Thuiswinkel.org vernieuwt keurmerk: bestuur als eerste weer goedgekeurd

Thuiswinkel.org vernieuwt keurmerk: bestuur als eerste weer goedgekeurd

Thuiswinkel.org heeft de keuring van haar keurmerk vernieuwd. Wehkamp en Neckermann zijn als eerste wederom goedgekeurd. Maar moeten we hier nu wel blij mee zijn?

Persoonlijk krijg ik meteen de kriebels als ik zie dat de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie zo lovend is over webwinkels als Neckermann, Wehkamp en zijn andere bestuurders. Want zo zit het. Die webwinkels die als eerste door de nieuwe keuring komen, en dus het logo van ‘veilige webwinkel’ dragen van Thuiswinkel.org, zitten zelf in het bestuur. Is het dan zo gek dat ze voldoen aan de voorwaarden van die organisatie?

Webshops van bestuur komen als eerste weer goedgekeurd

Thuiswinkel.org doet onderzoek naar het gebruik van webwinkels en heeft een keurmerk. Een keurmerk eigenlijk dat ze met veel publiciteit willen ondersteunen. Met Wehkamp en Neckermann als vice-voorzitter en penningmeester in het directe bestuur is het bijna gênant dat ze deze als eerste door de keuring laten komen. Laat me raden. De andere bestuurders,  Bol.com en de Macintosh Retail Group, zijn de volgende webwinkels die door deze keuring komen? Kom op zeg.

Webshops van vice-voorzitter en penningmeester komen als eerste door de nieuwe keuring.

Natuurlijk wil iedereen dat de veiligheid van webwinkelen groeit, dat er controle op is, en dat er een vereniging is die de belangen behartigen kan van de webwinkeliers. Dat doet  Thuiswinkel.Org en het is een prachtige organisatie. Maar of ze de markt wel objectief benaderen en niet enkel de grote jongens nog groter maken door ze te helpen de kleineren weg te concurreren, vraag ik me af.

Is keurmerk van Thuiswinkel.org voldoende onafhankelijk?

Want als een kleine webwinkel is het keurmerk duur genoeg. Verreweg de meeste webshops zijn nog geen lid, maar dat betekent niet dat ze ook echt minder veilig zijn. Sterker nog: je kunt je afvragen of je als nieuwkomer of snelle groeier jouw bedrijfscijfers wel wil delen met dit bestuur. Als die bij haar keuring al haar eigen bestuur voortrekt, is het niet gek als je twijfelt of je bepaalde concurrentiegevoelige informatie wel wil delen met deze vereniging. Zeker als het je concurrenten zijn die bij de organisatie in het bestuur zitten.

Als organisatie haar bestuur bij publiciteit voortrekt. Hoe zit het dan met je gevoelige info?

De consument, die deze kennis niet heeft, kiest misschien toch weer voor een grote speler als Wehkamp of Bol.com. Door het keurmerk van Thuiswinkel.org komt die toch betrouwbaar over. Voor die spelers is het dus simpelweg een conversie verhogende factor. En die contributie die ze betalen aan het keurmerk krijgen ze ruimschoots weer terug aan concurrentievoordeel en inzicht.

Thuiswinkel.org: Geef alle leden de kans op publiciteit

Kom op Thuiswinkel.org: als je je keurmerk vernieuwen wilt is dat prima. Maar houd een objectieve manier van competitie of loting waarbij elke webwinkel kans maakt om de eerste webwinkel te zijn die erkend wordt voor dat verbeterde keurmerk en de publiciteit ervan mag opvangen. Zet niet je eigen bestuur weer eens lekker in het zonnetje ten koste van de massa.

Te kritisch? Ik hoor graag feedback als ik de plank missla!

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten