menu

Valentijnsdag: veel mobiele en aanbevolen aankopen

Het is vandaag Valentijnsdag en veel consumenten grijpen naar hun mobile voor een lastminute-aankoop. Maar het online bestellen van rozen, ringen of concerttickets kan de komende jaren wel eens plaats gaan maken voor aankopen en suggesties gebaseerd op bijvoorbeeld iemand aankoopgeschiedenis.

Valentijnsdag wordt wat ons betreft steeds vaker misbruikt door webwinkels om wat oude voorraad aan de straatstenen te slijten en vorig jaar zagen we dan ook heel wat misplaatste Valentijnsdagcadeaus voorbij komen. Het wordt misschien ook wel steeds moeilijker om een origineel en geschikt cadeautje te vinden voor je geliefde.

70% Valentijnsdag-bestellingen vanaf mobiel

Toch blijven webwinkels een uitermate populaire eindbestemming voor verliefde shoppers die hun partners iets willen geven. Uit onderzoek van ecommerce-consultant Salmon blijkt dat het aantal online bestellingen in de week van Valentijnsdag 9 procent hoger ligt dan in de week daarvoor, met het merendeel van de bestellingen geplaatst op Valentijnsdag zelf. Het aantal mobiele bestellingen nam vorig jaar ook toe op Valentijnsdag, toen 70 procent van alle online bestellingen die dag vanaf een smartphone of tablet werden gemaakt.

Maar ondanks al die online bestellingen lijkt het er volgens Salmon op dat consumenten steeds enthousiaster worden van het idee van ‘automated smart technology’ waarmee cadeau-ideeën kunnen worden voorgesteld via iemands aankoopgeschiedenis, leeftijd, socialmedia-acitiviteit of andere soortgelijke data. Bijna vier op de tien consumenten (39 procent) staat hiervoor open.

Retailers moeten klaar zijn voor programmatic commerce

Deze vorm van commerce, waarbij aangesloten apparaten slimme aankoopbeslissingen maken, wordt ook wel ‘programmatic commerce’ genoemd en is volgens Salmon met name onder de jongere generaties populair. “Vaak is het voor stelletjes echt lastig om het juiste cadeau te vinden voor Valentijnsdag, maar ook het vergeten van een cadeau of het krijgen van een ongewenst presentje behoort tot de uitdagingen die deze dag met zich meebrengt”, zo zegt Patrick Munden van het consultancybureau. “Dat is de reden waarom we meer en meer consumenten interesse zien tonen in aanbevolen aankopen, waar cadeau-ideeën worden aangeboden op wat hun partner wil of karakteriseert.” Volgens hem doen retailers, merken en fabrikanten er goed aan om ervoor te zorgen dat ze bereid zijn deze nieuwe technologie te omarmen.

Tags

Reacties