WebwinkelKeur lijft Keurmerk Veilig Winkelen in

WebwinkelKeur lijft Keurmerk Veilig Winkelen inStichting WebwinkelKeur heeft vandaag bekend gemaakt het Keurmerk Veilig Winkelen over te nemen. Daarmee wordt het WebwinkelKeur het derde keurmerk van Nederland met meer dan 1300 aangesloten webwinkels. Wij spraken met het keurmerk over de ambities voor komend jaar.

“Voor leden van het Keurmerk Veilig Winkelen heeft de overname enkel voordelen. Men mag hiermee na hercertificering gebruik maken van het bekendere WebwinkelKeur en krijgt tevens de beschikking over de klantbeoordelingensysteem die standaard onderdeel van het WebwinkelKeur is. Ook heeft het WebwinkelKeur een geschillencommissie, iets waarover het KVW niet beschikte,” zo geeft bestuurder Marcel Landeweerd aan.

Marcel laat weten dat de aankoop een strategische keuze is. “Met de komst van het WebwinkelKeur in 2010 kiezen steeds meer MKB-ondernemers voor onze oplossing. Ons doel is kleine ondernemers een betaalbaar keurmerk te geven met een grote focus op klanttevredenheid. Niet alleen een juridische insteek, maar ook een praktische insteek waarbij gekeken wordt naar zaken die belangrijk zijn voor de consument. Natuurlijk moeten juridische zaken zoals algemene voorwaarden goed voor elkaar zijn, maar wanneer de klantenservice van een slecht niveau is, heeft de consument hier weinig aan. Onze combinatie van een juridische controle met een bezoek van mysteryshoppers en het gebruik van klantbeoordelingen past hier uitstekend bij.”

Het Keurmerk Veilig Winkelen geeft aan dat de overname hoofdzakelijk tot stand is gekomen om de huidige leden meer waarde te bieden. “Hoewel er vroeger een wildgroei was aan keurmerken zien we de laatste jaren dat veel webwinkels toch kiezen voor grotere keurmerken met meer naamsbekendheid (KVW heeft zelf zo’n 90 leden. red.). Het WebwinkelKeur is zo’n grotere partij die aansluit bij onze doelgroep. De overname was voor ons dan ook een logische stap.

KWV verdwijnt op den duur, WebwinkelKeur richting de 1600 leden
Het KWV zal voorlopig nog als label blijven bestaan. De bestaande leden worden echter stapsgewijs overgezet naar het WebwinkelKeur en wanneer deze voldoen aan de strengere richtlijnen van het WebwinkelKeur. Hiermee zal het KWV gefaseerd verdwijnen. Voor WebwinkelKeur betekent het weer een nieuwe groeimogelijkheid. Het label is sinds begin dit jaar ook actief in Spanje, maar heeft daar door strenge regelgeving nog maar ‘enkele tientallen leden’ aan kunnen sluiten. Nederland is dus nog altijd verreweg de belangrijkste groeifactor voor het keurmerk. Een duidelijke doelstelling die het keurmerk volgend jaar rond deze tijd hoopt te behalen is er niet direct, maar  Marcel geeft telefonisch aan dat zijn eerste ingeving zo rond de 1600 leden ligt.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten