menu

Valentijnsdag komt eraan

Over een kleine twee weken is het weer zover: Valentijnsdag. Een dag waarop mensen elkaar verrassen met kaartjes en valentijnscadeaus en een belangrijke dag voor retailers. In hoeverre zijn webwinkeliers al bezig met Valentijnsdag?  

Over het ontstaan van Valentijnsdag doen verschillende verhalen de ronde. Zou zouden we de dag te danken hebben aan verschillende heilige martelaren met de naam Sint Valentijn. Eén was een Priester in Rome, een ander Bisschop van Terni, al zou het hier ook om dezelfde persoon kunnen gaan. Volgens een legende zou bisschop Valentijn Romeinse soldaten, die door Keizer Claudius II verboden werden te trouwen, in het geheim toch getrouwd hebben met hun grote liefde. (lees verder: Wikipedia

De grootse viering van Valentijnsdag is vooral een Amerikaans iets. In de Verenigde Staten werd de dag aangegrepen voor de commerciële uitbuiting ervan. Miljoenen Amerikanen spenderen op Valentijnsdag honderden dollars aan hun geliefde, en ook vrienden en familie worden verwend.

Valentijnsdag is in de Verenigde Staten het grootste cadeaufestijn na Kerstmis. Ook de ecommerce pikt hier een graantje van mee: In 2009 werd zo’n 1 miljard besteed aan valentijnscadeaus die online aangeschaft werden. Mannen zouden gemiddeld $127,- uitgeven aan Valentijnsdag, vrouwen zo’n $74,-. Volgens cijfers van Shop.org zouden dit jaar twee op de tien Amerikanen die iets doen aan Valentijnsdag hun cadeaus online aanschaffen. Deze online shoppers zouden zelfs van plan zijn gemiddeld zo’n $171,81 te besteden aan geliefde, vrienden en familie.

Amerikaanse etailers besteden dan ook vrij veel aandacht aan Valentijnsdag, ook twee weken van tevoren al. Kledingwinkel Urban Outfitters heeft een speciale valentijnsshop ingericht die op de homepage groot aangeprezen wordt. In verschillende categorieën zijn vervolgens valentijnscadeaus te vinden. Ook Amazon heeft zo’n aparte valentijnsafdeling, hoewel deze nog niet heel prominent aanwezig is op de homepage. Hetzelfde geldt voor online warenhuizen Sears en Kmart. Deze laatste biedt ook gratis verzending van valentijnscadeaus aan. Kledingaanbieder Abercrombie&Fitch en online gigant Zappos besteden (nog) geen aandacht aan Valentijnsdag.

De geijkte valentijnscadeaus  als chocolade, parfum, bloemen en sieraden worden door de Amerikanen al volop aangeprezen voor Valentijnsdag. 1800flowers biedt gratis verzending en geen servicekosten aan op alle valentijnscadeaus. Valentijn wordt groot geadverteerd op de website. Ook de site Chocolate.com staat helemaal in het teken van Valentijnsdag. De bekende juwelier Tiffany&Co is ook al volop bezig met Valentijnsdag, met kado’s voor hem en haar en een speciale valentijns selectie onder het motto ‘Cupid’s picks’.
 
In Nederland is Valentijn een minder grote happening. Bol.com besteedt helemaal geen aandacht aan de dag, in tegenstelling tot Wehkamp.nl dat net als de Amerikaanse etailers een valentijnswinkel ingericht heeft. Ook de Nederlandse shop van H&M rept met geen woord over Valentijn.

Expo, grote aanbieder van cadeaus en in de offline winkels elk jaar weer een promotor van Valentijnsdag, besteedt op de website wel aandacht aan valentijnscadeaus. Jammer is dat dit niet door wordt gevoerd in de online shop. De valentijnscadeaus die getoond worden op de homepage en in de offline winkels te verkrijgen zijn worden niet duidelijk aangeboden in de webshop. Een gemiste kans voor Expo, hoewel ze de webshop misschien nog aanpassen aan Valentijnsdag in de komende dagen.
       
In zowel Nederland als de VS wordt door online kaartenwinkels veel gedaan aan Valentijnsdag. Greetz.com en TNTpost.nl bieden volop valentijnskaartjes aan. Verder zijn ook in Nederland de traditionele valentijnscadeaus online te bestellen. Fleurop.nl biedt gratis Milka chocolade aan bij verschillende valentijnsboeketten, al wordt Valentijn nog niet uitgebreid behandeld op de homepage. Wel kondigt Fleurop een reclamecampagne aan die op 4 februari van start gaat.

Milka prijst zelf hun chocolade boodschappen duidelijk aan op de website, al ligt de focus hier niet duidelijk op Valentijn. Parfum.nl rekent de hele maand februari geen verzendkosten, ook al wordt Valentijnsdag hier niet bij genoemd. Juwelier Siebel doet (nog) niets aan Valentijnsdag, en ook de schreeuwerige webshop van juwelier Lucardi rept met geen woord over Valentijn.   

Voor de Nederlandse ecommerce is Valentijnsdag (nog) geen dag waar al vroeg op gefocust wordt. Wij nuchtere Hollanders doen niet zoveel aan Valentijnsdag, en als we er al iets aan doen dan sturen we vooral kaartjes of een bloemetje. Deze kleine cadeautjes worden dan ook in Nederland al aangeprezen online. De grote cadeaus laten we toch over aan de Amerikanen en hun webshops.

Wat doe jij aan Valentijnsdag? Privé of als webwinkelier? En ben je speciale Valentijnsacties tegengekomen online?

Tags

Reacties