menu

Vergelijk.nl: ‘We maken winkelen nog leuker’

vergelijk.nl: we maken winkelen nog leuker‘Kan ik de wasmachine die ik wil bestellen ook eerst in het echt zien?’, ‘Ik heb een nieuw matras nodig, maar welke ligt het allerlekkerst? Vergelijk.nl beantwoordt tegenwoordig de meest uiteenlopende vragen via de mail, telefoon, chat en WhatsApp. Natuurlijk deed de website altijd al zijn best alle vragen zo goed mogelijk te beantwoorden, maar de spiksplinternieuwe blijmakers moeten daar nog een extra schepje bovenop doen. Wat is dat precies, een blijmaker en waarom zijn ze nodig? Wij zochten het uit.

“Het maakt niet uit hoe lang het duurt of hoeveel moeite het kost, zolang de klant maar met een tevreden gevoel de telefoon ophangt, de chat beëindigd of de mail afsluit”, vertelt Nora nadat ze ons op een wel heel positieve manier ontvangen had. Nora is een van de drie blijmakers die het team van Vergelijk.nl sinds vorige maand versterken. De noemer klantenservice-medewerker dekt de lading van de nieuwe functie niet, vindt Nora. “Het gaat een stuk verder dan het verlenen van service. We bouwen echt een band op met de klanten, zelfs via de Whatsapp kan ik een persoonlijke connectie met een klant maken.” Nora vertelt haar verhaal met zoveel enthousiasme, we worden er bijna stil van. Waar komt al die positiviteit vandaan?

‘Vergelijk.nl kan mensen echt helpen’
Uit Amerika, zo blijkt. Vergelijk.nl heeft een consumentenonderzoek gedaan naar de beleving van het merk. Natuurlijk was er niets mis mee maar uit het onderzoek blijkt wel datgene waar Joris Verwater, Chief Happy Customers bij Vergelijk.nl, al een beetje bang voor was. “Een vergelijkingssite helpt je een beetje tijdens een aankoop. Je krijgt de laagste prijs of een goede selectie om een betere keuze te maken. Handig natuurlijk, maar onthoud jij een site die jou een beetje geholpen heeft? Kom je daar dus met zekerheid volgende keer terug en vertel jij op verjaardagen hoe goed die ene site jou ‘een beetje’ geholpen heeft? Waarschijnlijk vergeet je het en gebruik je volgende keer toch weer die bekende zoekmachine om je zoektocht te starten.”

Daar wil Joris wat aan gaan doen. Om te bedenken wat hij hieraan kon doen informeerde hij veelvuldig bij ijkpersoon Lisa, maar ging hij ook langs bij webwinkels waar hij zelf wel van onder de indruk is. Zo liet hij zich inspireren door de werkwijze van de  Amerikaanse webshop Zappos.com. Na een middagje daar meegeluisterd te hebben met verschillende gesprekken van de klantenservice besloot hij dat dit één van de manieren was om echt mensen te raken. Onthouden te worden en zelfs ambassadeurs te creëren. Zappos staat bekend om zijn extreem behulpzame klantenservice en de hele bedrijfscultuur is toegespitst op het centraal stellen van de wensen van de klant. Joris werd aangestoken met de positiviteitsmethode toen hij Zappos.com bezocht en is er zeker van dat blijmakers de onderscheidende factor voor Vergelijk.nl kunnen betekenen.

Winkelen met een glimlach
“Winkelen is nu soms toch wat eng. Je wordt onzeker of je wel de juiste keuze maakt, de beste prijs hebt gevonden en of het artikel dat je daar online op dat plaatje ziet ook werkelijk er zo uitziet als het bij jou in de huiskamer staat. Vergelijk.nl is er juist voor gemaakt om die onzekerheid weg te nemen. Dat doen we al met vergelijkingen maar de blijmakers voegen daar nu ook het persoonlijke tintje aan toe. Echt even persoonlijk advies, even sparren of samen met iemand onderzoeken of je de juiste keuze maakt. Zelfs even kunnen kletsen, dat doe je in de stad toch ook?

Blijmakers zijn er dus ook om mensen simpelweg een ontspannen winkelgevoel te bieden. Daarmee doet Vergelijk.nl waar de site voor gemaakt is: mensen helpen tijdens het winkelen. De blijmakers zijn er om die service naar het allerhoogste niveau te tillen. Op een gegeven moment zullen consumenten weten dat ze niet alleen bij ons moeten zijn voor inhoudelijk advies bij het maken van hun keuze maar ook als ze het winkelen simpelweg gewoon leuker willen maken.”

Tags

Reacties