menu

Verdringen grote webwinkels de kleine spelers?

verdringen grote webwinkels de kleine spelers?In Amerika zijn een aantal consumenten zich aan het verzetten tegen de
monopolie-positie van grote webwinkels als Amazon. Als een soort protest
winkelen ze nu bij de kleinere webwinkels. Zou zoiets ook in Nederland
kunnen of blijven we gewoon winkelen bij de grootste en goedkoopste waardoor op den duur geen kleintjes meer bestaan?

De New York Times sprak een aantal consumenten en kleinere webwinkeliers die zeggen steeds minder positief gestemd te zijn over grote webwinkels als Amazon. Zo is er Harold Pollack, een professor uit Chicago die ooit zo’n duizend dollar per jaar uitgaf op Amazon, maar sinds een halfjaar enkel nog van kleine webwinkeliers koopt. De prijzen zijn daar wellicht wat hoger, maar volgens Pollack heeft hij nu wel ‘een schoon geweten’.

Met verlaagde prijzen, gratis verzending en gemakkelijk (in de stenen winkel) te gebruiken apps vagen de ecommerce-giganten kleinere webwinkels weg. Zo haalt Ali Wing, eigenaresse van een webwinkel vol babyspulletjes, artikelen uit haar assortiment als ze merkt dat Amazon ze goedkoper aanbiedt. Voor haar heeft het geen zin om de concurrentie met de webgigant proberen aan te gaan. En dus zal haar aanbod vanzelf slinken, totdat er niks meer overblijft en al haar klanten langzaam maar zeker richting Amazon gaan.

Oplossingen voor kleine webwinkels
Is er dan echt niks te beginnen tegen de webwinkelgiganten? Jawel, maar het is niet gemakkelijk. Allereerst is er het assortiment. Verkoop je iets unieks? Dan gaat het nog wel. Maar als de grote spelers exact dezelfde artikelen leveren wordt het lastiger. Lori’s Shoes, dat zowel offline in Chicago als online schoenen verkoopt, heeft verkopers gevraagd om de schoenen die ze van Lori’s inkopen andere modelnamen mee te geven dan andere winkels doen, zodat het voor de consument lastiger is om prijzen te vergelijken met bijvoorbeeld webwinkelreus Zappos. Maar dat dit niet altijd dé oplossing is, bleek wel toen Best Buy hetzelfde deed met elektronica om prijs-checks in de winkel te voorkomen, maar het daardoor juist hevige kritiek kreeg van veel klanten.

Lesley Tweede, eigenaresse van een fietsenwinkel, hekelt consumenten die in de winkel producten komen bekijken om daarna via internet te kijken waar ze het online goedkoper kunnen halen. Zij startte op Twitter en Facebook daarom een ‘Buy it where you try it‘-campagne. Dit soort initiatieven hebben op kleine schaal succes, maar het zal (natuurlijk) nooit ook maar iets van angst inboezemen bij de grote spelers in de markt. Lovenswaardig is het wel te noemen, in ieder geval vanuit het perspectief van de kleine ondernemer en de monopolie vrezende consument.

Krijgen wij ooit genoeg van Wehkamp en Bol.com?
Het lijkt ondenkbaar dat we hier in Nederland een soortgelijke tendens krijgen. Dat komt ten eerste door het feit dat we hier geen (bijna-)monopolist hebben op ecommerce-gebied. Er zijn natuurlijk de grotere spelers, zoals Wehkamp en Bol.com, maar zij zijn in aantallen of percentages niet dermate groot dat hun omvang voor een negatieve beeldvorming zal zorgen bij de consument of de kleinere ondernemer. Amazon daarentegen is, ook in Amerika, érg groot en alom aanwezig en kleinere webwinkels kunnen daardoor al heel snel te lijden krijgen onder de druk van Amazon.

Ook voeren bovenstaande webwinkels in ons land niet zulke discutabele acties zoals bijvoorbeeld Amazon recentelijk deed. Het bood consumenten die in een stenen winkel stonden en een bepaald product inscanden met de Amazon-app 5% korting aan op hetzelfde product in Amazons webwinkel. De ecommerce-gigant kreeg toen heel wat kritiek te verduren. Maar het zijn wel agressieve methoden om nóg meer mensen van Amazon gebruik te laten maken. Hier in Nederland worden zulke agressieve en ‘oneerlijke’ marketingcampagnes niet snel gevoerd.

Acties tegen Nederlandse webwinkels
Echte haat is er in ons land zeker niet en de kleine webwinkels zijn nu meestal nog positief over de kracht van grote spelers. Wel zijn de eerste acties ook in ons land al een feit. Kleine schoenenwinkels werken bijvoorbeeld samen aan één webwinkel om op die manier een vuist te vormen tegen reuzen als Zalando. Die, net als bijvoorbeeld Bol.com weer de tactiek overneemt van Amazon, om ook andere partijen toe te laten in de webwinkel en daardoor nóg groter en sterker te worden. Bol.com toonde afgelopen week zijn omzetcijfers die juist door het extra aanbod van externe partijen met 376 miljoen euro een omzetgroei van 18% toont.

Andere antwoorden van kleine webwinkels zijn bijvoorbeeld speciale folderacties, waarbij de webwinkels gezamenlijk een folder maken en deze samen promoten. Samenwerken kan, maar een echte vuist of aversie tegen de grote spelers zullen de kleine webwinkels in Nederland niet zo snel kunnen creëren. We denken dan ook niet dat hier in ons land veel consumenten zijn die principieel niks bestellen via Wehkamp of Bol.com.

Speel je eigen spel
Als kleine detaillist echt winnen van Bol.com of Wehkamp lijkt momenteel dan ook vrijwel onmogelijk. De oplossing die wij zien? Als je toch niet winnen kan, speel dan ook niet hetzelfde spel. Neem de trends van grote spelers niet klakkeloos over en ga niet óók gratis verzenden, of standaard proberen het grootste assortiment te bieden, want op dat terrein leg je het vrijwel zeker op den duur af. In plaats van ze te overbieden in de landelijke Google Adwords campagnes, kun je jouw lokale gemeentekrant eens een persbericht sturen voor een interview of persoonlijk gesprek.

Maak zo je eigen spel, zorg voor een eigen product, en eigen unique selling points die alleen jij als persoon of bedrijf bieden kunt en laat de consument weten wat jouw meerwaarde is. Als de grote spelers niet langer jouw concurrenten meer zijn, heb jij er ook niets van te vrezen!

Tags

Reacties