Combined Shape menu

Vergelijk.nl: over SEO en Google-updates

Vergelijk over SEO, Pinguin en Google-updatesVergelijkingssites krijgen dagelijks enorm veel bezoekers uit Google. Deels gekochte traffic natuurlijk, maar deels ook uit de reguliere resultaten van Google. Wat doen ze om die topposities te behouden en wat is eigenlijk de kans dat die zo zullen blijven? Wij spraken met Joris Verwater over de SEO-strategie van Vergelijk.nl.

Vergelijkingssites en Google zijn elkaars beste vriend en vijand. Aan de ene kant krijgen vergelijkers massaal traffic vanuit de zoekmachine en zorgt Google dus voor het enorme volume. Aan de andere kant heeft Google zelf zijn eigen vergelijkingssite met Google Shopping, hebben ze in de UK een grote verzekeringenvergelijker overgenomen en heeft Google de reisbranche aardig op zijn kop gezet toen enkele spelers bewust minder traffic kregen, nadat Google zelf een vergelijkbare dienst kreeg op dat gebied.

Vergelijkingssites en Google Pinguin 2.0
Internationaal is er dus een ware ‘haat-liefde’-verhouding en sinds de eerste ‘Panda’-update is er ook in Nederland genoeg te doen geweest met vergelijkingssites. Afgelopen week heeft Google weer een update van haar algoritme doorgevoerd. De zogenaamde ‘Pinguin 2’-update.

“Dit keer hebben we er weinig van gemerkt,” opent Joris het gesprek. Joris is sinds 2003 werkzaam bij Vergelijk.nl en maakt inmiddels deel uit van het managementteam maar is dagelijks vooral bezig met de online marketingactiviteiten van het bedrijf. “Of ik blij ben dat ik weinig van de Pinguïn merk? Nou we houden onze posities en dat is goed. Aan de andere kant denk ik dat sites met een slecht backlinkprofiel er blijkbaar makkelijk vanaf komen. Ik zie in ieder geval weinig verschil.”

Met een slecht backlinkprofiel doelt Joris op sites die links naar zich hebben die in de SEO-wereld als grey hat of zelfs black hat SEO worden gezien. Dubieuze links dus die voor de bezoeker geen meerwaarde hebben maar puur geplaatst zijn voor zoekmachines. Mensen met een forum of blog zullen ongetwijfeld de automatisch geplaatste offtopic-berichten met links naar van alles en nog wat wel zien langskomen en ook webwinkeliers met contactformulieren of andere invulvelden op de site herkennen dit soort linkspam wel.

Optimaal benutten van SEA
Het is een tactiek waar Joris naar eigen zeggen verre van blijft. “We zijn een partij die erg sterk is in het optimaal benutten van SEA. We zijn een analytische organisatie en het kunnen doormeten van elke cent vinden wij erg prettig. Bij SEO is dat veel minder mogelijk, het is dan deels gokwerk. Misschien is dat de reden wel dat onze organisatie daar deels minder de grenzen van opzoekt?”

Als we Joris vervolgens wat plagen met de vraag of hij op SEO-gebied dan het braafste jongentje van de klas is, is het even stil. “Ik weet niet zo goed wat ik daarvan precies moet denken. Ik hoef niet het braafste jongetje van de klas te zijn, maar weet wel dat als we uit Google geknikkerd worden we echt een groot probleem hebben. Daar wil ik niet voor verantwoordelijk zijn.”

En vervolgens met serieuze toon, “het is duidelijk dat Google de middleman er tussenuit wil. Vergelijkingssites zijn een makkelijk doelwit voor Google. Wat webwinkels nu aan ons uitgeven gaat dan misschien wel naar Adwords. Ik denk dat het dus komende jaren alleen maar zwaarder gaat worden en kan het risico er dus niet bij hebben dat we Google daar ook nog eens een zeer goede reden voor geven.”

Vanuit Nederland SEO doen voor buitenland
De SEO-afdeling in Utrecht, die zowel voor de Nederlandse als voor de buitenlandse vergelijkingssites de zoekmachineoptimalisatie voor haar rekening neemt, heeft naar eigen zeggen met al haar sites een relatief schoon linkprofiel. Waar op blogs recent veel over de disavow-optie uit Google Webmasters geschreven wordt, hebben de vergelijkingssites van Vergelijk.nl deze optie dus niet nodig. “Nog nooit gebruikt,” zegt Joris stellig. “Wel hebben we ooit pagina’s uit Google verwijderd op verzoek van aangesloten webwinkels of fabrikanten, maar nooit vanuit het SEO-oogpunt.”

“Linkbuilding heeft voor mij deels ook een beetje een vervelende associatie gekregen. Als je vandaag gevonden wilt worden, raad ik het je niet (meer) aan om te sterk hierop in te zetten. Handmatig links aanvragen heeft steeds minder effect. Bureau’s of sites die voor een x-bedrag een x-aantal links verzorgen, daar doet Vergelijk.nl ook niet aan mee, van oudsher eigenlijk al niet. Onze SEO-afdeling is  vooral bezig met hoe onze eigen site technisch in elkaar zit en minder men het pure linkbuilding. We hebben in het verleden wel eens technische foutjes gemaakt met de site waardoor we opeens niet meer geïndexeerd werden. Momenteel zijn we ook weer bezig met de uitrol van een nieuwe site, dus is dat nu vooral ons SEO-werk.”

Persberichten en social media zijn nieuwe SEO
“Overigens wil dat niet zeggen dat wij niet graag linkjes verzamelen. Dat doen we zeker wel, maar op een meer free publicity-manier waarbij niet alleen de Google-waarde maar ook de traffic via het linkje ons kan helpen. Zo hebben we deze week tijdens het tennis in Frankrijk een persbericht gestuurd over het aantal tennisgerelateerde zoekopdrachten op onze Franse Comparer.fr-site. Dat is wat zachter nieuws natuurlijk maar er zijn media die dat oppikken en onze naam – met link – noemen in hun nieuwsartikelen. Het genereren van links naar onze sites wordt op die manier meer en meer een online media- of PR-functie. Met SEO-zaken als de Pagerank zijn we dus ook niet meer mee bezig. Het moet vooral relevant zijn, want dan is de kans het grootst dat journalisten, bloggers of webmasters het oppikken.”

“En de echt ideale SEO, nu en in de toekomst, is simpelweg door gebruik te maken van de mensen die de site al gebruiken. Als wij onze bezoekers zover kunnen krijgen dat ze onze site noemen op hun social media-profiel is dat eigenlijk altijd goed. In de nieuwe site hebben we dus Facebook-functionaliteiten overwogen die verder gaan dan die op de huidige site.  ‘Is dit een goede camera of leuk mobieltje? Vraag het je Facebook- vrienden eens.’”

“Wat een link of Like op Facebook nu in Google doet? Dat durf ik niet te zeggen. We doen het dus ook voor de traffic naamsbekendheid die Facebook ons zelf brengt, maar ik ben er van overtuigd dat Google meer met dat soort zaken wil doen. Daarnaast hebben we recent gemeten welke sociale media onze bezoekers zoal gebruikten. Ik schatte Google+ nog op één of enkele procenten maar al zo’n tien procent gaf aan Google+ te gebruiken. Kans is dan ook groot dat Vergelijk.nl binnenkort meer met dit medium zal doen en als er een social media-platform is dat in zoekmachines snel invloed gaat krijgen is het natuurlijk Google+ wel!”

Tags

Verder lezen

Reacties