menu

De vakdag Logistiek en E-commerce komt er weer aan

Als online retailer krijg je vroeg of laat te maken met logistieke uitdagingen. En de keuzes die je maakt, kunnen erg bepalend zijn voor het succes van jouw webwinkel. Tijdens de vakdag Logistiek en E-commerce op dinsdag 14 juni in het Van der Valk Hotel in Almere staat de logistiek achter de webwinkel centraal. Ook wordt er ingegaan op consequenties van mogelijkheden als sameday delivery en tijdvaklevering.

Gedurende het volle programma van Logistiek en E-commerce vertellen diverse ecommerce-specialisten hoe zij hun logistieke proces hebben ingericht. Wij waren er eerdere jaren bij en dit jaar staat het ook weer in onze agenda, want op het logistieke vlak zijn er aardig wat ontwikkelingen gaande. Oscar Diele, mede-eigenaar van Flinders, vertelt in zijn keynote hoe hij de logistieke checkout inzet voor het verhogen van de conversie en het vergroten van de klanttevredenheid. Ook gratis verzenden is voor hem een belangrijke pijler, zelfs voor bestellingen naar Duitsland. In zijn presentatie legt Oscar uit waarom hij deze kosten ziet als marketingkosten en geeft hij tips voor verzendingen naar het buitenland. Wij zijn benieuwd of hij verder ingaat en ook conversie-verschillen of verschillen in marketingkosten kan toelichten.

‘De logistieke kosten reizen de pan uit’

Walther Ploos van Amstel, docent aan de Hogeschool van Amsterdam, bespreekt wat de belangrijkste margekillers in de ecommerce-logistiek zijn. Tijdvaklevering zorgt er bijvoorbeeld voor dat er gemiddeld minder zendingen per rit meegaan. En naast de extra kosten heeft het ook nogal wat consequenties voor je logistieke organisatie. Om mee te kunnen doen met de laatste ontwikkelingen is innovatie in de laatste meters van de logistieke keten volgens hem dan ook hard nodig. Frederik Nieuwenhuys, oprichter van Picnic, zal uit de doeken doen hoe hij met zijn ‘app-only supermarkt’ marktaandeel wist te veroveren en hoe belangrijk de rol van microplanning in zijn bedrijfsvoering is. Het bedrijf, dat onlangs een award won voor Beste Startende Webwinkel van Nederland, werkt met behulp van een realtime boodschappenradar. De bezorgbusjes zijn hiermee tot op de minuut nauwkeurig te volgen, hebben wij zelf kunnen ervaren. Twinkle verkondigde eerder dit jaar dat het bedrijf ook retouren wil ophalen dus wij zijn benieuwd hoe het bedrijf haar logistieke ecommercetoekomst ziet.

Wat staat er verder op het programma?

Naast de keynotes zijn er diverse parallelsessies. Ecommerce-specialisten van onder andere Only for Men, Wehkamp, Leap en Bijenkorf vertellen over hun logistieke keuzes. Zo legt Piet Feenstra van Only for Men uit waarom het aanbieden van same day/next day delivery voor zijn bedrijf juist nauwelijks toegevoegde waarde heeft en geeft hij aan hoe hij zich dan wél onderscheidt. Het bedrijf heeft recent haar Belgische webwinkel vernieuwd, dus kan wellicht ook wat over Vlaamse verschillen vertellen. Ook aspecten als voorraadbeheer, opslag en retourstromen worden niet vergeten. Andries van Dalen, eigenaar van Wehkamp, vertelt bijvoorbeeld waarom hij het belangrijk vond dat het online warenhuis het grootste geautomatiseerde magazijn voor de ecommerce ter wereld kreeg.

De vakdag Logistiek en E-commerce wordt net als voorgaande jaren georganiseerd door OGZ en BBP. Webwinkel Weblog is er weer bij. Zien we jou ook?

Tags

Reacties