menu

Vergelijk.nl gooit roer om!

vergelijk.nl logoVoor Vergelijk.nl begint een spannende periode! Niet alleen zijn ze bezig met een compleet nieuwe marketingcampagne, ook gaat de gehele site op de schop, tonen ze binnenkort betrouwbaarheidscijfers van deelnemende webwinkels en is er gewerkt aan een nieuwe backend. Dat alles om de consument van morgen nog beter van dienst te zijn.

Een bedrijf als Vergelijk.nl hoef je eigenlijk niet uit te leggen. Met alleen de naam al, weet iedereen waar we het over hebben. In Nederland vergelijken ze zo’n 750 webwinkels en 2,5 miljoen prijzen en producten op flink wat factoren, en zijn ze vooral sterk in segmenten als beeld & geluid, huishoudelijk, computer, telefonie en entertainment.

Toch moet ook Vergelijk.nl het vooral van Google-traffic hebben, weet Levi van Wijngaarden, Country Manager bij Vergelijk.nl, ons op zijn Utrechtse kantoor te vertellen. Zelfs een site zoals deze krijgt vier op de vijf bezoekers via de bekende zoekmachine. En alhoewel dat compleet geoptimaliseerd is en er per bezoeker een zo laag mogelijk bedrag wordt betaald, gaat het hier nog altijd om tonnen euro’s per maand.

Na vijf jaar een nieuwe site
En dus is het bedrijf, net als veel webwinkels momenteel, meer dan ooit op zoek naar terugkerende bezoekers. Dit moet worden gerealiseerd met een nieuwe site. “De huidige website heeft door al die linkjes wel iets van het oude Startpagina.nl”, geeft Levi zelf aan. Die linkjes zijn deels voor zoekmachines geplaatst, want echt veel kliks krijgen ze niet. Al met al is een groot gedeelte van het design, op enkele nieuwe toevoegingen of aanpassingen na, al vijf jaar niet meer aangepast. Tijd voor vernieuwing!

Eerst grootschalige doelgroepenanalyse uitgevoerd
Om te bepalen hoe ze dit het beste kunnen aanpakken is er het afgelopen jaar een grootschalig doelgroepenanalyse uitgevoerd. Hieruit blijkt dat Vergelijk.nl zich het beste kan richten op drie verschillende doelgroepen, waarbij het bedrijf uit elke doelgroep een ijkpersoon heeft genomen, die op ware grootte op grote borden visueel staan tentoongespreid op het hoofdkantoor van Vergelijk.nl.

Ze hebben zelfs een naam gekregen. Zo hebben we Gerard, die de onderzoeker representeert.  Gerard wil altijd alles weten en zoekt alles vooraf tot in details uit voor hij een aankoop doet. De tweede groep bestaat uit koopjesjagers die op zoek zijn naar de beste deal, intern in het bedrijf staat Frank hiervoor centraal. En dan hebben we nog Lisa. De drukbezette mens die eigenlijk te weinig tijd heeft om alles goed uit te zoeken maar op Vergelijk.nl graag snel een overzichtje van opties wil zien.

Lisa is de loyaalste shopper van de drie en zal bij een positieve aankoop van een vergelijkbaar artikel volgende keer dus mogelijk geen gebruik maken van Vergelijk.nl. Toch krijgt deze doelgroep het meeste aandacht bij het vernieuwde ontwerp van de site en heeft Vergelijk.nl straks juist voor haar enkele voordelen. Zo kan een artikel direct bij Vergelijk.nl worden gekocht. Dat kan al sinds 2011 maar sinds afgelopen najaar is daar meer de nadruk op gelegd en een groeispurt in ontstaan. Naast dat je een bezoeker als Lisa op deze manier hopelijk niet kwijtraakt, brengt dit het bedrijf ook erg mooie data. Hiervan zal ook de consument straks gebruik kunnen maken.

‘Reacties van webshops hielden mij wel nachten wakker!’
Zo wordt er bijvoorbeeld gemeten of aangesloten webwinkels werkelijk leveren in de tijd die ze beloven, en die gegevens worden publiekelijk op de website gezet. “Niet iedereen was daar direct blij mee. Per e-mail hebben we aangegeven dit ook op de site te gaan lanceren maar toen we dit recent even kort gedaan hebben, kregen we daar ook wat reacties op van een aantal boze webwinkels. Blijkbaar wordt die aankondiging per e-mail niet door iedereen even goed gelezen.”

Levi van Wijngaarden geeft aan echt bijzonder heftige reacties van webwinkels te hebben ontvangen. “Ja daar heb ik wel van wakker gelegen ja. Maar ik ben ook wel een emotioneel mens.” Op de huidige website is het na enkele dagen offline gehaald om de betreffende webwinkels alsnog de kans te geven zich op die punten te verbeteren voordat het nieuwe design online komt.

Nieuwe ontwerp zal cijfers permanent tonen
In het nieuwe ontwerp zijn dit soort cijfers compleet door de hele site verwerkt en is uitzetten onmogelijk. Webwinkels hebben dan genoeg tijd gehad om hun zaken op orde te krijgen en zullen er dus aan moeten geloven. “Begin juni gaan we in Nederland met het nieuwe ontwerp online, daar zit dit ook in, en ik verwacht dat er dan inderdaad wel enkele webwinkels er ook dan weer moeite mee zullen hebben. Dat zijn overigens geen kleine namen! Ik zal ze niet specifiek noemen, maar bijvoorbeeld de rubriek huishoudelijk loopt het risico dat er enkele aanbieders zullen afvallen.”

Die prestatiecijfers kunnen dus confronterend zijn voor webwinkels die beloftes niet waarmaken, maar  voor webwinkels die dat juist wel doen, kan het een flinke meerwaarde hebben. Juist met de focus op die derde doelgroep is straks echt niet iedereen meer op zoek naar alleen de laagste prijs bij Vergelijk.nl. Snelle leverdata, en je daar in bijna alle gevallen aan kunnen houden, kan een flinke traffic-stijging bieden aan kwalitatief goedscorende webwinkels die bijvoorbeeld niet altijd die laagste prijs kunnen bieden.

Een andere aanpassing is dat Vergelijk.nl alle keurmerken, los van Thuiswinkel.org, niet meer op de site zal vernoemen. “Ik denk gewoon dat alleen Thuiswinkel.org een meerwaarde voor de consument kan bieden. Ik zie niet in wat die aan de andere keurmerken heeft. Dus waarom zou ik die blijven noemen?”

Tonnen voor televisiereclames
De eerste nieuwe versie van het bedrijf zal in het Franstalige gedeelte van België online gaan. Het is de kleinste groep gebruikers voor het bedrijf en dus is een lancering daar, het minst risicovol. Vanaf begin juni gaat het nieuwe design in Nederland online. En om dit te ondersteunen en  gelijk wat minder afhankelijk te worden van Google, wordt er ook een enorme mediacampagne opgezet waarbij er ook flink wordt ingezet in televisie-reclame. Bij succes, zal dit een permanente plaats in het marketingbudget blijven houden.

Tags

Reacties