menu

Vergelijkingssites omarmen offline

Consumenten kunnen producten van webwinkels vergelijken via de vele vergelijkingssites op het internet. Er zijn er verschillende en bij elkaar hebben deze sites miljoenen bezoekers. Als stenen winkel in de winkelstraat kun je van die traffic alleen maar dromen, toch? Die droom wordt langzamerhand steeds meer werkelijkheid. 

De eerste vergelijkingssites omarmen namelijk de offline retail. Stel, je zit in de bus naar huis en bedenkt je opeens dat je nog iets moet halen voor je vriendin. Je googelt even, vindt een product en zoekt op een vergelijkingssite naar de juiste prijs en winkel. Je kunt deze dan mobiel bestellen maar op dat kleine schermpje is het niet altijd goed te zien en eigenlijk is het ook wel jammer dat je eenmaal thuisgekomen het product nog niet gelijk in handen hebt. Hoe cool zou het zijn als er tussen de aangeboden winkels ook gewoon die stenen winkel naast de eerste bushalte zou worden meegenomen?

Vergelijk.nl maakt dat nu mogelijk. Bij de laatste site-update is ook het aanbod van een groot aantal stenen winkels meegenomen. Dat kunnen spelers zijn die zowel online als offline actief zijn, maar ook bijvoorbeeld retailers die alleen nog in de winkelstraat aanwezig zijn. In rap tempo worden er meer fysieke retailers aangesloten. Die zijn niet altijd in staat zelf een volledig ontwikkelde geautomatiseerde productfeed te leveren maar Vergelijk.nl heeft zijn systemen nu zo afgesteld dat het producten kan herkennen en informatie aanvult met data van bijvoorbeeld de leverancier of producent van het merk. In overleg is er dus veel mogelijk. Zelfs als de retailer helemaal nog geen externe productfeed heeft ontwikkeld!

Of stenen winkels gelijk mee kunnen doen met de laagste prijzen is de vraag, maar qua levertijd hebben stenen winkels natuurlijk wel een duidelijke USP. De consument is zich in veel gevallen misschien helemaal niet bewust dat hij zich in de omgeving bevindt van een winkel die hetzelfde product nu op voorraad heeft liggen. Het direct af kunnen halen in de directe omgeving is veel consumenten dan misschien ook wat waard.

Vergelijk.nl is niet de enige vergelijkingssite die ook offline omarmt. Eerder lanceerde Fashionchick het Shopmaatje. Deze toont op de mobiel een melding als je bij een winkel bent die online een mooie actie heeft. Die techniek werkt op basis van gps en iBeacons. Google Shopping, de internationale vergelijkingssite, gaf eerder aan dit voorjaar ook het aanbod van offline winkels in de resultaten te willen verwerken.

Tags

Reacties