales Index onverwacht is, kan dit deels worden toegeschreven aan het feit dat in augustus vorig jaar de Belgische ecommerce-markt een sterke maandelijkse groei van 29% kende”, aldus Tina Spooner van de index.



Belgische ecommerce heeft potentie
In mei schreven we al dat de Belgische ecommerce nog klein is. Toen bleek dat de internetmarkt bij onze zuiderburen twee jaar geleden 2,5% van het BBP uitmaakte. Hier in Nederland was dat percentage destijds 4,3%. Ook het aantal actieve webwinkels bij de Belgen, ‘meer dan vijfduizend’, is maar een kwart van wat we hier in ons land hebben. Maar allez, niet getreurd, er zal zeker nog verandering in komen, aangezien de markt in België nog een groeispurt kan maken.

Tags

Reacties