Webwinkels veiliger dan hun keurmerken?

Veiligheid webwinkel keurmerkenVoor de consument is het bijna niet meer na te gaan of een webwinkel nu oprecht en veilig handelt, of gewoon een frauduleuze zaak blijkt te zijn. Een sterk keurmerk zou hier verandering in kunnen brengen. Maar wat nu als deze keurmerken beroerder zijn dan de markt die ze keuren?

Mkbkeurmerk.nl, Webshop Keurmerk, Thuiswinkel Waarborg, Thuiswinkel Keurmerk, Webtrust, Web Keurmerk Nederland, Webwinkel Keur, Qshops, Safe 2 Shop, mkbOK, Bettershop.org, Digikeur, EigenaarsInfo, Friendly Webshop, Webwinkel KEUR, Drempelvrij,  Keurmerk Totaal, Trustmark, Veilig Betalen Keurmerk, ICT Waarborg, ICTRecht Keurmerk en Keurmerk Veiligewebshop zijn zomaar wat namen die we tegenkomen als we googelen op keurmerken voor webwinkels. En dan hebben we het nog niet eens over de logos van al die overzichten en directories.

En daar zijn afgelopen maand weer een paar nieuwe bijgekomen. De meest recente toevoeging die ons bekend is: Trusted Shops. Zoals Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, tegenover Twinkle Magazine treffend zegt: “Het is bovendien zeker niet de eerste partij die brood ziet in logo’s voor webwinkels; dit is geloof ik het zestiende keurmerk”. Wijnand, mocht je dit lezen, wij noemen in de vorige alinea na een kwartiertje googelen er al 22. 🙂 Ken je markt!

‘Een keurmerk biedt meerwaarde’
Uit onderzoek van Ernst & Young, waar we eerder al wat over schreven, blijkt dat tweederde van de consumenten waarde hecht aan keurmerken voor webwinkels, maar dat meer dan de helft door de bomen het bos niet meer zit. En dat is, naar onze mening, het understatement van het jaar.

Op de vraag ‘welke van de volgende keurmerken voor webwinkels kent u’ antwoordde 54% dat ze Thuiswinkel Waarborg kende en zei een even hoog percentage hetzelfde over Thuiswinkel Keurmerk. Alleen al het feit dat waarschijnlijk door het voorvoegsel ‘Thuiswinkel’, de ondervraagden de twee keurmerken door elkaar halen geeft al aan hoe betrouwbaar dit soort uitslagen, en ook die keurmerken op die websites eigenlijk zijn.  Negen procent stemde zelfs op twee niet-bestaande keurmerken die Ernst & Young er tussen hadden gezet.

Wie waarborgt de kwaliteit van de keurmerken?
Er is een boel werk aan de (web)winkel, om het keurmerk als onderdeel van het ecommerce-landschap betrouwbaar, veilig en meer onderscheidend te maken. Maar hoe doe je dat als er iedere maand komt weer een nieuw logo bijkomt, waar je voor een euro minder dan het huidige aanbod, ook een leuk logo met een icoontje van een goedgekeurde winkelwagen toegestuurd krijgt?

Wie zegt ons dat dat nieuwe keurmerk wel iets toevoegt aan de bestaande keurmerken? En welk keurmerk is nou het meest betrouwbaar en/of nuttig?

Consuwijzer
De overheid doet een dappere poging met de website Consuwijzer.nl, waarin het consumenten informatie verschaft over diverse keurmerken. Helaas staan er maar weinig keurmerken in die enkel voor webwinkels bedoeld zijn. Wel staan Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk ertussen. Beide krijgen een 10, maar zijn niet geaccrediteerd. Wat de Consuwijzer over de overige keurmerken denkt, is dus niet bekend.

Allemaal keurmerken
Nu zijn de meeste webwinkeliers en consumenten wel bekend met de grotere spelers in de markt, maar wij waren nieuwsgierig naar de kleine spelers. Waar staan zij voor en wat beloven zij waar te maken?

EigenaarInfo
Een initiatief van Lange E-retail, dat ook het keurmerk UwKeurmerk heeft opgericht. Webwinkels dienen zichzelf te verifiëren met behulp van een identiteitsbewijs, waarna ze het webwinkelkeurmerk met foto en persoonlijke informatie over de eigenaar op de site dienen te zetten. Interessant detail: Op de website van het keurmerk zelf is nergens een foto van de eigenaar te vinden.

Wie er eigenlijk op de foto moet bij een webwinkel met aandeelhouders, investeerders, of meerdere directeuren, wordt nergens genoemd. Blijkbaar een keurmerk voor eenpitters? Momenteel zijn er in totaal twee bedrijven aangesloten dus is het prima te overzien. Wij zijn benieuwd wat dit keurmerk zou doen als er duizend lid waren en  er elke dag drie webwinkels van eigenaar verkocht werden, en zouden vergeten dit door te geven?

Bettershop.org
De naam alleen al geeft ons jeuk maar goed. Veel grote, veel belovende woorden (“Voor de consument biedt het de zekerheid dat de ondernemer zich committeert aan de voorwaarden van Bettershop.org, waarmee de consumentenbelangen op een hoger niveau worden getild teneinde een vertrouwde internetomgeving te scheppen”), maar nergens wordt concreet hoe zoiets nou daadwerkelijk gerealiseerd kan en zal worden.

De site staat vol met onnodige spelfouten. De eerste drie maanden proeflidmaatschap kost je als webwinkelier tien euro, daarna betaal je bijna zestig euro per jaar. Totaal aangesloten bedrijven volgens de site: vier. En oh, Bettershop.org staat op naam van Michael Koot, dezelfde naam die we terugzien als eigenaar van de vier aangesloten websites.

Friendly Shops
Het keurmerk dat ‘het gemak van internet-shoppen waarborgt’. Van webwinkels verwachten ze een duidelijke indruk van het type webwinkel/website, directe afrekenmethodes en een heldere indeling van categoriën. Opvallend is dat een lidmaatschap gratis is. In totaal zijn 38 webwinkels aangesloten.

Ook hier spelfoutjes waarschijnlijk. Bij de laatste op 11 mei goedgekeurde webwinkel die glijmiddel en artikelen voor prostaat stimulatie verkoopt, weet het keurmerk te vermelden dat deze webwinkel “bedrijpbaar en makkelijk te bedienen is.” Waar natuurlijk gewoon bedruipbaar had moeten staan?

Wat nu?
Het mag inmiddels duidelijk zijn dat er een boel keurmerken zijn. Sommige goedbedoeld, andere gewoon louche, amateuristisch en bij voorbaat kansloos. Maar marketingtechnisch in veel gevallen gewoon te succesvol. Zet een leuke stockphoto van iemand met een grote duim en grote lach op je site, rondje erom met certified of gecontroleerd, en je conversie stijgt een tiende procent. Op een omzet van een tienduizend euro, heb je er dus blijkbaar al snel honderd euro per jaar over om zo’n logootje op je site te mogen zetten.

Het OK Keurmerk
Wij staan altijd voor het motto “Can’t beat them? Join them!” en lanceren vandaag daarom het Orgastisch Keurmerk, afgekort het OK! Keurmerk. Wie hem wil kan honderd euro storten, even per e-mail aangeven of ze veilig zijn, en krijgt, na eventuele controle en goedkeuring, van ons een uniek en conversieverhogend logo waarmee het voor jouw bezoekers direct duidelijk is dat je webwinkel echt ongelofelijk fantastisch en betrouwbaar is. Succes verzekerd!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten