menu

Verbeteren van de conversie is hoognodig

Verbeteren van de conversie is hoognodigDe gehele ecommerce-markt wordt groter en groter, maar de gemiddelde online conversieratio wordt lager en lager. Hoe komt dat nou? Het kan onder meer te maken hebben met het feit dat voor iedere 92 dollar die wordt uitgegeven aan het binnenhalen van bezoekers, er maar één dollar wordt uitgegeven voor het omzetten van een bezoeker in een betalende klant.

Er wordt dus te weinig of niet voldoende aandacht besteed aan het omzetten, het ‘converteren’, van bezoekers in betalende klanten. Dat kan beter. Uit het vierde Conversion Rate Optimization-rapport van Econsultancy zijn een aantal cijfers naar voren gekomen, die de blog, in samenwerking met RedEye, in een fraaie infographic heeft gezet. En wat blijkt? Van de negenhonderd ondervraagde marketeers is in 2012 maar 1% heel tevreden met hun conversieratio! Eén op de drie is ‘best teleurgesteld’, terwijl negen procent zelfs erg teleurgesteld is over de cijfers. Daarentegen staat wel dat 36% ‘noch tevreden noch teleurgesteld’ is en dat twee op de tien ondervraagden best tevreden is.

Er zijn verschillende manieren voor een betere conversie, maar uiteindelijk is het toch ook een kwestie van aandacht. Als jij er als webwinkel geen tijd, geld en mensen voor vrijmaakt, dan hoef je in principe geen hoge conversieratio te verwachten. Doe je dat wel, en ben je bereid erin te investeren, dan kun je gaandeweg echt progressie zien. Door het toevoegen van aantrekkelijke graphics, het gebruiken van verleidelijke titels en het duidelijk dirigeren van de klant naar de bestelbutton kun je al heel wat bereiken. Maar ook de bestelpagina zelf zijn er legio aanpassingen die je kunt doorvoeren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een zo gemakkelijk mogelijke bestelpagina waar de consument niet eerst allerlei gegevens moet invoeren voordat hij de bestelling kan completeren. Probeer de consument ook niet verder af te leiden op deze belangrijke pagina, want uiteindelijk wil je hem die bestelling laten maken.

 
(Klik hier of op de afbeelding voor de volledige infographic.)

Tags

Reacties