Van Ons: ‘Wij zijn het technische zelfvertrouwen van de klant’

Van Ons: ‘Wij zijn het technische zelfvertrouwen van de klant’

Tijdens de Hackathon van Exact Online greep Van Ons net naast de eerste plaats met hun beacon-app waarmee je met je iPhone een biertje kunt bestellen, maar onze aandacht hadden ze wel te pakken. Want waarom zijn ze zo gefascineerd door de Bluetooth-apparaatjes? Wij gingen in gesprek met medeoprichter Bas van der Lans over beacons en de toekomst van Van Ons.

Vanuit het kantoor op de Herengracht vertelt Bas enthousiast waarom hij denkt dat beacons het helemaal gaan worden. “Wat GPS is voor buiten, zijn beacons voor binnen. Je kunt er de kloof tussen online en offline mee dichten. Het is jammer dat de techniek nog niet op elk mobieltje even goed werkt, maar de mogelijkheden zijn legio. Door het assortiment te voorzien van beacons kunnen consumenten direct aanvullende informatie over deze producten bekijken op hun mobiel. En je kunt het ook inzetten voor vermaak. Voor de Top 2000 van Beeld en Geluid hebben wij Nederlands eerste interactieve beacon-case gemaakt. In het café is per tijdslot maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, waardoor een wachtrij van een uur eerder regel dan uitzondering is. We hebben een ‘wachttijdverzachter’ gemaakt waarmee mensen om de paar meter een muziekvraag krijgen om alvast in de juiste sfeer te komen.”

Van WordPress-sites naar koppelingen
Dat Bas enthousiast is over beacons is een feit, maar Van Ons doet nog veel meer. Wij kennen het bedrijf, dat negen jaar geleden werd opgericht, vooral vanwege de koppelingen voor partijen als Exact Online en Lightspeed (dat tot het einde van het jaar nog door het leven gaat als SEOshop). “We zijn begonnen als WordPress-specialist, maar de laatste twee jaar maken we voornamelijk complexe koppelingen. Vooral koppelingen met diepe integraties vind ik heel interessant. Ondanks dat koppelingen in de basis generiek zijn, krijgen we altijd vragen voor maatwerk. Voor onze medewerkers is het ook fijn. Een goede balans tussen eenvoudig en complex werk houdt ontwikkelen uitdagend. We bouwen nog steeds sites, maar onze focus verschuift naar het maken van koppelingen.”

Om bij Van Ons te mogen werken, moet je kunnen programmeren. “Dit is een harde eis. Als een klant belt, willen ze geen klojo aan de telefoon. Natuurlijk hoef je als salesmedewerker geen fantastische site te kunnen maken, maar je moet wel snappen wat we doen. Deze voorwaarde geldt voor iedereen. Omdat ik laatst een nieuwe programmeertaal wilde leren, heb ik een tool gemaakt waarbij ik automatisch een overzicht krijg van alle films waarin mijn favoriete acteur speelt. Ik programmeer allang niet meer voor klanten, maar ik wil mezelf wel blijven ontwikkelen.”

‘De klant is een gelijkwaardige partner’
Wanneer Bas vertelt over de klanten die het bedrijf bedient, wordt duidelijk dat de naam Van Ons geen toevalligheid is. “Bij ons is de klant geen koning. Als we een project aangaan, strijden we samen met de klant tegen de rest van de wereld. Met onze koppelingen zorgen we ervoor dat bedrijven succesvoller worden. Dit vereist een kwetsbare opstelling die niet iedereen durft op te brengen, maar het werkt wel. Deze aanpak resulteert al negen jaar op rij in vijftig procent groei, in omzet én winst.”

Van Ons mikt op de bovenkant van de markt. “In mijn ogen loopt premium altijd voor op de massa. Sommige mensen zeggen dat massa kassa is, maar daar ben ik het voor de Nederlandse markt niet mee eens. Nederland is te klein voor de massa. Niet voor niets test John de Mol zijn formats in Nederland en brengt hij de succesverhalen vervolgens uit in het buitenland. Zo kijk ik er ook tegenaan. Het kritische publiek in Nederland is een perfecte (proef)markt voor ons. Wij zijn niet heel actief in het buitenland, maar omdat veel van onze klanten dit wel zijn, worden wij ook steeds internationaler. Onze klanten zijn hiermee onze beste affiliate partners. Exact Online is de afgelopen jaren bijvoorbeeld uitgegroeid tot een van de grootste aanbieders van business-software. En des te groter zij worden, hoe meer ze onze koppelingen verkopen. Zowel in eigen land als het buitenland.”

Of Van Ons ook komend jaar weer met vijftig procent groeit, durft Bas niet te zeggen. “Dit wordt natuurlijk elk jaar moeilijker, maar ik heb goede hoop. We groeien mee met onze klanten, een WordPress-specialist blijft ook de komende jaren zijn meerwaarde behouden en de markt voor beacons en koppelingen wordt alleen maar groter. 2016 wordt voor ons het jaar waarop we ons richten op nog meer mooie samenwerkingen en het groter maken van koppelprojecten en de beacons. En 2017 wordt het jaar waarop beacons en koppelingen samensmelten.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten